Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU er en forkortelse af særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse til unge med særlige behov. Det er et studie hvor der bliver taget højde for hver enkelt elev, og planlagt ud fra behov og interesser. Det er et gratis forløb der tilbydes af de enkelte kommuner i Jylland.
Selve uddannelsen strækker sig over 3 år, er målrettet unge i alderen 16-25 år, og vil både fokusere på at udvikle elevernes faglige kompetencer, såvel som deres personlige og sociale færdigheder.
Personalet vil arbejde på at tilbyde eleverne trygge rammer og undervisning i et tempo så alle kan følge med. Underviserne tager højde for behov angående individuel støtte, og lektioner i mindre grupper skulle dette være nødvendigt.
Overordnet set, er målet med et STU-forløb at give de studerende en række værktøjer og kompetencer, så de kan tage ansvar for deres eget liv som selvstændige voksne i hverdagen, indgå i fællesskaber og deltage på arbejdsmarkedet eller en videre uddannelse.
Elever der ønsker at studere på STU kan komme fra adskillige baggrunde. Umiddelbart vil de dog alle sammen have besvær med at tage en ordinær ungdomsuddannelse. Dette kan skyldes en række forskellige udfordringer eller vanskeligheder. Eksempelvis finder man ofte unge med særlige behov såsom:
Der er intet krav om at elever skal have en eller flere af disse udfordringer for at kunne blive optaget på STU. Der skal dog være et særligt behov for hver enkelt studerende, således at det vurderes andre uddannelser ikke er hensigtsmæssige.
STU er altså en unik mulighed for unge i alderen 16 til 25 år, der har brug for ekstra støtte til at opnå en selvstændig, meningsfuld tilværelse, og hvor de vil møde andre medstuderende der også har lignende udfordringer.
En stor del af eleverne på STU drager fordel af de unikke omgivelser og hensyn på denne type uddannelse, da der bliver lagt stor vægt på et tæt samarbejde mellem personalet, eleven og dennes familie/relationer.
Samtidig er mange af STU-skolerne i hele Nordjylland også designet til at passe til elever med fysiske handicap. Dette betyder, at faciliteter som ramper, elevatorer og tilpassede toiletter er en integreret del af skolen for at sikre fuld tilgængelighed for alle elever.
Undervisningen vil foregå i trygge rammer, hvor der ikke blot er fokus på faglig udvikling, men i høj grad også at eleverne føler sig tilpas for at opnå trivsel blandt samtlige studerende. Der arbejdes derfor både med motivering og inspiration, og personalet er uddannet til at møde eleverne i øjenhøjde for at give dem de bedste forudsætninger.
Samtidig bliver skemaet tilrettelagt ud fra et individuelt behov, hvilket kan have indflydelse på størrelsen af hold til undervisningen, tæt kontakt med dedikerede undervisere, og en personlig tilgang der gør at hver enkelt elev bliver set og hørt.
Eleverne bliver også opfordret til at danne nye venskaber og indgå i fællesskabet der eksisterer på den enkelte STU-skole. Der vil blive arrangeret begivenheder og aktiviteter løbende, med netop dette formål, ligesom eleverne kan indgå i gruppearbejde og mere.
Alt dette resulterer i et miljø hvor de studerende kan være sig selv, lære at håndtere deres udfordringer på en inkluderende måde, møde nye venskaber blandt ligesindede, og i det hele taget få rig mulighed for at opbygge en positiv fremtid for dem selv.
STU er et forløb for unge under 25 år, der ikke kan gennemføre en ordinær uddannelse på grund af særlige behov. Det kan eksempelvis være på grund af deres fysiske eller psykiske udfordringer eller andre særlige forhold.
For at blive optaget skal man have en uddannelsesplan fra kommunen, der beskriver behovet for at studere på STU. Det er typisk en uddannelsesvejleder der hjælper med at vurdere om STU er det rette valg.
Unge der er interesserede, kan ikke søge direkte ind på en specifik skole der tilbyder et STU-forløb. I stedet skal ansøgeren kontakte kommunen, der derefter vil arrangere en samtale med en uddannelsesvejleder.
Det er denne vejleder som i første omgang skal afklare ansøgerens behov for at læse på STU. Der vil i den forbindelse skulle indhentes oplysninger omkring den unge, herunder erfaring med tidligere uddannelse, lægeerklæringer eller diagnoser, og anden relevant information der kan have en indflydelse på det aktuelle behov.
Hvis vejlederen vurderer at STU er det bedste valg for ansøgeren, vil man i fællesskab derefter finde frem til hvilke skoler i området der kunne være gode muligheder. Derudover vil der blive udarbejdet en uddannelsesplan, der vil kortlægge hvilke fag og aktiviteter som eleven skal gennemgå på forløbet.
Undervejs i denne proces kan det være en god idé at eleven besøger de specifikke skoler de overvejer, for at få et indtryk af miljøet, møde noget af personalet, og for at stille spørgsmål om hverdagen på STU-forløbet.
Hverdagen på STU varierer fra skole til skole, alt afhængigt af deres unikke tilbud i form af valgfag, aktiviteter og undervisning. Dog vil alle elever få tilrettelagt et skema der passer deres individuelle behov og evner.
Personalet på STU vil derudover fokusere på at opnå en god balance mellem undervisning, praktiske aktiviteter og sociale oplevelser. Typisk vil eleverne arbejde i små hold, hvor de får tid til at stille spørgsmål, blive hørt, og fordybe sig i undervisningen, med tæt kontakt til underviserne.
Der vil blive afsat god tid til pauser hvor nødvendigt, og personalet vil opfordre eleverne til at være en del af fællesskabet på skolen, da dette spiller en vigtig rolle i deres sociale udvikling og evner til at samarbejde og kommunikere. Det er også muligt at tilpasse forløbet efterhånden som eleven danner sig nye erfaringer, eller hvis der opstår nye behov eller udfordringer.
Den skemalagte undervisning på et STU-forløb vil følge en struktur der er med til at skabe trygge rammer og en genkendelig hverdag for eleverne. Samtidig vil der også tages højde for elevernes individuelle behov, både hvad angår lektioner såvel som aktiviteter.
Overordnet set vil målet med undervisningen være at gøre eleverne klar til en videre uddannelse, et job på arbejdsmarkedet eller beskyttet beskæftigelse, når de er færdige med deres tid på STU. Derfor vil meget af undervisningen have en praktisk tilgang, og tage udgangspunkt i den enkelte elevs interesser, styrker og behov.
Dette kan inkludere træning i hverdagens færdigheder, såsom økonomistyring og madlavning, udvikling af sociale kompetencer gennem samarbejde og gruppearbejde, samt aktiviteter med fokus på arbejdsmarkedet såsom praktikforløb og projektarbejde.
Også ved de obligatoriske fag som dansk og matematik for eksempel, ser man at undervisningen bruger praktiske koncepter til at hjælpe eleverne med at forholde sig til fagene. I dansk kan der arbejdes med at skrive ansøgninger, og i matematik kan det handle om budgettet for månedens regninger eller indkøb.
Udover de praktiske fag og aktiviteter, tilbyder et STU-forløb også en række kreative fag til de elever der måtte have interesse. Ofte finder man eksempelvis musik og billedkunst, madlavning og håndværk, såvel som esport og sociale medier på listen over valgfag.
Undervisningen kan også fokusere på specifik træning hvad angår elevernes sociale evner. Der kan arrangeres øvelser eller samtaler, hvor underviserne hjælper eleverne med samarbejde, håndtering af konflikter, eller at opbygge relationer med andre studerende.
Sidst men ikke mindst, bliver eleverne opfordret til at deltage i praktikforløb. Typisk vil eleverne skulle gennemføre 3 ophold i løbet af deres studie. Alt afhængigt af evner og behov, kan de studerende arbejde selvstændigt, eller observere arbejdsdagen under ledsagelse af personale fra STU.
En del af de elever som begynder en STU uddannelse har tidligere modtaget specialpædagogisk støtte på andre uddannelser. Dette eksterne tilbud bliver på STU integreret i hele forløbet, og eleverne kan derfor få den nødvendige støtte.
Det kan eksempelvis dreje sig om personlig vejledning hvad angår skolefag, særlig støtte til specifikke opgaver, adgang til hjælpemidler som elektronisk udstyr eller værktøjer der letter kommunikationen.
Personalet på STU er uddannet til at håndtere de mange forskellige behov som de studerende har, og vil arbejde tæt sammen med eleverne for at give dem de bedste vilkår for at kunne gennemføre deres uddannelse.
Selve STU uddannelsen er gratis for eleverne og deres forældre. Elever kan dog ikke modtage SU som på ordinære ungdomsuddannelser. I stedet kan studerende der er fyldt 18 år søge uddannelseshjælp, der er et alternativ til SU.
Samtidig vil det være muligt at søge om ekstra økonomisk støtte til at dække udgifter til transport, såvel som et aktivitetstillæg der kan dække andre udgifter eleverne måtte have. Her vil både kommunen såvel som personalet på STU være i stand til at vejlede om konkrete muligheder og tilbud.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 4 / 5. Antal vurderinger 22
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved