Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Unge med særlige behov der ønsker at studere i Svendborg Kommune, kan overveje et forløb på STU. Dette er en mulighed der specielt bliver tilbudt personer i alderen 16 til 25 år, og som har vanskeligheder der gør det svært for dem at gå på en normal uddannelse.
Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse tages på fuldtid over en periode på 3 år. De unge skal være i stand til at gennemføre 21 timers studie om ugen for at kunne komme i betragtning. Formålet med et STU-forløb er ikke blot at undervise i faglige emner, men at give eleverne de bedste vilkår for at opnå et aktivt og selvstændigt voksenliv.
Derfor vil personalet være med til at danne rammerne for et trygt og inkluderende studiemiljø, hvor hver enkelt elev vil få et skræddersyet skema, der passer til deres unikke behov og situation, ligesom der også vil være mulighed for at lære at begå sig i samfundet, bo alene, og meget mere udover skolefag.
På STU vil der også blive lagt vægt på at hjælpe eleverne med at opnå sociale færdigheder, så de bliver i stand til at indgå i samarbejde med andre studerende, danne nye venskaber og måske finde en kæreste, ligesom der også vil være fokus på praktikophold der udruster de studerende med brugbar erfaring til et liv på arbejdsmarkedet.
Det er ikke muligt at ansøge om optagelse på en specifik skole der har et STU-forløb. Såfremt ansøgeren vil påbegynde uddannelsen inden de fylder 25 år, skal ansøgeren, forældre eller værger kontakte kommunen eller uddannelsesvejledningen i Svendborg, for at få udpeget en dedikeret UU-vejleder.
Vejlederen vil derefter stå for det praktiske hvad angår ansøgningen, herunder indsamling af oplysninger vedrørende ansøgerens tidligere uddannelse, forventninger om forløbet og fremtiden, diagnoser eller andre udfordringer og mere, på baggrund af en løbende dialog.
Denne dialog har til formål at afklare om ansøgeren er egnet til at gennemføre et forløb på STU, herunder om ansøgeren forventes i stand til at deltage aktivt i undervisningen, studere 21 timer om ugen, at der er særlige omstændigheder eller behov der gør at STU vil være relevant og lignende.
Her vil der også blive diskuteret specifikke interesser og valgfag, mulige praktikophold og potentielle skoler i lokalområdet for ansøgeren. Dette vil munde ud i en forløbsplan der danner rammen for hele studiet.
Såfremt disse krav og forventninger opfyldes i en tilfredsstillende grad, vil UU-vejlederen indstille ansøgeren til STU visitationsudvalget i Svendborg, der står for selve beslutningen om optagelse på STU.
Såfremt at UU-vejlederen vurderer en ansøger egnet til et ophold på STU, vil der derefter blive udarbejdet en særlig uddannelsesplan til ansøgeren. Denne plan vil blive skabt under et koordineret forløb med ansøgeren, såvel som eventuelle forældre/værger eller andre kontaktpersoner.
På denne måde kan den kommende elev få en stabil hverdag på sine studier, med faste og trygge rammer, hvor man på forhånd ved hvad der kommer til at ske, og at skolefag, valgfag og praktikophold alle vil have en interesse for eleven, ligesom at de forskellige mål med uddannelsen vurderes at være realistiske.
Det vil typisk starte ud med en afklaring af hvad der motiverer og interesserer ansøgeren, hvorefter man vil kigge på de lokale STU-skoler i Svendborg, for at finde frem til 1-2 oplagte skoler i området. Herefter vil det være muligt at danne et overblik over de faglige mål, tilgængelige valgfag og muligheder for praktik, ligesom der kan diskuteres botilbud og botræning, tilbud for social og personlig udvikling m.m.
Som udgangspunkt er STU kun en mulighed for unge med særlige behov. Det er nemlig et ønske, at unge tager en anden ungdomsuddannelse så vidt muligt på eksempelvis gymnasiet, teknisk skole, HF eller lignende, for at færdiggøre deres uddannelse og opnå de kompetencer, der kan styrke deres muligheder på arbejdsmarkedet eller i videre uddannelse.
Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse er derfor kun målrettet unge, der på grund af relevante fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser, eller andre særlige behov, ikke vurderes i stand til at gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse.
Selve formålet med STU er af denne årsag, at give de unge mulighed for at udvikle sig personligt, socialt og fagligt i et forløb, der tager udgangspunkt i deres individuelle behov og ressourcer med speciel undervisning og skemalægning der passer hver enkelt elev, der eksempelvis kunne kæmpe med:
Personalet på STU vil derfor være særligt trænet og uddannet til at håndtere disse udfordringer, tage hånd om eleverne på en inkluderende måde, og skabe et miljø der fostrer selvstændighed, ansvar og engagement for at opnå aktiv deltagelse og forhåbentligt bunde ud i elever der ved afslutning på forløbet er i stand til at stå på egne ben i det omfang der er muligt.
De enkelte studerende på STU i Svendborg ville alle have en forløbsplan der bliver brugt som rettesnor i forhold til hvilke faglige kompetencer og praktikophold, sociale evner og personlige færdigheder der bliver fokuseret på.
I løbet af en typisk uge kan eleverne derfor indgå i et forløb med andre medstuderende, være på praktikophold, forberede sig på eksamener der afholdes på ordinære ungdomsuddannelser og meget mere. Formålet vil være, at der sigtes mod progression for hver enkelt elevs udvikling på en realistisk måde.
Alt afhængigt af den enkelte elevs tidligere uddannelse, vil der ofte være et par obligatoriske fag der skal studeres, herunder dansk og matematik, samt almendannende undervisning, der har til formål at styrke elevens færdigheder på et bredere plan. Dette kan indebære lektioner og kurser i privatøkonomi, jobsøgning, botræning, kommunikation og samfundsfag.
Samtidig vil der også tilbydes mere målrettede lektioner der bliver tilpasset den enkelte elev, for eksempelvis at fokusere på at give den unge kompetencer som eleven har udfordringer med, støtte til fritidsaktiviteter og sociale begivenheder, og træning i arbejdsmarkedsforholdene man finder ude i erhvervslivet.
Sidstnævnte har til formål at afklare de studerendes evner i forhold til fremtidige jobmuligheder, samt udruste eleverne til at kunne gennemføre en række praktikophold på arbejdspladser hos rigtige virksomheder i lokalsamfundet undervejs i forløbet.
For at styrke elevernes faglige kompetencer, vil de blive undervist i obligatoriske skolefag, ligesom der også findes en række valgfag hver enkelt studerende kan vælge mellem. Disse valgfag spænder bredt, og kan både inkludere yderligere faglig træning i emner såsom engelsk, IT m.m.
Undervisningen på STU vil først og fremmest gå ud på at styrke elevernes evne til at klare sig i fremtiden, hvad end det måtte være på en videregående uddannelse, deltagelse i arbejdsmarkedet, beskyttet beskæftigelse, fleksjob eller lignende.
Derfor vil de faglige fag der stilles til rådighed for den enkelte elev også variere, alt afhængigt af forløbsplanen og den studerendes ønsker efter gennemført STU-forløb. Den sidste tid på studiet vil typisk have et større fokus på netop den faglige del, for at forberede eleverne til deres næste skridt i voksenlivet.
Disse fag vil dog ikke være direkte kompetencegivende i forhold til videre uddannelse, men derimod hjælpe med eleven til at opnå evner for at kunne bestå eksamen på ordinære skoler som Toldbodhus Skole eller lignende lokale institutioner, søge beskæftigelse efter afslutning af ungdomsuddannelsen, og bedre deltage i praktik og andre tilbud på skolen.
I løbet af uddannelsen på STU vil der også lægges vægt på at tilbyde både undervisning og anden støtte for at hjælpe den enkeltes udvikling, med det mål at overkomme eventuelle personlige eller sociale udfordringer de måtte have.
Det kan eksempelvis være evnen til at indgå i et fællesskab med andre, noget som kan øves i form af projekter, gruppeaktiviteter og specifikke kurser og vejledning. Mange studerende har også et ønske om at blive i stand til at kunne bo alene, hvorfor de kan tilbydes træning i daglige pligter og opgaver, såsom tøjvask, rengøring eller indkøb og håndtering af dagligvarer m.m.
Igen vil der blive taget højde for forløbsplanen for hver enkelt elev, ligesom forældre/værger også kan være med til at foreslå specifikke emner der kan styrke forståelsen af god hygiejne, evnen til at benytte offentlige transportmidler, for at opnå et selvstændigt voksenliv.
Unge der studerer på STU har ret til gratis uddannelse. Det koster derfor ikke noget for selve opholdet, ligesom eventuelle hjælpemidler også vil blive stillet til rådighed.
Skulle det være nødvendigt, kan der ligeledes ydes økonomisk støtte til elever med særlige behov for transport til og fra skolen, såvel som eventuelle praktikophold. Det er ikke muligt at få SU når man studerer på STU, og elever henvises i stedet til at søge uddannelseshjælp når de er i alderen 18 til 30 år.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved