Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU er en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, der tilbydes på en række institutioner i Silkeborg Kommune. Skemaet bliver lagt med vægt på både de faglige kompetencer, samt den bredere almen dannelse der dækker over personlige og sociale evner.
Forløbet er designet til 16 – 25 årige unge med særlige behov der ikke føler sig i stand til at studere på en ordinær uddannelse. STU er en gratis ungdomsuddannelse der tilbyder specialundervisning. Den 3-årige uddannelse skal studeres på fuldtid i cirka 20 timer om ugen.
Sammenlignet med de mere traditionelle og ordinære uddannelser, vil et forløb på STU betyde en større frihed i forhold til selve undervisningen for hver enkelt elev, da de hver især får indflydelse på indholdet.
Målsætningen på STU er ikke, at eleverne opnår en kompetencegivende uddannelse, men derimod at de udvikler deres kompetencer og styrker, så de opnår et niveau hvor de kan komme videre i livet, og følge de muligheder der interesserer dem på en selvstændig måde.
Mange elever der er egnede til STU vil typisk komme fra specialskoler, have fået specialpædagogisk støtte på andre uddannelser, eller på anden måde have erfaret, at de ikke kan følge med i samme tempo i den ordinære undervisning.
Det kan der være mange forskellige grunde til. Nogle elever har udfordringer med indlæringen, mens andre kan have sociale eller fysiske udfordringer, der gør det svært for dem at trives i et almindeligt undervisningsmiljø.
Elever på STU kan derfor have en bred vifte af forskellige vanskeligheder, eksempelvis diagnoser som ADHD, autisme eller udviklingshæmning, mens andre måske har oplevet traumer, angst eller stress, der har påvirket deres skolegang.
Andre studerende kan have et fysisk handicap som gør det udfordrende at deltage i en traditionel uddannelse. Det kan være elever med begrænset mobilitet, syns- eller hørenedsættelse eller andre funktionsnedsættelser, der kræver særlig tilpasning af undervisningen og omgivelserne.
Uanset årsagen, tilbyder STU en struktur og støtte, der skaber rammerne for en positiv udvikling både fagligt, socialt og personligt. Faciliteterne vil typisk være optimeret for tilgængelighed, og personalet vil fokusere på at behandle hver elev på en måde der er bedst egnet til dem.
Det er op til kommunen at vurdere hver enkelt ung der ønsker optagelse på STU i Silkeborg. Derfor skal interesserede unge kontakte kommunen eller uddannelsesvejledningen, for at søge om optagelse.
Selvom den unge måske har særlige behov, er det ikke nødvendigvis garanteret at et forløb på STU er den rette vej i livet for dem. Kommunen vil vurdere om det giver mere mening med en anden uddannelse, ofte i kombination med specialpædagogisk støtte eller andre ordninger.
Denne vurdering bliver taget af en udpeget UU-vejleder fra kommunen, hvis opgave er at hjælpe den unge ansøger med at finde den bedste løsning. I tæt dialog med den unge selv, og eventuelt dennes forældre eller andre relationer, vil der i forløbet afklares behov, interesser og fremtidsønsker.
Vejlederen vil tage højde for ansøgerens faglige, sociale og personlige omstændigheder, og på baggrund af dette vurdere hvilken form for støtte og struktur på uddannelsen der skal til, for at den unge kan trives og udvikle sig bedst muligt.
Undervejs i dette forløb, vil der blive skabt en uddannelsesplan som vil beskrive de mål den unge ønsker at opnå på STU-forløbet. Den indeholder både konkrete aktiviteter og fag, samt ønske om specifikke skoler eller praktikophold og lignende.
Uanset hvad vejlederen vurderer efter denne dialog, vil det være op til ansøgeren om de ønsker at blive indstillet til optagelse. Den endelige beslutning bliver taget af visitationsudvalget.
Dette udvalg består af en række faglige specialister der baserer deres beslutning på en helhedsvurdering ud fra uddannelsesplanen, elevens evner og ønsker, og vejlederens anbefaling.
Mange elever med særlige behov finder på STU en ro og tryghed, der gør dem i stand til bedre at deltage i undervisningen, udvikle sig personligt, og danne nye sociale bånd. Det skyldes, at STU har en markant anderledes tilgang end ordinære uddannelser, da hver enkelt elev bliver tilbudt et individuelt tilrettelagt forløb.
Ofte vil undervisningen foregå i mindre grupper for at skabe et mere overskueligt miljø, hvor hver studerende kan blive set og hørt, og hvor de får en større kontakt og fortrolighed med deres undervisere.
Samtidig vil de medstuderende på den enkelte skole også have flere ting til fælles, hvilket kan være med til at skabe et inkluderende fællesskab, hvor eleverne føler sig forstået og accepteret.
På STU er specialpædagogisk støtte tæt integreret i forløbet, og derfor bliver der ydet en omfattende støtte fra den første dag den studerende møder op, til de afslutter deres studie, og i nogle tilfælde endda også videre ud i livet.
Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse fokuserer altså på de unikke behov og drømme som studenterne har, og der lægges vægt på både at udvikle deres faglige kompetencer, men også at styrke deres selvstændighed og evne til at være en aktiv del af samfundet.
Eksempelvis kan undervisningen justeres til de elever der måtte have behov for at lavere fagligt niveau, eller der kan afsættes mere tid til den enkelte elev for at tilbyde dem et miljø der foregår i deres eget tempo.
Et af de primære formål med STU er, at give eleverne de bedste forudsætninger for at opnå succes videre ud i livet som voksen. Derfor vil personalet også kunne arbejde med specifikke problemstillinger eller udfordringer som den enkelte elev kunne have.
For nogle elever kan det handle om at opbygge en genkendelig struktur i hverdagen, lære at håndtere sociale situationer, eller udvikle deres evner til at kommunikere deres følelser og tanker bedre.
Strukturen på et STU-forløb er opbygget med fokus på flere forskellige områder.
Indholdet for hver enkelt elev vil blive baseret på deres uddannelsesplan, som løbende kan justeres som tiden går, og eleverne får nye erfaringer og kompetencer.
Der er som udgangspunkt afsat evaluering af planen et par gange om året, men det er muligt for eleven eller dennes forældre/værger at bede om justering løbende.
En del af strukturen på STU handler om almen dannelse. Her vil formålet være, at klæde eleverne på til en række forskellige situationer i livet. Eksempelvis vil de modtage undervisning i kommunikation, samfundsforhold, husholdning og mere.
I praksis kan det betyde botræning, dansk med udgangspunkt i hverdagens situationer, matematik med fokus på privatøkonomi, eller hjælp til at forstå offentlige tilbud. Det kan også handle om at give eleverne den nødvendige viden i forhold til særlige hjælpemidler eller redskaber som de kan drage fordel af, både i undervisningen, på arbejdsmarkedet eller privat.
En væsentlig del af forløbet på STU vil have en specifikt målrettet tilgang til den enkelte elev. Her vil de personlige interesser og evner tages i betragtning, og baseret på uddannelsesplanen kan der vælges en række fritidsaktiviteter, valgfag og lignende.
Det kan både dreje sig om aktiviteter på skolen, såsom kunst, håndværk, madlavning eller idræt. Det kan også handle om virksomhedsbesøg eller træning til at håndtere praktikophold og lignende.
De fleste elever på STU vil gennemføre en række praktikophold undervejs på deres studie. Dette har til formål at give de unge mulighed for at snuse til arbejdsmarkedet, få nye oplevelser og erfaringer, og give dem en bedre idé om deres fremtidsmuligheder.
Alt afhængigt af den enkelte elevs evner og situation, vil de kunne komme ud på virksomheder såsom butikker, værksteder, håndværkere, kontorer, køkkener eller andre arbejdspladser der passer til deres kompetencer og interesser.
Undervejs på forløbet vil personalet spørge ind til elevens ønsker omkring fremtiden. På denne måde vil der hele tiden tilbydes aktiviteter og faglig undervisning der stemmer overens med hvad eleven ønsker at opnå vej afslutningen på forløbet.
Har den studerende eksempelvis et ønske om at læse videre på en ordinær ungdomsuddannelse bagefter, kan der tilrettelægges et skema med fokus på skolefag i en højere grad end ellers. Det kan også handle om afklaring af mulighederne angående en kompetencegivende eksamen.
Omvendt kan der blive sat mere tid af til undervisning i arbejdsmarkedsforhold, og der kan arrangeres flere praktikforløb, hvis eleven har et ønske om at deltage i erhvervslivet efter endt uddannelse på STU.
De fleste STU-tilbud i Silkeborg vil også kunne sætte eleverne i kontakt med relevante fagpersoner og samarbejdspartnere udenfor skolen, der eksempelvis kan hjælpe med jobsøgning, eller gennemgå mulighederne for fleksjob eller beskyttet beskæftigelse.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 3
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved