Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU fungerer som et spændende alternativ til en ordinær ungdomsuddannelse, og er specielt designet til 16-25 årige unge med særlige behov. På forløbet vil hver elev få tilpasset undervisningen til deres evner, både hvad angår niveau og tempo, så de aktivt kan deltage på studiet og udvikle deres faglige kompetencer.
Samtidig vil der også fokuseres på at styrke elevernes selvstændighed, hvilket i praksis kan være gennem øvelser der hjælper eleven med at udvikle deres personlige og sociale kompetencer, gruppearbejde og projekter der bygger på evnen til samarbejde og kommunikation, samt praktikforløb der giver praktisk erfaring og kan inspirere til livet efter STU.
Formålet med STU er netop at give hver enkelt studerende de bedste vilkår for et liv som voksen, hvor det bliver muligt at læse på en videregående uddannelse, træde ind på arbejdsmarkedet, flytte hjemmefra, eller hvad den unge ellers går og drømmer om.
Pædagogerne på skolen vil holde tæt kontakt til eleven og denne pårørende, for at sikre en løbende og positiv udvikling på alle fronter. Der tilbydes specialpædagogisk støtte, såvel som andre hjælpemidler og metoder der alle sigter efter at gøre elevernes tid på studiet så positiv, tryg og inkluderende som muligt.
På grund af den ekstra støtte og tilpassede undervisning, er det ikke alle unge som er egnet til et forløb på STU. Typisk vil der være tale om personer med særlige behov, der gør en almen uddannelse svær eller umulig at gennemføre. Det kan være på grund af mange årsager, og der findes ingen specifikke regler for hvad der automatisk kvalificerer de unge til STU.
For eksempel vil unge der bliver optaget på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse kunne have udviklingshæmning eller nedsat funktionsevne der gør, at eleven har behov for ekstra hjælpemidler og faste rammer for at kunne deltage i undervisningen.
Der kan også være tale om autisme eller andre psykiske udfordringer, hvor den unge vil drage fordel af en struktureret og forudsigelig dag på skolen, hvor skemaet er kendt i god tid, og hvor pædagogerne kan støtte eleven angående kommunikation og sociale relationer.
Fælles for de unge på STU gælder, at de er i stand og motiveret til at deltage aktivt i undervisningen. Det er derfor ikke kun de særlige behov som sætter eleverne i målgruppen for uddannelsen. Som udgangspunkt vil der planlægges skemalagt undervisning i 4-5 timer om dagen.
Det er selve kommunen som tilbyder STU til de unge med særlige behov, og derfor gennem kommunen at ansøgningen skal foregå. For at kommunen kan tilbyde STU til ansøgerne, skal hver enkelt elev vurderes egnet til forløbet, hvor deres særlige behov bliver betragtet.
På dette stadie vil der foretages en evaluering af deres evner og ambitioner, for at sikre STU kan hjælpe dem på rette vej i livet. Ansøgere der har et ønske om STU vil derfor skulle i kontakt med borgerservice, eller direkte kontakte uddannelsesvejledningen der kan hjælpe med den videre proces.
Her vil man blive tildelt en UU-vejleder, der vil guide den unge og dennes pårørende gennem ansøgningen. Hver kommune kan have en lidt forskellig tilgang til denne proces, men som udgangspunkt vil man starte med en afklarende samtale.
Det fungerer umiddelbart ved at indlede en dialog med den unge, for at drøfte mulighederne på STU, de særlige behov der skal tages højde for, og elevens fremtidsønsker. Vejlederen vil derudover også kunne indhente oplysninger fra læger eller psykologer, tidligere skoler og arbejdspladser m.m.
Undervejs i denne proces kan den unge gennemgå de forskellige skoler i Nordsjælland som kunne være mulige at studere på. Hver skole har typisk deres egne valgfag og tilbud, ligesom nogle skoler er bedre stillet til at tage hånd om elever med psykiske udfordringer, hvor andre skoler kan tilbyde bedre vilkår for elever med fysiske handicap.
På dette tidspunkt vil vejlederen også diskutere den aktuelle undervisning som den unge vil beskæftige sig med undervejs på STU. Dette vil blive beskrevet i en såkaldt forløbsplan, der kortlægger forløbet på skolen, hvad angår specifikke fag og emner, aktiviteter og praktikophold der kunne være relevante for eleven.
Efter denne proces er gennemført, vil vejlederen indstille den unge til visitationsudvalget, hvor det er op til dem at foretage den egentlige vurdering omkring optagelse for den enkelte elev. Udvalget består typisk af specialister som undervisere, sagsbehandlere, psykologer og andre fagpersoner med erfaring inden for unge med særlige behov.
Når eleverne først starter på STU vil de typisk indgå i et afklaringsforløb, hvor pædagogerne på skolen vil lære hver enkelt elev at kende, gennem introduktioner og andre aktiviteter. Der vil blive taget hensyn til de unges behov på forløbet, så dette tidspunkt er oplagt til at finde frem til hvilken støtte og hvilke hjælpemidler der kan komme på tale.
Selve undervisningen vil bestå af forskellige elementer, der sammen skal sikre almen dannelse for eleverne. Der vil blive studeret obligatoriske skolefag som dansk og matematik, hvor også sprog, samfundsfag og IT eksempelvis bliver tilbudt på de fleste skoler.
Derudover vil eleverne kunne vælge en række andre fag og aktiviteter, alt afhængigt af hvad de interesserer sig for og hvad de mener kunne være relevant for deres udvikling videre i livet. I starten til forløbsplanen blive brugt som skabelon for undervisningen, og derefter løbende justeret og tilpasset på baggrund af elevernes erfaringer og oplevelser.
De studerende vil modtage undervisning der typisk foregår i mindre grupper, hvor der kan tilbydes teori eller mere praktiske lektioner, alt afhængigt af hvad der vurderes bedst egnet. Samtidig vil sværhedsgraden også blive tilpasset, så eleverne kan studere i det tempo der passer dem bedst.
Som udgangspunkt vil de unge gennemføre opgaver der styrker deres evne til at læse og skrive i danskundervisningen, hvor der kan fokuseres på aktuelle opgaver som det at lave en jobansøgning, eller kommunikere professionelt via email eller lignende.
Det samme gør sig gældende for matematik, hvor eleverne kan lære at lægge et budget for deres månedlige indtægt og udgifter, beregne kalorier i en opskrift, eller på andre måder fokusere på de faglige kompetencer i forhold til hverdagens opgaver og situationer.
I forlængelse af den mere traditionelle undervisning, bliver de unge på STU også tilbudt en række forskellige aktiviteter og valgfag, der mere fokuserer på at udvikle deres andre styrker og interesser.
Eksempelvis tilbyder skolerne ofte musik, dans, kunst, håndværk, madlavning og lignende, hvor de unge kan tilegne sig nye færdigheder og omgås andre medstuderende i trygge omgivelser, og samtidig blive bedre til samarbejde og kommunikation blandt hinanden.
Som del af forløbet vil der også blive planlagt en række praktikforløb for de studerende. Her bliver der lagt vægt på, at tilbyde eleverne arbejdsopgaver der passer til den enkelte elev, samt udbygge de færdigheder de har studeret op til dette punkt.
Så vidt muligt vil eleverne komme i praktik på egen hånd, for at få erfaring med selvstændigt at indgå på en arbejdsplads. Dog kan der være visse studerende der vil klare sig bedre med en fast ledsager fra skolen, eller unge der blot vil overvære arbejdsgangen og ikke selv blive tildelt opgaver.
Støtten på STU strækker sig også til at hjælpe eleverne med mere end blot faglige og praktiske opgaver. Pædagogerne vil tilbyde individuel støtte til unge der eksempelvis finder det besværligt at skabe nye venskaber, samarbejde eller kommunikere med de andre studerende.
Her kan der tilbydes forskellige øvelser og aktiviteter, som eksempelvis kreative projekter, sociale arrangementer, eller venskabsgrupper og mentorer, for at give eleverne de nødvendige værktøjer og redskaber til at begå sig positivt blandt andre.
For at gøre undervisningen tilgængelig for alle, vil der også tilbydes ekstra hjælpemidler, ligesom faciliteterne vil være indrettet med fokus på de unges behov. Her kan der være tale om ergonomiske møbler, ramper og elevatorer.
Angående hjælpemidler, vil unge med dysleksi ofte kunne drage fordel af tekst-til-tale software, ligesom elever med koncentrationsbesvær kan have gavn af støjdæmpende hovedtelefoner eller skærmfiltre, der mindsker visuelle forstyrrelser for eksempel.
Målet med STU er at gøre eleverne i stand til at få en større kontrol over eget liv. Derudover findes der et ønske om at give dem de nødvendige kompetencer og færdigheder til at kunne indgå på arbejdsmarkedet, tage en videre uddannelse og på andre måder blive selvstændige voksne mennesker.
Pædagogerne støtter derfor eleverne i forhold til overgangen fra STU. Der kan aftales en rundvisning på et beskyttet værksted, hjælp med jobansøgninger, eller vejledning i muligheder for videregående uddannelser og kompetencegivende eksamener. Selve undervisningen prioriterer også overgangen i den sidste periode på STU.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 3
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved