Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Unge med særlige behov der gør de ikke kan følge en traditionel uddannelse, kan overveje at søge om optagelse på STU, der er en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse. Forløbet tager 3 år at gennemføre, og kombinerer faglig undervisning med udvikling af elevernes personlige og sociale færdigheder.
På STU gælder det altså ikke blot om at få gode karakterer i skolefagene, men i lige så høj grad om at udvikle sig til at være et selvstændigt menneske, der bliver i stand til at komme i beskæftigelse eller tage en videre uddannelse efter forløbets afslutning.
Der bliver derfor tilbudt særlig støtte til hver enkelt elev i det omfang der måtte være nødvendigt, ligesom der bliver lagt vægt på at danne trygge rammer og et inkluderende studiemiljø der byder alle eleverne velkommen med åbne arme.
For mange unge er STU altså en mulighed for hver enkelt elev at tilegne sig de nødvendige kompetencer og færdigheder der skal til for at give dem de bedste vilkår i fremtiden, uanset om deres endelige mål er at læse videre, finde beskæftigelse, blive mere selvstændige eller lære sig selv bedre at kende.
Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse er et tilbud til personer i alderen 16 til 25 år, der eksempelvis lider af kognitive funktionsnedsættelser, varige fysiske men, psykiske lidelser,
svært handicappede unge, samt andre med særlige behov der gør en ordinær uddannelse vanskelig at gennemføre.
Kommunen stiller ikke krav til specifikke diagnoser, lidelser eller handicap, og derfor er det en vurdering der afgør om den enkelte unges behov er af en sådan grad, at STU er den rette uddannelse, eller om en ordinær uddannelse vurderes mulig.
Personer med særlige behov der ønsker at indgå i andre lignende unges nærmiljø, kan derfor overveje STU hvor eleverne har mulighed for at finde ligesindede studerende som de kan spejle sig i, dele erfaringer og opbygge sociale relationer med under trygge rammer.
Samtidig vil pædagogerne på STU gøre hvad de kan for at skabe et inkluderende og imødekommende studiemiljø, hvor samtlige elever føler sig velkomne og respekterede. Der bliver sat tid af til den enkelte studerende, både i forhold til undervisningen såvel som den personlige udvikling.
Ofte vil eleverne der optages på STU have afsluttet folkeskolen, selvom det ikke nødvendigvis er et krav. Der er nemlig ikke krav om specifikke karakterer for optagelse på en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse, derimod skal hver enkelt elev gennem et afklarende forløb gennem kommunen.
Selve ansøgningen bliver styret af en UU-vejleder fra kommunen. Her påbegyndes der et forløb med det formål, at finde frem til hvilken uddannelse der er bedst egnet til den unge. Der bliver derfor kigget på de samlede uddannelsestilbud i kommunen, hvor både skole og den unge bliver vurderet i forhold til hinanden.
Samtidig vil vejlederen også forhøre sig omkring den unges ønsker vedrørende det faglige indhold og de forskellige tilbud og aktiviteter skolerne kan tilbyde, ligesom der også kan blive spurgt ind til fremtidsønsker og ambitioner.
Opfylder ansøgeren vejlederens forventninger, vil det næste trin være en officiel indstilling til optagelse på STU. Her vil vejlederen på den unges vegne sende en ansøgning til visitationsudvalget der står for den endelige beslutning.
Såfremt den unge bliver optaget, får de besked omkring studiestart og hvilken skole der skal læses på. I denne forbindelse kan der typisk arrangeres besøg på skolen, hvor de unge kan møde den daglige ledelse og stifte bekendtskab med omgivelserne for at danne sig et bedre indtryk af mulighederne.
Udviklingen af de unges faglige færdigheder bliver tilrettelagt på baggrund af forløbsplanen hvilket betyder, at der tages højde for den enkelte elevs interesser, behov og fremtidige mål. Derfor kan det faglige indhold variere, og eksempelvis have en mere teoretisk eller praktisk tilgang.
Som minimum vil eleverne studere obligatoriske fag som matematik og dansk, hvor de grundlæggende færdigheder som læsning, skrivning og regning bliver hævet til et passende niveau for hver student. Der kan også læses mere specialiserede emner som andre sprog, IT eller lignende, alt afhængigt af elevens ønsker.
Samtlige elever får mulighed for at arbejde i deres eget tempo, med materialer og opgaver, der stemmer overens med deres styrker og interesser. For nogle indebærer dette at arbejde med opgaver der kan relateres til virkeligheden, mens andre fokuserer på faglig træning eller specifikke kompetencer der kan bruges på arbejdsmarkedet.
For at hjælpe de unge studerende med at udvikle deres sociale kompetencer, bliver der tilbudt en række aktiviteter og former for undervisning med fokus på dette område. Det sker eksempelvis gennem gruppeprojekter, sociale aktiviteter og daglige interaktioner.
På STU kan eleverne i et trygt miljø udforske sociale relationer, for at lære hvordan man håndterer konflikter, respekterer andres holdninger og synspunkter, for at tilegne sig de nødvendige evner der gør dem i stand til at kommunikere bedre.
Pædagogerne kan også tilbyde individuel vejledning for elever med behov for dette, hvor der kan arbejdes med deres selvtillid så de unge bedre kan indgå i sociale sammenhænge. Der vil bliver fokuseret på at udbygge de unges ressourcer og unikke kvaliteter i det omfang der måtte være nødvendigt for at de kan indgå i fællesskaber på lige fod med andre.
Støtten på STU dækker også over personlig udvikling af elevernes evne til at trives og fungere som selvstændige voksne. Her fokuseres der i lige så høj grad på udfordringer eleverne kan opleve i fritiden eller på arbejdspladsen, og altså ikke blot på udvikling med henblik på skolegangen.
Eleverne får den nødvendige støtte der skal til, så de hver især kan få en dybere forståelse for deres egne behov, styrker og udfordringer, samtidig med at de opfordres til at sætte personlige mål. Gennem et tæt samarbejde med pædagogerne på STU, vil de lære at tackle hverdagens udfordringer, og finde løsninger der passer til deres unikke omstændigheder.
Der kan også arbejdes med at styrke elevernes selvtillid og selvværd, så de gradvist bliver mere trygge ved at træffe beslutninger og tage kontrol over deres eget liv. Dette kan hjælpe eleverne til at stole på deres egne evner, som kan have stor betydning for deres yderligere udvikling på de andre områder, såvel som deres trivsel i livet fremadrettet.
Sideløbende med undervisningen og den pædagogiske støtte, skal eleverne på STU også prøve kræfter med praktikophold på rigtige arbejdspladser i samfundet. Her vil de stifte bekendtskab med forskellige opgaver og få værdifulde oplevelser og erfaringer de kan bringe med videre i livet.
Formålet med disse ophold er både at give eleverne en indsigt i hvad det kræver at have et fast arbejde, for eksempel at være mødestabil, åben overfor samarbejde og dedikeret til at opnå resultater. Samtidig vil det også være en måde hvorpå eleverne kan danne sig et indtryk af deres egne evner, og eventuelt få inspiration til mulige job i fremtiden.
Pædagogerne på STU vil sammen med hver enkelt elev finde frem til egnede virksomheder for praktikforløbene. Arbejdsopgaverne bliver tilpasset de unikke evner og kompetencer som hver enkelt studerende besidder, og der kan eventuelt arrangeres en ledsager som kan yde støtte på selve opholdet hvis nødvendigt.
Helt fra start på studiet vil forløbsplanen og undervisningen tage udgangspunkt i de forskellige drømme og ambitioner som de unge mennesker har. Derfor vil der også i varierende grad blive tilrettelagt et skema der kan hjælpe dem til at opnå deres målsætninger.
Det kan indebære ansøgning på eksisterende ungdomsuddannelser i området, eller måske hjælp til at finde kollegie eller studiebolig i en anden del af landet fordi eleven ønsker at søge om optagelse på et videre studie der ikke tilbydes i Thisted.
I forbindelse med overgangen fra STU, kan undervisningen også tage udgangspunkt i mere praktiske opgaver, hvor de unge indgår i aktiviteter og projekter med fokus på at styrke deres evner til at komme videre ud på arbejdsmarkedet, og hvor de unge får mulighed for at udvikle deres faglige kompetencer med fokus på en specifik branche eller stilling.
Andre elever ønsker derimod hjælp til at flytte hjemmefra, hvorfor der kan arbejdes med øvelser og træning der gør det muligt for eleverne at stå for personlig hygiejne uden hjælp fra andre, at håndtere kommunikation med offentlige myndigheder, eller på andre måder klare sig på egen hånd.
Uanset hvad de enkelte elevers mål måtte være, vil personalet på STU være klar til at hjælpe eleverne godt på vej, så de ikke pludselig står overfor beslutninger og valgmuligheder de ikke kan overskue. Derfor vil forældre og pårørende også kunne inviteres til møder i denne periode, for at diskutere realistiske muligheder og tilbud.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 3.2 / 5. Antal vurderinger 5
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved