Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
På Fyn kan unge med særlige behov og udfordringer studere på en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse, der i daglig tale kaldes for STU. Formålet med dette forløb, er at forberede eleverne på et selvstændigt liv, blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet eller læse videre på en ordinær uddannelse.
STU fokuserer derfor ikke blot på udvikling af de studerendes faglige kompetencer, men lægger også vægt på at styrke elevernes sociale færdigheder og personlige evner. Dette opnås ved at tilrettelægge uddannelsen med både praktiske aktiviteter, teoretisk undervisning, praktikophold og støtte til den enkelte.
Hver elev får mulighed for at have indflydelse på forløbet, både hvad angår hvilken slags undervisning de ønsker at deltage i, såvel som hvilken type støtte og vejledning de har brug for. STU strækker sig over en periode på 3 år, og er målrettet unge i alderen 16 – 25 år.
For at kunne studere på STU, skal de unge have et særligt behov for den specielle støtte og undervisning der tilbydes, ligesom de skal være klar til aktive deltagelse i 840 timers skemalagte lektioner og aktiviteter om året, svarende til cirka 20 timer om ugen.
Elever på STU kan have mange forskellige baggrunde og årsager til at studere på uddannelsen. Fælles for dem alle, er at de er mellem 16 og 25 år ved start på forløbet, at de har et særligt behov der gør de ikke kan gennemføre en ordinær uddannelse, og at de har brug for en mere individuelt tilrettelagt tilgang til læring og udvikling.
Det medfører en mangfoldig gruppe af studerende på forløbet, der resulterer i et inkluderende og forstående studiemiljø, hvor alle elever vil føle sig hørt og set, blive motiveret og inspireret, og være i stand til at indgå i undervisningen på lige vilkår med de andre medstuderende.
Elever på STU kan derfor have forskellige udfordringer, såsom indlæringsvanskeligheder, sociale vanskeligheder, psykiske lidelser som autisme, angst eller depression, eller fysiske og motoriske udfordringer, der kræver særlig støtte og tilpasning i deres uddannelsesforløb.
Derfor skal unge med særlige behov, der ønsker at studere på STU, gennem et afklaringsforløb med en UU-vejleder for at sikre de lever op til disse kriterier. Der er ingen særlige regler for hvilke udfordringer, diagnoser, vanskeligheder eller handicap som eleverne skal have for at blive godkendt.
Uddannelsens forløb bliver tilpasset hver enkelt elev, og personalet vil arbejde på at tilbyde samtlige studerende de nødvendige redskaber, en tilpas støtte og vejledning, samt tilrettelægge undervisningen så den passer til elevens egne evner, interesser og faglige niveau.
De forskellige STU-tilbud på Fyn kan være struktureret lidt forskelligt hver især, men tager afsæt i en række fællesnævnere. Eksempelvis vil hver studerende følge et individuelt tilpasset skema, der passer til elevens tempo og niveau såvel som ambitioner.
Samtidig vil undervisningen kunne justeres i forhold til varighed, antal pauser og studiemiljø, så eleven kan koncentrere sig effektivt, blive set og hørt, for at opnå aktiv deltagelse i undervisningen på lige vilkår med de andre studerende.
Uddannelsesplanen vil være grundlaget for opbygningen af hver enkelt elevs forløb. Efter den unge har deltaget i undervisning og aktiviteter i en kort periode, vil planen kunne justeres eller ændres alt afhængigt af behov.
De unge studerende der har særlige behov hvad angår deres psykiske udfordringer, vil blive mødt af et forløb der prioriterer et trygt og støttende miljø, hvor deres behov for både følelsesmæssig og praktisk støtte bliver anerkendt.
Undervejs på STU-forløbet, vil eleverne deltage i opfølgende samtaler, individuel vejledning og andre foranstaltninger og tiltag, der gør det muligt for den enkelte student at arbejde med og håndtere deres udfordringer i et tempo og en struktur der passer til dem.
Der tilbydes specialpædagogisk støtte til de elever der måtte have behov for dette, med det mål om at gøre eleverne i stand til at udvikle sig på flere forskellige områder, både fagligt, socialt og personligt.
For de studerende der måtte have et fysisk handicap, vil de også opleve at der bliver taget højde for deres specifikke behov og udfordringer. Dette kan inkludere tilpassede undervisningsmaterialer, hjælpemidler som specialudstyr til at støtte motoriske færdigheder og mere.
De fleste STU-tilbud på Fyn vil være handicapvenlige, og byde på let tilgængelighed for kørestolsbrugere, unge med nedsat mobilitet og studerende med andre fysiske udfordringer. Samtidig er det muligt at få personlig støtte i form af hjælp til transport, træning og idræt, eller undervisning i brugen af hjælpemidler.
Man møder også studerende på STU der har andre vanskeligheder, såsom dysleksi, nedsat syn eller hørelse og lignende. Dette kan på en ordinær uddannelse ofte føre til vanskeligheder med indlæringen, så på STU bliver der aktivt sat ind for at imødekomme elevernes behov.
Her vil det være muligt at få individuel undervisning hvis nødvendigt, men ofte vil personalet først prøve mere inkluderende metoder, der kan omfatte brug af specialiserede hjælpemidler som tale-til-tekst software, høreapparater, samt visuelle eller auditive undervisningsmaterialer.
Unge der studerer på STU skal gennem et forløb der sikrer dem en almen dannelse, med det formål at de unge udvikler deres kompetencer på en række forskellige områder. Her spiller de traditionelle skolefag som dansk og matematik en væsentlig rolle, da de giver eleverne mulighed for at studere videre, eller klare sig på en arbejdsplads efter STU.
Der bliver både benyttet praktiske og teoretiske metoder til disse skolefag hvor de respektive metoder hver især giver mening. Nogle elever kan derfor blive tilbudt en primært teoretisk undervisning, for at hæve deres evner til at skrive og læse.
For elever der allerede kan læse og skrive på et tilfredsstillende niveau, kan de i stedet arbejde med at skrive jobansøgninger og kommunikere, for at nå et niveau der gør dem i stand til at formulere sig professionelt og præcist.
En anden side af den alment dannende del handler om at udvikle elevernes sociale og personlige færdigheder. Her vil der typisk anvendes sociale aktiviteter som projekter i mindre grupper, der kan styrke deres evne til samarbejde og kommunikation.
Der er også et stort fokus på de mere specifikke færdigheder, som evnen til at håndtere konflikter, tale om egne følelser og behov, samt at lytte aktivt til andre. Nogle skoler vil også tilbyde øvelser hvor der kan være tale om rollespil eller andre øvelser, hvor målet for eleven er at tage ansvar i grupper eller udtrykke sig klart og respektfuldt.
De studerende vil også få muligheden for at komme ud på besøg i virksomheder, hvor de kan deltage på et praktikforløb. Alt afhængigt af hver enkelt elev, kan de blive tilbudt et aktivt praktikophold, hvor de vil få arbejdsopgaver, mens andre studerende vil være der for at observere en arbejdsdag.
Formålet er at klæde eleverne på med relevant erfaring fra det virkelige arbejdsliv, og hjælpe dem med at finde frem til hvilke interesser og muligheder de måtte have. Det kan have stor indflydelse på deres selvværd og fremtid som selvstændige voksne, og eleverne opfordres derfor til at tage 3 eller flere praktikophold i løbet af studiet.
Det betyder også, at praktikforløbene ofte bliver planlagt ret tidligt, for at give eleverne tid til at reflektere over deres oplevelser og erfaringer, og for bedre at kunne tilpasse forløbet til eventuelle nye ønsker om arbejde, beskyttet beskæftigelse eller uddannelse de måtte få undervejs.
Der vil under hele uddannelsen arbejdes ud fra en forudsætning om, at eleverne skal kunne gå deres liv som voksne i møde på en selvstændig og ansvarlig måde. Derfor vil der løbende blive arbejdet med at styrke deres personlige, sociale og faglige kompetencer, så de er godt rustet til at tage ansvar for deres egen fremtid og trivsel i voksenlivet.
Personalet og kommunens vejledere vil derfor arbejde målrettet, så eleverne opnår personlige fremskridt, og bliver i stand til at forstå og håndtere hverdagens udfordringer, mulighederne på arbejdsmarkedet og ordinære uddannelser, for at eleverne bliver i stand til at træffe fornuftige beslutninger og handle selvstændigt i deres daglige liv.
Selve forløbet på STU er gratis. Der er ikke mulighed for at få SU. Derimod ydes der økonomisk støtte til elever over 18 år som læser på STU hvis de opfylder kravene for uddannelseshjælp. Samtidig er det også muligt at få dækket omkostninger til transport og andre aktiviteter såfremt dette er aktuelt.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved