Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
En særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse byder på mere end blot faglig undervisning, her oplever de studerende et frirum hvor deres behov for en anderledes tilgang til deres studie bliver imødekommet.
Unge mellem 16 til 25 år der finder det vanskeligt at læse på en ordinær uddannelse på grund af deres unikke behov kan derfor overveje et forløb på STU. Ved at overveje de enkelte elevers individuelle behov, evner og interesser, bliver studiet tilpasset så de hver især får mulighed for at udvikle deres styrker.
Sideløbende med det faglige indhold, vil pædagogerne også støtte de unge hvad angår deres personlige og sociale udvikling, for at sikre et solidt fundament der kan danne rammen for et trygt og inkluderende forløb, der hjælper de studerende til at blive selvstændige voksne.
Målgruppen for denne uddannelse er derfor egnet for de elever som falder uden for rammerne i det traditionelle uddannelsessystem. Ikke fordi de ikke ønsker at deltage, men fordi de har behov for ekstra støtte og en alternativ tilgang til selve undervisningen.
Det er ikke nødvendigt for de unge at have gennemført specifikke uddannelser, eller opnået et særligt gennemsnit i forbindelse med deres undervisning. Derimod kræver optagelse på STU, at deres behov er blevet vurderet af kommunen, og at eleven bliver fundet egnet på baggrund af de specifikke vanskeligheder.
Eleverne på STU kan have en række forskellige udfordringer, såsom fysiske handicap, psykiske diagnoser, udviklingshæmning eller sociale vanskeligheder, hvilket kan gøre ordinære uddannelser svære at følge i samme tempo som andre elever. På STU vil hele forløbet derfor blive skræddersyet til at tage højde for disse behov.
De unge som ønsker at blive optaget på STU skal sende en ansøgning til kommunen, og ikke den specifikke skole der tilbyder et særligt tilrettelagt forløb. Det skyldes, at Ringkøbing-Skjern kommune først skal vurdere eleven egnet til denne uddannelse.
Denne vurdering tager udgangspunkt i en individuel gennemgang af den unges behov, udfordringer og muligheder, så de sikres et forløb der bliver tilpasset netop deres situation og fremtidige udvikling.
Hvis kommunen anser elevens behov som værende af en tilstrækkelig karakter for STU, vil de samarbejde med den unge og dennes pårørende, for at finde frem til den bedste skole i området der kan imødekomme de aktuelle behov, og hjælpe den unge med at udvikle sine kompetencer.
Dette vil typisk ske på baggrund af en samtale med en dedikeret UU-vejleder, som har speciale i at afklare behov og hjælpe unge med at finde en uddannelse. Denne samtale vil omhandle uddannelses indhold og støtte, såvel som ansøgerens ønske om fremtiden.
I praksis sker dette ved at udfylde en forløbsplan, som fungerer som en guide for den tre-årige uddannelse, og som bliver tilpasset hver elevs unikke evner, ambitioner og behov for støtte. Pædagogerne vil bruge denne forløbsplan til at planlægge undervisningen og aktiviteterne på skolen.
Processen handler ikke blot om at tildele de unge en plads i uddannelsessystemet, men i høj grad også om at sikre hver enkelt den rette vej i livet, der kan føre til en positiv og udviklende oplevelse således, at de unge bliver bedre rustet til at føre et selvstændigt liv som voksne efter forløbet.
Den pædagogiske støtte er en vigtig del af forløbet på STU, og bliver ligesom undervisningen også tilpasset den enkelte elevs behov og ønsker. Der lægges vægt på at skabe et trygt miljø hvor eleven får plads til at udvikle sig, og hvor udfordringerne bliver løst på en holdbar måde.
Derfor kan eleverne eksempelvis modtage personlig støtte, der sigter efter at udvikle deres evne til at fungere selvstændigt, vejledning der arbejder med at styrke deres selvtillid og selvværd, eller hjælp til specifikke opgaver som rengøring, personlige målsætninger og lignende.
Mange elever har også et ønske om at blive en del af et fællesskab, vedligeholde deres eksisterende netværk, og danne nye relationer. Her kan de unge derfor indgå i aktiviteter og gruppeøvelser med fokus på at indgå i sociale sammenhænge på en moden og inkluderende og måde.
Støtten kan selvfølgelig også handle om den faglige undervisning, hvor de unge kan få hjælp til at planlægge deres hjemmearbejde eller forstå det faglige indhold. Pædagogerne kan endvidere hjælpe de unge med vejledning til at håndtere stress eller forbedre deres koncentration i klasselokalet.
Forældre og pårørende kan også blive inddraget i de unges støttenetværk, hvilket sker automatisk når de studerende er under 18 år, hvor pædagogerne vil invitere de pårørende med til møder og samtaler omkring den unges udvikling og trivsel. Voksne elever kan selv vælge om de ønsker at indblande deres forældre eller andre pårørende.
Gennem en kombination af faglige emner, sociale aktiviteter og personlige øvelser, vil eleverne få mulighed for at udvikle de færdigheder der er nødvendige for at de kan opnå deres fremtidsønsker.
Alt afhængigt af den enkelte elevs tidligere uddannelse, vil der typisk være nogle obligatoriske fag der skal studeres, såsom samfundsforhold, matematik og dansk. Selve niveauet og tempoet bliver justeret for at passe til elevernes aktuelle evner og ambitioner, ligesom holdstørrelsen også bliver overvejet af personalet.
Selve metoden og tilgangen til undervisningen kan også blive justeret for at give mest mening for eleverne. Det kan eksempelvis være ved at tilrettelægge opgaverne så de tager udgangspunkt i praktiske problemstillinger, såsom det at regne budgetter ud, eller skrive jobansøgninger i danskundervisningen.
Derudover vil de studerende frit kunne vælge hvilke valgfag de ønsker at deltage i, hvor de både kan vælge ud fra deres personlige interesser, eller i forbindelse med yderligere udvikling af deres kompetencer i forhold til hvilken retning de fortsætter med i fremtiden.
Disse valgfag vil typisk også have et socialt element, hvor de unge kan færdes blandt hinanden på en mere afslappet måde end i undervisningen, og hvor pædagogerne vil opfordre dem til at danne nye venskaber og udforske indbyrdes relationer.
Der kan også blive arrangeret forskellige aktiviteter på skolen, som eksempelvis en hyggelig aften med popcorn og gode film, en fest som de unge selv skal planlægge, eller en udstilling hvor de viser deres kreative evner frem for de pårørende som er blevet inviteret.
Personalet vil typisk også arrangere forskellige udflugter og studieture, hvor eleverne måske bliver tilbudt en shoppingtur i det nærmeste storcenter, en dagstur til stranden eller i skoven, et kulturelt indskud i teateret eller på et museum, og lignende aktiviteter for at udvide deres horisonter og skabe nye oplevelser uden for skolens rammer.
Et forløb på STU handler ikke blot om de tre års uddannelse som eleverne gennemgår. Der bliver helt fra starten taget udgangspunkt i fremtidsønskerne for hver enkelt elev, for at give de unge praktisk erfaring og de nødvendige kompetencer de vil få brug for i hverdagen og på arbejdspladsen.
Den tilpassede tilgang giver desuden rig anledning for hver enkelt elev at ændre mening undervejs i forløbet, hvis deres erfaringer og oplevelser undervejs måske får dem til at ville studere på en videregående uddannelse efter STU, i stedet for at søge beskyttet beskæftigelse for eksempel.
Derfor vil de fleste elever til gennem den sidste periode på uddannelsen få tilbudt flere praktikforløb, hvor de kan prøve forskellige arbejdsopgaver og brancher. Her vil de få mulighed for at opdage hvad de brænder for, og hvad deres evner rækker til, ligesom de vil få indsigt i det at begå sig socialt på en arbejdsplads og tage professionelt ansvar for sine handlinger.
Elever der anser en videre uddannelse som det næste skridt i livet kan blive tilbudt andre muligheder, hvor der eksempelvis kan lægges større vægt på det faglige indhold, og hvor niveauet og tempoet kan opjusteres. På denne måde kan de bedre forberede sig til en ordinær uddannelse.
Det kan også indebære hjælp fra pædagogerne på andre måder. Eksempelvis kan der arrangeres en ledsager, som kan hjælpe eleven med at tage et adgangskursus eller en kompetencegivende eksamen der bliver afholdt på andre institutioner.
Nogle skoler tilbyder også botræning eller botilbud, hvor de unge kan flytte hjemmefra under kontrollerede forhold, og danne sig erfaringer og oplevelser med det at bo alene. Typisk vil der i disse situationer være trænet personale til rådighed, der kan hjælpe med akutte behov hvis de skulle opstå.
Uanset hvilken fremtid de unge ønsker at forfølge, kan et forløb på STU være springbrættet videre ud i livet, som giver dem selvtillid og kompetencer der gør deres drømme mulige, og hvor de kan leve et liv som aktivt og engageret menneske.
Nogle elever vælger derfor idræt, dans eller musik, for at udfolde sig kreativt eller fysisk. Andre vælger derimod IT, hvor de kan lære om elektroniske systemer, hvad privatlivspolitik eller ray id betyder, optimere deres computeres ydeevne, eller træning i at gennemgå sikkerheden for deres kodeord og sociale profiler.
For at sikre en effektiv læring og personlig vækst vil eleverne blive guidet til at udføre nedenstående handling, som kan inkludere at deltage aktivt i gruppearbejde, reflektere over egen adfærd eller tage ansvar for deres opgaver.
Når det afklarende forløb er afsluttet, og verificering gennemført, venter der nu svar fra visitationsudvalget som står for at træffe den endelige beslutning omkring elevens optagelse.
Nogle skoler tilbyder endvidere botilbud som på Engdraget, hvor de unge kan flytte ind i en bolig der er under opsyn, hvilket fører til større sikkerhed og tryghed, men hvor de selvstændigt kan prøve at bo alene mens de går på STU. Huset eller lejligheden vil typisk være udstyret med de nødvendige faciliteter der skal til for at de kan klare sig selvstændigt.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved