Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU fungerer som et alternativ til ordinære ungdomsuddannelser, og er målrettet unge med særlige behov, der udviser besvær ved at studere effektivt gennem traditionelle metoder. Derfor findes der i Varde Kommune tilbud for unge mellem 16 og 25 år der gerne vil udvikle deres faglige kompetencer på en mere individuelt tilpasset måde.
Selve uddannelsen indebærer et 3-årigt forløb, hvor de unge elever vil gennemgå både praktisk og teoretisk undervisning. Forløbet vil blive tilrettelagt ud fra den enkelte elevs ønsker, målsætninger og interesser, for at skabe et motiverende og inspirerende ophold på studiet.
Et af de primære mål for STU-forløbet er, at klæde eleverne godt på til et liv som voksen. Derfor er almen dannelse en væsentlig del af hele uddannelsen. De studerende vil modtage undervisning i obligatoriske skolefag, såvel som blive tilbudt en række valgfag og aktiviteter, ligesom de også vil komme på praktikophold.
Personalet på en STU-skole vil være uddannet til at håndtere de forskellige udfordringer og vanskeligheder som eleverne måtte have. Der bliver desuden lagt stor vægt på at skabe et trygt og inkluderende miljø, hvor alle elever føler sig set og hørt.
Det er Varde Kommune som varetager ansvaret for ansøgninger og optagelse på et STU-forløb. Derfor skal de unge der ønsker at vælge denne uddannelse, kontakte kommunen eller uddannelsesvejledningen direkte.
Her vil der blive afholdt en samtale, hvor den unges behov, interesser og ønsker bliver drøftet, og derefter bliver det vurderet om STU er den rette løsning. Kommunen vil også vejlede om de nødvendige skridt i ansøgningsprocessen og sikre, at alle relevante oplysninger er indsamlet.
Såfremt ansøgeren er egnet til STU, vil kommunen stille en ungdomsvejleder til rådighed. Denne vejleder vil fungere som fast kontaktperson, for at skabe en god forbindelse og kontakt helt fra starten i processen.
Sammen med vejlederen, vil den unge, og eventuelt forældre/værger, indgå i en dialog omkring mulighederne på STU. Der vil diskuteres hvilke faglige elementer der har interesse, hvilke aktiviteter og andre tilbud der kunne være relevante, og der kan ses nærmere på de fremtidige praktikophold.
Det vil også være muligt for ansøgeren at besøge udvalgte skoler i området. Her vil de typisk blive mødt af en afdelingsleder, der byder på en rundvisning og introducerer dem for personalet, nogle af de andre skønne unge mennesker på studiet, og informerer omkring de specifikke tilbud og faciliteter på skolen.
Såfremt alt udvikler sig som forventet, vil der derefter blive oprettet en uddannelsesplan for de specifikke elementer der vil indgå på studiet. Denne plan vil blive udarbejdet i tæt samarbejde mellem den unge og uddannelsesvejlederen, og eventuelt forældre/værger hvis relevant.
Uddannelsesplanen vil tage højde for både de faglige mål og de personlige behov som den unge måtte have, og den vil indeholde detaljer om undervisningen der vil blive brugt gennem hele studieforløbet. Planen vil desuden løbende blive revideret for at sikre, at den fortsat er relevant og tilpasset elevens udvikling og fremtidige mål.
I stedet for de traditionelle metoder og fag der anvendes på ordinære uddannelser, tilbyder STU et mere fleksibelt forløb der bliver skræddersyet til hver enkelt elev. I praksis vil dette betyde, at der bliver taget hensyn til elevens interesser og styrker, og at det faglige niveau og tempo bliver afstemt hermed.
Samtidig vil elever kunne drage fordel af den integrerede specialpædagogiske støtte på forløbet der gør, at undervisere og vejledere arbejder tæt sammen hver de unge studerende, for at holde fingeren på pulsen og løbende evaluere fremskridt og trivsel, og eventuelt foretage ændringer hvis nødvendigt.
Målgruppen for studerende på STU er unge der har særlige behov. Uddannelsen er ikke begrænset til elever med specifikke udfordringer, og er derfor en åben og inkluderende retning som rummer alle unge med behov for en alternativ tilgang til deres udvikling.
For eksempel vil elever på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse kunne have udfordringer med deres koncentration, sociale færdigheder, kommunikation eller lignende. Andre elever kan have fysiske eller psykiske udfordringer, mens andre kan have vanskeligheder med at tilpasse sig et traditionelt læringsmiljø på grund af nedsat hørelse eller syn, dysleksi eller andet.
For at imødekomme de vidt forskellige behov som eleverne kan have på STU, vil strukturen blive tilrettelagt med fokus på hver enkelt studerende. Til de elever der måtte have behov for det, vil der eksempelvis blive udgivet skema og datoer i god tid, så de kan få en forudsigelig hverdag og forberede sig bedst muligt.
Samtidig vil der også være fokus på at skabe et studiemiljø der byder på en varieret og spændende hverdag. Derfor vil undervisningen for en enkelt dag sjældent være opbygget med ren faglig undervisning, og i stedet være mere varieret for at holde motivationen og interessen oppe.
Mange skoler har også en række fysiske tilbud og aktiviteter til rådighed for eleverne der giver luft i undervisningen. Det kan eksempelvis handle om sport eller idræt, der både fremmer den fysiske sundhed og giver eleverne mulighed for at udvikle samarbejdsevner, selvdisciplin og selvtillid, for at opnå et sammenhold der er sjældent følt på andre uddannelser.
Studerende på STU er underlagt en forventning om at studere obligatoriske skolefag som del af deres uddannelse. Ofte vil der være fokus på undervisning med henblik på uddannelse eller beskæftigelse efter STU.
Dette vil typisk inkludere dansk og matematik, hvor undervisningen foregår på et tempo så alle kan følge med. Der vil desuden blive taget udgangspunkt i specifikke opgaver der løser praktiske problemer i hverdagen, som håndtering af penge, eller det at skrive et CV.
Hvis nødvendigt kan underviserne også inddrage visuelle hjælpemidler og andet praktisk materiale, der kan styrke elevernes forståelse og læring. Målet er at hjælpe eleverne med at benytte deres færdigheder i konkrete situationer, uanset om det er i fritiden, på arbejdspladsen eller en anden uddannelse i fremtiden.
Strukturen på STU indeholder også undervisning der bygger på de studerendes evne til at samarbejde, indgå i et fællesskab, håndtere konflikter, og kommunikere effektivt. Ofte vil disse fag blive afholdt i grupper, hvor alle eleverne bliver opfordret til at deltage aktivt, både med underviseren, såvel som med hinanden.
Der kan eksempelvis arrangeres rollespil, praktiske øvelser, eller andre aktiviteter der både stimulerer eleverne rent fagligt, men også danner grundlag for nye venskaber og en bedre forståelse for andres holdninger og tanker.
I takt med eleverne udvikler sig socialt og fagligt, kan der opstå specifikke situationer eller udfordringer som ikke nødvendigvis passer ind i de ovenstående områder. Det kan eksempelvis handle om seksualundervisning, forhold og grænser, eller selvværd og selvtillid.
Ligeledes vil det være muligt for de studerende at få hjælp til at planlægge brug af offentlig transport, foretage indkøb, lægge en rutine for deres hygiejne, eller få hjælp til at kontakte offentlige instanser eller potentielle arbejdspladser.
Det vil altid være muligt for eleverne at søge støtte og vejledning blandt underviserne, i tilfælde af vanskeligheder eller udfordringer de måtte møde under forløbet. Personalet vil gøre alt hvad de kan, for at møde eleverne i øjenhøjde, og sikre en fortrolig og tryg dialog, samt på anden måde gøre eleverne virkelig glade.
I takt med at de unge studerer på STU, vil der ofte komme uforudsete hændelser, ligesom eleverne vil få nye oplevelser og tilegne sig nye kompetencer. Derfor kan uddannelsesplanen der blev udarbejdet ved start på studiet, blive justeret alt efter behov og ønsker fra eleven.
Der bliver som udgangspunkt arrangeret en evaluering af forløbsplanen hver 3. eller 6. måned, dog vil det altid være muligt for elever eller forældre/værger at kontakte skolen for at foreslå ændringer. Igen vil formålet være at sikre eleverne kommer godt på vej mod resten af deres studie.
Mange studerende med særlige behov har spørgsmål til den økonomiske støtte der bliver tilbudt når man går på STU. Det skyldes især, at man ikke kan søge om almindelig SU. Som udgangspunkt vil eleverne bevare den offentlige støtte de modtog før påbegyndt forløb.
Det kan eksempelvis være kontanthjælp eller førtidspension, alt afhængigt af deres individuelle situation. Elever der er 18 år eller ældre, og som ikke i forvejen modtager nogen form for støtte, kan søge om uddannelseshjælp, der på mange måde fungerer som SU i forhold til satserne og betingelserne for støtte.
Derudover kan der komme anden hjælp, i form af aktivitetstillæg der kan dække omkostninger til aktiviteter og arrangementer uden for skolens matrikel. Det er også muligt at få hjælp til udgifterne for transport til og fra skolen.
For at kunne modtage uddannelseshjælp, skal eleven dog opfylde nogle krav. For eksempel er det nødvendigt, at de er i bevægelse rent fagligt, altså aktivt deltager i undervisningen, og møder op til de skemalagte timer.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved