Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
På Amager er der rig mulighed for unge mellem 16 og 25 år at studere på STU uddannelse. Dette er et unikt tilbud til unge med særlige behov der har til formål at skabe meningsfulde fællesskaber, et støttende miljø og en måde hvorpå eleverne kan opnå en ungdomsuddannelse som de måske eller havde haft besvær med ved ordinær skolegang.
Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse bliver baseret ud fra elevernes interesser på individuelt plan, hvor unge med særlige behov kan deltage i faglig undervisning og praktiske aktiviteter der styrker de faglige og sociale kompetencer, der skal til for at opnå et aktivt og selvstændigt liv som voksen.
Personalet har desuden fokus på at skabe et inkluderende miljø, samt en atmosfære der føles tryg og beroligende for samtlige elever, ligesom personalet er uddannet og trænet i at håndtere udadreagerende adfærd, støtte de unge med fysiske eller psykiske handicap og mere.
Der kan være mange årsager til en elev ønsker at ansøge om optagelse på STU, der er klassificeret som en treårig ungdomsuddannelse. Fælles for de fleste, vil være at der er tale om unge med særlige behov, heriblandt autisme, ADHD, fysiske eller psykiske vanskeligheder, eller problemer med ordblindhed eller hørelse for eksempel.
På grund af denne mangfoldighed, er det altid nødvendigt for hver enkelt elev at blive vurderet af en egnet studievejleder fra Ungdommens Uddannelsesvejledning. Dette sker ved at kontakte kommunen, eller det lokale UU-center direkte.
Alternativt kan interesserede elever, forældre eller værger kontakte en specifik skole, for at få en indledende dialog omkring mulighederne, for derefter at blive henvist til en relevant vejleder for at begynde en officiel ansøgning.
Herefter vil man udpege en kontaktperson der har til opgave at afklare elevens behov og ønsker vedrørende et forløb på STU. Der vil blive taget højde for individuelle udfordringer, ressourcer og fremtidsdrømme for at sikre, at uddannelsesforløbet bliver tilrettelagt på en måde, der støtter både personlig udvikling og faglige mål.
Dette kan omfatte alt fra særligt tilpasset undervisning til praktiske aktiviteter til social træning og øvelser med formål at gøre eleven mere selvstændig eller klar til job, alt sammen med fokus på at skabe de bedste forudsætninger for elevens fremtidige liv og muligheder.
Samtidig skal det vurderes at eleven har tilstrækkelige udfordringer i form af sygdom, diagnose eller andre vanskeligheder, der munder ud i et reelt behov for et forløb på STU, og ikke er egnet til en almindelig ungdomsuddannelse. Eleven skal også helst eller delvist leve op til en forventning om aktiv deltagelse i undervisningen og sociale aktiviteter.
Opfyldes dette, vil man begynde en samtale hvor tidligere oplevelser vedrørende uddannelse bliver gennemgået, og hvor elevens ønsker om faglige og sociale kompetencer bliver diskuteret, ligesom man vil spørge ind til hvilken specialundervisning, hvilke valgfag og eventuelt hvilken videre uddannelse eleven kunne være interesseret i.
Denne samtale har til formål at afklare elevens fulde potentiale, både fagligt og personligt, og give den unge mulighed for at tilrettelægge forløbet på STU i det omfang der er hensigtsmæssigt og relevant i forhold til elevens færdigheder og interesser.
Efter samtalen vil UU vejlederen derefter indstille ansøgeren til visitationsudvalget for at afvente deres endelige beslutning omkring optagelse. Udvalget består af en række fagpersoner der på baggrund af vejlederens dialog og vurdering vil godkende bevillingen til den egnede STU skole som eleven og vejlederen har udtrykt ønske om. Kommer der mod forventning afslag på denne indstilling, vil det være muligt at klage over beslutningen og få sagen genvurderet.
Uddannelsen tilpasses hver enkelt elev specifikt, baseret på den forløbsplan og uddannelsesplan der er blevet udarbejdet i samarbejde med UU vejlederen ved ansøgningen til STU. Planerne vil indholde information omkring den studerendes ønsker angående faglig undervisning, fremtidige ønsker og mere.
Disse planer vil løbende blive revideret om nødvendigt, baseret på jævnlige evalueringer og opfølgninger med eleven undervejs på studiet. Alle elever får derfor mulighed for at tilpasse indholdet på deres uddannelse til at stemme overens med de forventninger, håb og evner de besidder.
Udover fokus på selve undervisningen, lægger STU forløbet og personalet stor vægt på at skabe et trygt og inkluderende miljø for de studerende. Personalet sørger løbende for at interessere sig for de studerendes personlige og sociale trivsel og møder hver enkelt i øjenhøjde med udgangspunkt i deres individuelle behov og situation.
Selve uddannelsen er gratis for danske statsborgere. Studerende der kommer ind på et STU forløb vil dog ikke kunne modtage SU i perioden. Derimod vil de kunne søge om støtte i form af uddannelseshjælp, der er et alternativ til SU, og som har de samme satser. Her skal den studerende dog være fyldt 18 år. Der kan også søges om dækning af udgifter til transport frem og til skolen såvel som praktikophold.
I de fleste tilfælde vil der være obligatoriske fag som samtlige studerende skal undervises i. Det er typisk dansk og matematik, og kan også være engelsk, samfundskundskab og lignende skolefag.
Målsætningen her vil være at hver enkelt studerende opnår kompetencer der hjælper dem til at blive selvstændige mennesker, og er derfor ikke nødvendigvis baseret på ordinære uddannelsers niveau.
Der vil ofte blive arbejdet med mere praktiske begreber og emner, som eksempelvis at lægge husholdningsbudget i matematik, eller skrive en jobansøgning til danskundervisningen.
Har den studerende udtrykt ønske om videre uddannelse efter STU, er det også muligt at forberede eleven til at kunne tage afgangsprøver, specifikke eksamener eller fag på ordinære uddannelser sideløbende med perioden på STU.
Udover den faglige undervisning, vil studerende på STU også få tilbudt en række forskellige projekter og aktiviteter der har til formål at styrke deres sociale og personlige færdigheder. Det kan dreje sig om at blive bedre til at indgå i nye fællesskaber, at omgås med andre unge med samme interesser, deltage i fritidsaktiviteter, eller prøve kræfter med et ophold i praktik.
Studerende på STU skal typisk ud i praktik 3 gange eller mere i løbet af deres tid på forløbet. Her vil der blive taget godt hånd om hver enkelt elev, ligesom der kan tilbydes støtte og ledsagelse undervejs. Den studerendes ønske om særlige virksomheder vil blive taget i betragtning, og omfanget af selve praktikopholdet vil også vurderes ud fra den enkeltes evner og muligheder.
Der kan i nogle tilfælde også tilbydes specialpædagogisk støtte til de studerende med et sådan behov, hvor der fokuseres på specifik læring af færdigheder der vurderes nødvendige for at den studerende kan opnå et selvstændigt liv.
Nogle STU skoler på Amager tilbyder for eksempel botræning eller botilbud, hvor den studerende kan få erfaring med at bo alene i sikre omgivelser, håndtere offentlig transport på egen hånd, stå for indkøb og madlavning eller lignende.
Som del af at være studerende på STU er målet ofte at indgå i et fedt ungdomsmiljø, hvor der afholdes sociale arrangementer, og hvor der kan skabes og udforskes nye relationer blandt eleverne. Der vil ofte blive afholdt begivenheder som sommerfest eller filmaften for eksempel, ligesom der også kan arrangeres studieture eller udflugter til en festival m.m.
På Amager har de fleste STU institutioner også tilknyttet et klubtilbud eller andre fritidsaktiviteter der stilles til rådighed for de studerende efter den skemalagte undervisning. Det betyder, at de studerende tit bliver i længere tid for at fastholde deres venskaber, gå på dates i et trygt miljø, eller spille brætspil eller computer sammen med andre ligesindede.
For de studerende der er igang med deres forløb på STU, vil der blive lagt vægt af de forskellige medarbejdere på, at faglige kompetencer bliver indlært i det omfang der måtte være nødvendigt i forhold til den studerendes målsætning om fremtidsmuligheder.
Eksempelvis kan eleven have ytret ønske om at opnå en fremtidig uddannelse på en mere traditionel skole, såsom gymnasiet eller HF, hvor der vil blive arbejdet på at styrke de relevante færdigheder i en sådan grad at overgangen bliver mulig for den studerende.
Andre studerende kan i stedet have et ønske om at komme ud på arbejdsmarkedet direkte efter STU, hvor fokus derfor kan være på at forberede den studerende til at udfærdige jobansøgninger i forhold til elevens interesser og evner.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 4 / 5. Antal vurderinger 22
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved