Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
I Nordjylland kan unge med særlige behov søge ind på en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse. Her bliver eleverne tilbudt ekstra støtte og en tilpasset undervisning, for at give dem bedre vilkår på deres studie. Dette tilbud fungerer som et alternativ til almene uddannelser som de unge kan have svært ved at gennemføre.
Selve uddannelsen studeres på fuldtid over en periode på 3 år. Der er krav om aktiv deltagelse for eleverne, hvorfor de skal møde op til de skemalagte timer og engagere sig selv i undervisningen. Dette bliver gjort nemmere takket være ekstra hjælpemidler og pædagoger der er trænet i at skabe trygge og motiverende rammer for eleverne.
På STU handler undervisningen ikke blot om at udvikle elevernes faglige kompetencer. Sideløbende med den teoretiske undervisning, vil der også blive arrangeret aktiviteter og projekter der styrker elevernes sociale og personlige udvikling.
Samtidig vil skolen tilbyde faciliteter der gør det muligt for elever med særlige behov at indgå i undervisningen på en inkluderende måde, så de kan studere på lige vilkår med de andre elever. Ligeledes vil skemaet blive tilrettelagt individuelt for hver enkelt studerende, så de får undervisning der passer deres niveau og tempo.
Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse er specielt udviklet til unge med vanskeligheder af en sådan grad, at de ikke føler sig egnet til at søge ind på en ordinær ungdomsuddannelse. Det kan skyldes mange forskellige årsager, såsom en psykisk diagnose eller et fysisk handicap.
Fælles for eleverne på STU er, at de har behov for en mere struktureret hverdag og tilpasset undervisning. Eleverne skal desuden være fyldt 16 år ved start på studiet, ligesom de højest må være 25 inden de begynder på forløbet.
Selve optagelsen bliver håndteret af den enkelte kommune hvor den unge er bosat. Ansøgeren skal derfor kontakte borgerservice eller den kontaktperson de måske allerede har. Derefter vil ansøgeren i fællesskab med en særlig UU-vejleder afklare mulighederne for et studie på STU.
Dette sker typisk gennem et kortere forløb, hvor den unge kan blive indkaldt til samtale for at fortælle om sine interesser i forhold til faglige emner og aktiviteter, ligesom der skal redegøres for de aktuelle vanskeligheder som gør et studie på en ordinær uddannelse umulig.
Vejlederen vil på baggrund af denne samtale vurdere om den unge kan optages på STU, eller om der måske er et andet tilbud, der giver mere mening for ansøgeren. Såfremt STU vurderes at være den rette vej frem, vil ansøgeren sammen med vejlederen udarbejde en forløbsplan.
Skolen vil bruge denne forløbsplan til at tilrettelægge det 3-årige studie bedst muligt, da planen både beskriver hvilken særlig støtte eleven skal tilbydes, ligesom selve undervisningen kan blive udpenslet i brede strøg, der kortlægger hvilken faglig retning der giver mest mening, i forhold til den unges ønsker om fremtiden.
Typisk vil man på STU helt fra start på forløbet arbejde mod et særligt mål. Det kan eksempelvis være for eleven at tilegne sig de nødvendige kompetencer og færdigheder for en videre uddannelse eller et fast job på arbejdsmarkedet.
På baggrund af dette ønske vil skolen derfor tilbyde eleven de fag og aktiviteter som giver mest mening for den enkelte. Samtidig kan forløbsplanen også beskrive det niveau og tempo der vurderes som bedst egnet for den unge, således at det faglige indhold og de metoder der anvendes også bliver tilpasset.
Bliver de unge godkendt til et forløb på STU, vil det ofte være muligt at komme forbi til et indledende besøg inden officiel start. Dette kan være med til at give eleven en bedre forståelse af hvad forløbet indebærer, og hvordan hverdagen ser ud på STU.
STU arbejder ud fra et princip om, at hver elev er forskellig og derfor kræver en unik struktur og undervisning. Derfor vil nye elever blive mødt af et forstående personale, der i første omgang vil fokusere på at afklare ønsker, interesser og evner for hver enkelt studerende.
Der vil især lægges vægt på de unges ambitioner omkring fremtiden, hvor undervisningen herefter vil blive skræddersyet til at give eleverne de bedste vilkår for at opnå et selvstændigt voksenliv hvor de kan opnå deres mål.
Dette sker gennem en kombination af både faglige emner, sociale aktiviteter og individuel personlig støtte. Samtidig vil eleverne komme på praktikophold og tilbydes andre arrangementer, der kan kombinere ovenstående på en naturlig måde for at hjælpe med udvikling af flere aspekter på samme tid.
I modsætning til de fleste andre ungdomsuddannelser i landet, er pensum på STU ikke helt så fastlagt. Der vil dog typisk stadig være krav om undervisning i visse fag, som dansk og matematik, for at sikre eleverne opnår nogle basale kompetencer.
Ofte vil den faglige undervisning blive tilrettelagt på en måde der giver mening for eleverne. Det kan være ved at give dem opgaver der kan relateres til hverdagen, ligesom sværhedsgraden og antallet af lektier vil blive tilpasset hver enkelt.
Herudover vil eleverne også typisk studere samfundsforhold, der kan være med til at give dem indsigt i hvordan det danske samfund er skruet sammen, både i forhold til myndigheder og offentlige tilbud, ligesom de vil danne en bedre idé om hvor de selv står som personer og hvilke muligheder og rettigheder som de har.
Undervisningen finder typisk sted i et klasselokale sammen med andre studerende. Her kan eleverne opdeles alt efter behov, hvor nogle grupper vil være små og tilrettelagt med ekstra støtte og fokus på individuelle læringsmål. Andre grupper kan være større og mere fællesskabsorienterede, hvor der arbejdes med samarbejde og sociale færdigheder.
STU lægger nemlig også vægt på social træning og udvikling af de sociale kompetencer blandt eleverne. På denne måde vil de unge efter deres tid på STU være i stand til at indgå i sociale aktiviteter med selvtillid og og en forståelse for sociale relationer, der gør det muligt for dem at deltage aktivt og konstruktivt i forskellige fællesskaber.
Denne undervisning kan foregå på mange forskellige måder, og vil igen blive tilpasset så eleverne får mest muligt ud af forløbet. Ofte vil der blive tilbudt aktiviteter som gruppearbejde og sociale arrangementer, der lærer eleverne at samarbejde, kommunikere effektivt og forstå de sociale normer.
På denne måde bliver de unge bedre i stand til at opbygge og vedligeholde deres sociale relationer, så de på en positiv måde kan håndtere situationer der opstår i privatlivet såvel som på arbejdspladsen eller studiemiljøet.
Samtidig med den mere faglige og sociale undervisning, får de unge også mulighed for at udvikle sig personligt. Dette vil både ske helt naturligt gennem deres tid på studiet, men udviklingen kan også styrkes yderligere ved særlig hjælp fra pædagogerne.
Har eleven specifikke udfordringer med ting i hverdagen, hvad end det er på skolen eller i fritiden, kan der øves målrettet på disse områder i samarbejde med pædagogerne. Typiske eksempler er træning i selvstændighed, opbygning af rutiner og lignende.
I praksis kan der være tale om unge der gerne vil besøge deres venner på egen hånd, og har brug for nogle redskaber eller tips til at bruge offentlig transport uden ledsagere. Der kan også være tale om unge der gerne vil lære at handle ind, lave mad eller gøre rent på en selvstændig og effektiv måde.
Forløbet tilbyder også specialpædagogisk støtte til de elever der måtte have behov for denne hjælp. Denne støtte kan omfatte alt fra individuel vejledning og samtaler, til hjælp med at håndtere stress og koncentration eller arbejde med at blive mere motiveret.
Hver studerende på en særligt tilrettelagt uddannelse vil komme ud i praktik blandt virksomheder, for at give eleverne mulighed for at opleve hverdagen på arbejdsmarkedet. Her vil de faglige, sociale og personlige kompetencer alle blive udviklet yderligere, ligesom de unge vil danne nye erfaringer som der kan arbejdes videre med når de kommer tilbage på skolen.
Denne erfaring vil også hjælpe de unge mennesker med at kunne træffe bedre beslutninger omkring deres fremtid efter STU, og altså afklare om de eksempelvis ønsker at komme i arbejde eller måske tage en videre uddannelse. Samtidig vil praktikforløbene også hjælpe dem med at finde frem til hvilke jobtyper eller arbejdsmiljøer der passer bedst til deres evner og interesser.
Virksomhederne har ofte stor forståelse for de særlige behov blandt de unge, og vil derfor tilbyde en struktur og nogle arbejdsopgaver der passer til evnerne og tempoet for hver enkelt elev. Mens de unge studerer på STU vil de også få den nødvendige støtte og vejledning af personalet på skolen. Der kan eksempelvis tilbydes en fast ledsager som hjælper eleven i praktikken.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 0 / 5. Antal vurderinger 0
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved