Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Til unge der søger en en uddannelse, men som har besvær med at studere på en ordinær skole, kan en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse være vejen frem. Odense Kommune tilbyder unge mellem 16 til 25 år dette forløb, der specifikt er udviklet til personer med særlige behov og udfordringer.
Som navnet antyder, bliver undervisningen tilrettelagt med et fokus på den enkelte elev, hvor både fremtidsønsker, interesser og tidligere uddannelse vil blive taget i betragtning. Selve forløbet tager 3 år at gennemføre, og er klassificeret som et studie på fuldtid. Studerende skal derfor være i stand til aktivt at deltage i 21 timers undervisning om ugen.
Et STU-forløb vil både dække obligatoriske skolefag for at styrke elevernes faglige kompetencer, såvel som en række valgfag og andre tilbud der målrettes den enkelte unge i forhold til deres personlige og sociale færdigheder.
Målet med STU er at give unge med særlige behov de bedste chancer for at opnå et selvstændigt voksenliv, muligheden for en videregående uddannelse og succes på arbejdsmarkedet, alt efter interesse og evner, så de kan opnå en meningsfuld tilværelse og aktiv deltagelse i samfundet.
Målgruppen for STU er unge mellem 16 og 25 år, der på grund af fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser, eller særlige sociale vanskeligheder og lignende, ikke har mulighed for at gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse.
Det kan skyldes diagnoser som autisme, ADHD, udviklingshæmning eller andre komplekse udfordringer, der kræver en individuelt tilpasset indsats for at understøtte den studerendes læring, udvikling og trivsel.
STU henvender sig derfor til de unge, der har brug for en individuelt tilrettelagt uddannelse, som kombinerer faglig læring, praktiske aktiviteter og personlig støtte. Uddannelsen tager udgangspunkt hver enkelt elevs styrker, interesser og behov, for at udvikle deres faglige, personlige og sociale kompetencer.
Målet er at ruste de unge til et så selvstændigt og aktivt voksenliv som muligt, herunder deltagelse i arbejdsmarkedet, videre uddannelse eller fritidsaktiviteter, alt efter deres potentiale og ønsker.
Det er ikke alle unge med særlige behov der bliver godkendt til optagelse på STU. Der stilles en række kriterier for målgruppen der skal opfyldes, ligesom en UU-vejleder også skal foretage en individuel vurdering af hver enkelt ansøger, for derefter at indstille ansøgeren til optagelse.
Det første trin i processen vil typisk være, at den unge eller dennes forældre/værger kontakter uddannelsesvejledningen i Odense Kommune, hvorefter en UU-vejleder bliver tildelt ansøgeren som fast kontaktperson.
Denne vejleder vil først og fremmest have til opgave at vurdere hvorvidt ansøgeren vil have gavn af et forløb på STU, om der er et aktuelt behov for denne særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, og om det er realistisk for ansøgeren at afslutte dette studie.
Såfremt dette vurderes at være sandt, vil det næste trin være at udarbejde en uddannelsesplan i sammen med ansøgeren. Dette vil danne grundlaget for hele studietiden, og beskrive den unges ønsker, mål og behov for støtte.
Undervejs i denne proces, vil der også blive indhentet relevante dokumenter og oplysninger om ansøgeren, heriblandt udtalelser fra læger, psykologer eller speciallærere, for at afklare de specifikke behov.
Derefter vil det være op til et udvalg at vurdere, hvorvidt et forløb på STU er det rette tilbud for ansøgeren. Hvis den unge godkendes, tilbydes en plads på et relevant STU-forløb. Hvis ansøgeren ikke bliver godkendt, har den unge og deres forældre mulighed for at klage over beslutningen.
STU er en fleksibel uddannelse, der tager udgangspunkt i den unges interesser, behov og fremtidsmål. Indholdet sammensættes for at udvikle deres faglige, personlige, sociale og praktiske kompetencer. Uddannelsen kan kombineres af forskellige aktiviteter, der tilpasses løbende i samarbejde med den unge og relevante fagpersoner.
Uddannelsen indeholder grundlæggende fag som dansk, matematik og IT, der tilpasses den unges niveau og hverdagens praktiske behov. Der arbejdes eksempelvis med personlig økonomi, hvor den unge lærer at lave budgetter, betale regninger og forstå økonomiske sammenhænge.
Sociale færdigheder trænes gennem aktiviteter, der styrker samarbejde, kommunikation og evnen til at indgå i relationer. Praktikforløb spiller en central rolle og giver erfaring med arbejdsmarkedet, herunder opgaver, ansvar og mødestabilitet.
Kreative aktiviteter som musik, kunst, drama og håndværk er ofte en del af forløbet for at fremme personlig udvikling og selvudtryk. Sundhed og trivsel prioriteres med tilbud om fysisk aktivitet, madlavning og vejledning om en sund livsstil.
Livsmestring og hverdagsfærdigheder indgår som en vigtig del og inkluderer træning i at klare opgaver som madlavning, rengøring og transport. Uddannelsen tilpasses løbende med individuelle mål og planer, der går hånd i hånd med den unges interesser, ressourcer og fremtidsdrømme.
På uddannelsen vil personalet styrke elevens faglige kompetencer ved at tilbyde undervisning i grundfag som dansk, matematik og IT. Her vil udgangspunktet være praktiske og hverdagsnære situationer.
Dansk fokuserer på læsning, skrivning og mundtlig kommunikation til brug i hverdagen. Dette kan handle om at skrive indkøbslister, læse breve eller deltage i samtaler. Matematik trænes med fokus på praktiske anvendelser som at regne priser, lave budgetter eller forstå tidstabeller.
Ofte vil det også være muligt for eleverne at erhverve sig IT kompetencer gennem brug af computere, tablets og smartphones, til at sende e-mails, bruge digitale værktøjer og benytte internettet på en sikker og effektiv måde.
Der kan desuden indgå engelsk og andre fag, hvis det er relevant for den unges interesser eller mål. Undervisningen tilrettelægges individuelt for at sikre, at de faglige aktiviteter understøtter den unges muligheder for videre læring, beskæftigelse og selvstændighed i hverdagen.
Sideløbende med faglig undervisning, vil de studerende også blive tilbudt skemalagte timer hvor fokus er på at styrke den unges evner til at håndtere både personlige udfordringer og sociale relationer. Her vil der blive arbejdet med at udvikle selvværd, selvtillid gennem målrettede aktiviteter og støtte. Den unge trænes i at forstå og udtrykke følelser, håndtere konflikter og opbygge sunde relationer til både jævnaldrende og voksne.
Der tilbydes ligeledes aktiviteter for at styrke evnen til samarbejde, ansvar og kommunikation. Her vil gruppediskussioner, samarbejdsøvelser og fælles projekter kunne planlægges efter behov. Personalet vil lægge en passende vægt på at udvikle sociale færdigheder, så den unge bliver bedre til at indgå i fællesskaber, tage initiativ og deltage aktivt i samfundslivet.
Personlig udvikling omfatter også arbejdet med selvstændighed i hverdagen, herunder at tage ansvar for egne beslutninger, opgaver og daglige rutiner. Gennem træning med forskellige situationer som udgangspunkt, lærer den unge at planlægge og organisere sin tid, at klare praktiske opgaver som madlavning og rengøring, samt det at forstå sociale normer og regler.
STU tilbyder et trygt og struktureret miljø, hvor den unge gradvist kan udvikle sine sociale færdigheder. Personalet vil tage hver enkelt elev i betragtning, både hvad angår deres forløbsplan, såvel som deres adfærd, udfordringer og særlige behov.
På studiet vil eleven blive mødt af et tværfagligt team bestående af lærere, pædagoger, specialister og vejledere. Det åbner op en for skræddersyet støtte til den enkeltes behov, både hvad angår faglig undervisning, såvel som hjælp til personlige udfordringer der måtte opstå i uddannelsesforløbet.
Vejledningen kan være praktisk, som i forbindelse med at vælge valgfag eller tilpasse undervisningen, eller mere personorienteret, som når den unge skal håndtere følelser, konflikter eller problemer i sociale relationer.
Derfor vil det ofte være muligt for eleverne at opnå bedre chancer for gennemført uddannelse, da de kan tilbydes undervisning i passende omgivelser, hvad end dette måtte være undervisning i små grupper, eller endda alene med en underviser.
Der lægges også stor vægt på at forberede de studerende til et liv efter uddannelsen, og her vil praktikforløb spille en væsentlig rolle. Undervejs skal studenten ud på 3 eller flere praktikophold, der resulterer i erfaring med arbejdsmarkedet i et passende tempo. Eleverne kan vælge at tage praktik alene, eller med en støttende ledsager.
Målet med praktikken, er at give de unge indsigt i arbejdsopgaver, ansvar og arbejdspladsens kultur, hvilket kan øge deres selvtillid og evne til at klare sig i arbejdsrelaterede situationer. Praktikforløbene kan foregå i forskellige brancher og miljøer, som matcher den unges interesser og kompetencer, såsom butikker, caféer, værksteder, plejehjem eller kontorer der kunne være aktuelle arbejdspladser for eleven videre i voksenlivet.
Det er som på andre uddannelser i Danmark helt gratis for hver enkelt studerende at deltage i undervisningen på STU. Elever på dette forløb kan derfor modtage specialundervisning uden bekymring om ekstra omkostninger for dem selv, deres forældre eller værger.
Dog er det ikke muligt for eleverne at modtage SU på denne uddannelse. Når den studerende er fyldt 18 år, vil det dog i stedet være muligt at søge uddannelseshjælp, der fungerer som et alternativ til SU. Enhver elev kan samtidig søge om at få dækket udgifter til transport.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved