Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
En særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse er et specielt forløb der bliver skræddersyet til hver enkelt elev på skolen. Undervisningen vil derfor variere i sværhedsgrad, så de studerende kan udvikle sig i deres eget tempo, ligesom der også vil ydes specialpædagogisk støtte og andre hjælpemidler for at sikre gode vilkår.
STU er designet til 16-25 årige unge med særlige behov, der ikke formår at studere på en almen ungdomsuddannelse, på grund af deres individuelle udfordringer og vanskeligheder. De studerende vil i gennemsnit studere 20 timer om ugen, hvor der er krav om tilstedeværelse og aktiv deltagelse i undervisningen.
Forløbet strækker sig over 3 år, hvor eleverne gennemgår faglig teori, sociale aktiviteter, personlige øvelser og praktikophold blandt virksomheder. Samtidig vil der også blive tilbudt valgfag og andre arrangementer som eleverne kan deltage i, der tager udgangspunkt i deres unikke interesser, ønsker om fremtiden og aktuelle evner og færdigheder.
Overordnet set er formålet med uddannelsen almen dannelse, hvor eleverne bliver bedre stillet til et liv som selvstændige voksne mennesker, der kan indgå på arbejdsmarkedet, studere på en videregående uddannelse, eller på andre måder være en del af samfundet på en inkluderende og positiv måde.
Forløbet retter sig mod unge borgere med vidt forskellige udfordringer og behov, som kan spænde fra udviklingsforstyrrelser, autisme og ADHD til generelle indlæringsvanskeligheder, angst eller andre psykiske udfordringer. Der kan også være tale om nedsat funktionsevne som fysisk handicap, erhvervet hjerneskade eller andre kognitive udfordringer.
Ofte vil unge med disse behov have det svært ved at studere på en almen uddannelse. Det kan skyldes vanskeligheder med de sociale aspekter, sværhedsgraden eller tempoet, såvel som manglen på personlig støtte i en højere grad end hvad lærere på gymnasier eller erhvervsskoler kan tilbyde.
Derfor er specialpædagogisk støtte en integreret del af et forløb på STU, hvor eleverne under trygge rammer kan indgå i et inkluderende miljø, hvor personalet tager højde for hver enkelt elevs unikke behov og forudsætninger. Der bliver ligeledes arbejdet ud fra en forudsigelig struktur, så eleverne i god tid kan gøre sig klar på den kommende undervisning.
Mange unge med særlige behov føler det også udfordrende at skabe nye venskaber, eller fastholde deres eksisterende sociale relationer. Derfor vil pædagogerne og forløbet støtte eleverne på dette punkt, da der også vil tilbydes hjælp og øvelser der styrker de sociale og personlige kompetencer blandt de unge.
Unge mellem 16 til 25 år der finder dette tilbud spændende, kan derfor overveje at søge ind på et STU-tilbud i Rødovre Kommune velvidende, at deres unikke behov og individuelle interesser og fremtidsønsker vil blive tilgodeset i undervisningen, såvel som i forhold til praktikforløb og øvrige aktiviteter.
Selve uddannelsen vil som udgangspunkt bestå af 3 faser, der først vil introducere skolen for eleven, og hvor de specifikke behov og interesser vil blive afklaret. Derefter vil udviklingsfasen begynde, hvor undervisningen begynder for alvor. I den sidste periode på studiet vil der fokuseres på overgangen for eleven, hvor der kan diskuteres fremtidsmuligheder og undervisningen tilpasses med dette for øje.
Den første tid på et nyt studie kan føles uvant for eleverne, og nogle vil have behov for lidt ekstra opmærksomhed og støtte i starten. Samtidig vil det være til fordel for både den unge såvel som personalet, at lære hinanden at kende så hurtigt som muligt.
Derfor vil der i begyndelsen på studiet indledes en afklarende fase, der handler om at skabe tillid med eleven, og afklare de aktuelle behov for at finde frem til hvilken støtte der måtte være relevant, ligesom undervisningen bedre kan planlægges.
Derefter vil eleven gå ind i den udviklende fase, som vil fylde mest ud af de tre faser. Her vil undervisningen trappes op, og der vil løbende blive evalueret på den unges fremskridt for at sikre de bedste vilkår og betingelser for hver enkelt.
Som udgangspunkt vil der blive planlagt 2 årlige samtaler, hvor den studerende og dennes pårørende kan mødes sammen med pædagogerne, for at drøfte forløbsplanen og eventuelle ændringer. Skulle der opstå mere akutte behov undervejs, vil der selvfølgelig tages højde for dette, både hvad angår undervisningen såvel som eventuelle andre tiltag.
Typisk vil der i de sidste 6-12 måneder af studiet gradvist fokuseres mere på hvilke ønsker den enkelte studerende har efterfølgende. Nogle har en drøm om at flytte hjemmefra, hvorfor det vil være muligt at øve specifikke rutiner for madlavning og kostplaner, eller yde ekstra støtte i forhold til udvikling af andre færdigheder og kompetencer der kunne være nødvendige her.
Der kan også tilbydes hjælp i forhold til at opnå en større kendskab til mulighederne for beskæftigelse, hvor der eksempelvis kan arrangeres endnu flere praktikforløb, så eleven får en bedre forståelse for egne evner. Samtidig vil det også være muligt at sætte den unge i kontakt med jobcenteret eller andre relevante kontaktpersoner, der kan hjælpe med aktuelle jobopslag eller ansøgninger.
Det samme gør sig gældende for elever der ønsker at tage en videre uddannelse. Undervisningen kan tilpasses i niveau og tempo, så den bedre passer med hvad eleven vil møde på gymnasiet, erhvervsskolen eller lignende. Der kan også forberedes til en specifik eksamen for eksempel.
I løbet af de tre faser, vil der være 4 overordnede områder som undervisningen vil fokusere på. Først og fremmest vil undervisningen tage udgangspunkt i at udvikle elevernes faglige kompetencer, men der bliver også lagt vægt på at styrke den personlige udvikling og de sociale færdigheder blandt de unge. Sideløbende med fokus på disse 3 områder vil der desuden blive tilrettelagt praktikforløb.
STU byder på en unik tilgang når det kommer til den faglige undervisning. Eleverne indgår i mindre grupper, så alle studerende kan få tilstrækkelig opmærksomhed, ligesom pædagogerne bedre vil være i stand til at justere niveauet og tempoet for de enkelte elevers behov.
Undervisningen vil desuden have grundlag i praktiske situationer hvilket medfører, at opgaver og lektier bliver tilrettelagt ud fra eksempler eleverne kan møde i hverdagen eller på arbejdspladsen. Eksempelvis vil de unge kunne arbejde med udarbejdelse af et månedligt budget hvor matematik kan indgå på en mere praktisk måde.
Samtidig vil der også være mulighed for mere praktiske aktiviteter der kan udvikle de faglige kompetencer, såsom tid på værksteder hvor eleverne arbejder med håndværksfag, eller i køkkener hvor de lærer at lave mad, lægge en kostplan og får erfaring med principper vedrørende hygiejne og fødevaresikkerhed.
Pædagogerne vil indlede en tæt kontakt med de unge på STU, hvor der arbejdes på at opbygge tillid under trygge rammer. Nogle elever kan have behov for støtte til personlig udvikling, hvor personalet med deres kendskab til den enkelte unge kan tilbyde skræddersyet hjælp i form af undervisning, øvelser eller rådgivende samtaler.
Andre elever vil drage fordel af at indgå i gruppeaktiviteter og træning sammen med andre elever, hvor den personlige udvikling vil ske på en mere naturlig måde. Igen vil det være op til hver enkelt elev, dennes pårørende og pædagogerne at finde frem til de bedste metoder der giver de bedste resultater.
Den personlige støtte kan også gå ud på at hjælpe eleverne med særlige opgaver de har haft udfordringer med tidligere. Nogle unge vil gerne blive i stand til selv at tage bussen eller toget, uden at fare vild eller føle sig overvældet, mens andre gerne vil lære hvordan de bedre kan håndtere deres hygiejne eller tage brusebad alene.
Hvad angår den sociale udvikling, vil det løbende være et fokuspunkt på forløbet. Der bliver afholdt flere aktiviteter hvor eleverne vil omgås hinanden, både i forhold til selve undervisningen som gruppeprojekter, men også under mere afslappede forhold, hvor eleverne frit kan øve deres kommunikation og danne nye venskaber.
Eksempelvis vil det kunne ske i form af filmaftener, fester og andre spændende arrangementer på selve skolen. Det kan også være udstillinger, hvor eleverne viser deres bagværk, kunstværk eller andre ting de har produceret frem. Ofte vil der desuden arrangeres studieture og udflugter.
Nogle STU-skoler i Rødovre tilbyder også eleverne særlige botilbud, hvor de unge kan prøve at flytte hjemmefra og bo selvstændigt, men stadigvæk have et sikkerhedsnet i form af uddannelsesstedet eller campus der ligger nær boligerne.
På denne måde vil de unge få mulighed for at prøve livet som selvstændig voksen under trygge rammer, ligesom de kan modtage træning til at klare dagligdagens opgaver og pligter, og få den nødvendige støtte og vejledning, såvel som forskellige ydelser og tjenester der måtte være nødvendige.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved