Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
På Vestsjælland er det muligt at finde flere forskellige skoler der tilbyder en uddannelse på STU. Forløbet bliver skræddersyet til hver enkelt elev, og er gældende for unge med særlige behov i alderen 16 til 25 år.
STU er en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse der studeres i 3 år på fuldtid. For at sikre, at alle elever opnår en motiverende uddannelse der kan gennemføres, vil der sammen med fagpersoner blive udarbejdet en særlig forløbsplan til hver enkelt studerende.
Det er et tilbud der gives til unge der af forskellige årsager ikke har kunne gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse. Uddannelsen er integreret med specialpædagogisk støtte, samt andre ordninger der letter hverdagen og øger chancen for succes.
Forventningen til forløbet er, at eleven i løbet af deres tid på STU udvikler deres faglige, personlige og sociale kompetencer i en sådan grad, at de bliver i stand til at indgå på arbejdsmarkedet, deltage i fleksjob eller beskyttet beskæftigelse, eller kunne gennemføre en ordinær uddannelse.
For at opfylde målene om optagelse, skal den unge først og fremmest være mellem 16 og 25 år på tidspunktet for studiestart. Nogle ansøgere vil have prøvet at studere på andre uddannelser i forvejen uden held, ofte med hjælp fra specialpædagogisk støtte (SPS).
Det afgørende for at opfylde adgangskravet er, at ansøgeren har en psykiatrisk diagnose, et fysisk handicap, eller andre vanskeligheder der har indflydelse på indlæringen i en sådan grad, at det ikke vurderes muligt for ansøgeren at gennemføre et studie på en traditionel uddannelse som gymnaiset, en erhvervsskole eller lignende.
Årsagen til dette behov kan skyldes flere ting, såsom at niveauet er for højt på andre uddannelser, og ansøgeren derfor ikke rent fagligt kan følge med. Det kan også skyldes tilgængeligheden i forbindelse med ansøgere der har nedsat mobilitet, eller det kan være på grund af sociale vanskeligheder.
Såfremt kommunen i første omgang vurderer at ansøgeren kunne være egnet til STU, vil der igangsættes et afklarende forløb, der arrangeres af kommunens uddannelsesvejledning. Her vil behovet for den særlige uddannelse blive afklaret i samarbejde med en UU-vejleder.
Vejlederen vil have til opgave at evaluere den unge med særlige behov, for at finde frem til hvilken ungdomsuddannelse der passer bedst, baseret på de aktuelle udfordringer og behov som ansøgeren måtte have.
Denne proces starter med en dialog mellem vejleder, ansøger og eventuelt dennes forældre/værger. Her vil der blive stillet spørgsmål og indhentet oplysninger såsom den unges tidligere skolegang, eventuelle diagnoser eller erklæringer fra læger, faglige niveau, personlige interesser, sociale kompetencer og eventuelle særlige støttebehov.
Disse oplysninger bliver brugt til at udarbejde en såkaldt uddannelsesplan, der fungerer som et værktøj under hele forløbet, der sikrer en rød tråd mellem den unges behov og fremtidige mål, både hvad angår selve undervisningen, såvel som praktikophold, støttetilbud og mere.
Uddannelsesplanen er en skabelon der gør det overskueligt at planlægge selve undervisningen, hvor det vil blive beskrevet hvilke skolefag, valgfag og andre aktiviteter som eleven måtte være interesseret i, hvilket niveau der vurderes realistisk og andre vigtige detaljer.
Såfremt vejlederen finder ansøgeren egnet til et forløb på STU, vil det også være muligt for ansøgeren at besøge de forskellige skoler og institutioner i kommunen der tilbyder et forløb. På denne måde kan den unge stifte bekendtskab med personalet og omgivelserne, for bedre at kunne træffe valget om hvor der skal studeres.
Går alt vel, vil det næste skridt være en officiel indstilling til visitationsudvalget i den ønskede kommune. Her er det op til et ekspertpanel bestående af fagpersoner som læger, psykologer og pædagoger, der vil træffe den afgørende beslutning.
STU er ikke en kompetencegivende ungdomsuddannelse, men skulle den enkelte elev have en målsætning om at gå op til en eksamen der er anerkendt af ordinære uddannelser, vil dette være muligt i de fleste tilfælde.
Studenterne arbejder i løbet af de 3 års studie mod at opnå et såkaldt kompetencebevis, der beskriver hvilke fag de har gennemgået, hvilke aktiviteter og praktikophold de har gennemført, og hvilke andre erfaringer de har tilegnet sig.
Undervisningsministeriet har bestemt, at STU skal være en almen dannende uddannelse, og derfor vil eleverne både gennemgå faglige lektioner og teoretisk undervisning. Udover dette, vil eleverne også blive introduceret for 3 eller flere praktikophold undervejs i forløbet, ligesom de vil blive opfordret til at deltage i en række sociale arrangementer og lignende.
Eleverne har som nævnt indflydelse på deres forløb, og der vil ofte blive refereret til uddannelsesplanen når skema skal lægges, eller nye aktiviteter og valgfag bliver introduceret. Derfor kan de unge tilpasse forløbet deres egne interesser og styrker, og ende op med et studie så eleverne i praksis får mulighed for at vokse som personer og blive mere selvstændige.
Alt afhængigt af den specifikke skole eller institution eleven har valgt, vil der nogle gange være mulighed for et botilbud eller botræning, der kan give eleverne en forsmag på det at flytte hjemmefra og tage hånd om sig selv.
De forskellige STU-tilbud vil ofte også kunne byde på en række aktiviteter, værksteder og faciliteter, hvor eleverne kan udvikle deres personlige evner eller sociale færdigheder sideløbende med den faglige undervisning.
I overensstemmelse med den lovpligtige undervisning, vil eleverne som minimum have skemalagte fag som dansk og matematik. Derudover vil det være muligt for de unge at vælge andre faglige emner, som engelsk, IT og mere.
Antallet af timer og lektioner, såvel som niveauet for disse fag kan variere for hver enkelt studerende, og vil blive bestemt af uddannelsesplanen, såvel som elevernes egne ønsker om fremtiden efter STU.
Udover denne form for undervisning, kan eleverne også øve sig i andre færdigheder og kompetencer. Det kan dreje sig om fag der omhandler økonomi, samfundsforhold, husholdning og lignende, eller træning i det at klare sig selv og tage ansvar for eget liv.
Praktik er en anden vigtig del af ethvert forløb på STU. Her får de unge mulighed for at opleve arbejdsmarkedet på tæt hold, og vil få en række nye erfaringer og oplevelser de kan tage med sig videre i livet, og afprøve tilknytning til en specifik virksomhed.
Alt afhængigt af den enkelte elevs behov og evner, vil disse praktikforløb blive tilpasset så det foregår i et tilpas tempo, og med øje for et realistisk mål. Derfor kan nogle elever komme ud på egen hånd, mens andre vil blive fulgt af en pædagog eller vejleder.
Der bliver også lagt vægt på at skabe et miljø hvor de unge elever kan udvikle sig på andre måder end blot de faglige. Dette ser man eksempelvis ved de mange fritidsaktiviteter, fælles projekter og sociale begivenheder som skolerne arrangerer.
For at støtte udviklingen på en positiv måde, vil der skabes et støttende miljø hvor eleverne kan styrke deres evner til at samarbejde med andre, opbygge et netværk af venner, og blive en del af et fællesskab der lægger vægt på inklusivitet og tryghed.
Det er som udgangspunkt op til eleverne hvilke begivenheder de ønsker at deltage i. Typisk vil det være muligt at prøve teambuilding øvelser, kulturelle arrangementer som besøg på teater eller museum, eller fester og festivaler hvor de unge kan være sig selv.
Samtidig vil der også tilbydes undervisning tilpasset den enkelte elev såfremt dette ønskes. Denne type undervisning kan dreje sig om hvordan man håndterer stress eller sorg, eller hvordan man udvikler strategier til at klare hverdagens udfordringer, såsom konflikthåndtering og selvstændighed i praktiske opgaver.
Overordnet set, vil målet altid være at give de unge elever de nødvendige værktøjer og den nødvendige viden til at kunne klare sig i livet med en større mængde selvtillid, for at kunne håndtere de behov og udfordringer de måtte møde senere hen i voksenlivet på arbejdsmarkedet eller på en videre uddannelse.
Elever der læser på STU er ikke i stand til at få SU på forløbet. Hvis de i forvejen modtager en ydelse såsom kontanthjælp, uddannelseshjælp eller en anden form for offentlig støtte, vil de typisk fortsætte med at modtage denne under STU-forløbet.
For de elever på 18 år elle over, som ikke i forvejen har nogen aftale om offentlig støtte, vil det være muligt at søge om uddannelseshjælp der har de samme satser som SU. Dette skal man søge om hos kommunen.
Kommunen står også får at yde anden økonomisk støtte hvor nødvendigt, eksempelvis til offentlig transport, særlige hjælpemidler, eller i form af et aktivitetstillæg der dækker arrangementer uden for skolens rækkevidde.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 3
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved