Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
En særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse er et 3-årigt studie designet til unge med særlige behov, der gerne vil have lidt ekstra støtte til at klare den faglige undervisning, og samtidig gerne vil have tid og fokus på at udvikle deres sociale og personlige kompetencer.
STU er ikke en ordinær ungdomsuddannelse, men derimod et skræddersyet forløb der fokuserer på den enkelte elev, både hvad angår deres interesser og evner, såvel som deres fremtidsønsker og målsætninger. Derfor arbejdes der helt fra start med at klæde eleverne på til et selvstændigt voksenliv.
Eleverne får derfor mulighed for at lære i et passende tempo, ligesom det faglige niveau og de forskellige aktiviteter bliver tilpasset deres evner og ambitioner. Nogle elever vil derfor primært studere traditionelle skolefag, mens andre vil fokusere mere på personlig udvikling.
Formålet med studiet på STU vil altid være at give eleverne de bedste vilkår og muligheder i forbindelse med deres fremtid som voksne, hvad end den enkelte elev drømmer om at finde et fast arbejde eller tage en ordinær uddannelse.
STU er en uddannelse der er målrettet unge med særlige behov, der ikke ellers vil være i stand til at gennemføre andre uddannelser i det danske system, såsom gymnasiet, HF eller erhvervsuddannelser. Disse behov kan være vidt forskellige for eleverne, og der er derfor ingen liste med specifikke behov der giver godkendelse automatisk.
For eksempel møder man studerende på STU der har fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, udviklingshæmning, kognitive og sociale udfordringer, såvel som autisme eller erhvervet hjerneskade. Der kan også være tale om elever med indlæringsvanskeligheder, eller andre udfordringer der gør det udfordrende at følge med i almen undervisning.
Eleverne der optages på STU er i alderen 16 til 25 år ved start på studiet, og der kræves ikke særlige karakterer eller afsluttede uddannelser for at være i målgruppen for optagelse. Dog skal de unge udvise et aktuelt behov for den støtte som STU tilbyder, ligesom de skal vurderes egnede til STU af kommunen.
Her vil det være nødvendigt at eleverne er i stand til at gennemføre 4-5 timers undervisning om dagen, svarende til 840 timers årlig skemalagt undervisning med mødepligt. Udover mødepligten er der også et krav om aktiv deltagelse for hver elev.
Processen for at blive tilmeldt en skole der tilbyder STU foregår gennem kommunen i Middelfart, hvor der indledes et tæt samarbejde mellem den unge, de pårørende og en uddannelsesvejleder som står for at foretage en helhedsvurdering af den unges behov og evner.
Derfor skal den unge eller dennes pårørende først og fremmest kontakte Middelfart Kommune, hvorefter der vil afholdes en indledende samtale hvor der bliver spurgt ind til hvilke behov for støtte den unge har. Det kan i nogle tilfælde kræve dokumentation fra lægefaglige vurdering, rapporter fra psykologer eller andre udtalelser fra fagpersoner.
Derefter vil vejlederen spørge ind til elevens ønsker omkring selve forløbet på STU, for at finde frem til det overordnede formål med studiet. Nogle elever ønsker eksempelvis at komme i beskæftigelse efter STU, mens andre kan have en drøm om en videregående uddannelse og lignende.
På baggrund af denne dialog vil vejlederen derefter sammen med den unge begynde arbejdet på en forløbsplan, der beskriver hvilke mål, fag og aktiviteter som skal være del af uddannelsen på STU. Her bliver der taget højde for den unges evner og potentiale, såvel som interesser og fremtidsønsker og eventuel en specifik skole.
Den specifikke skole som eleven bliver tilbudt, vil dog både komme an på den unges adresse, såvel som de ønsker omkring valgfag og aktiviteter der beskrives i forløbsplanen. I nogle tilfælde kan elever der eksempelvis er bosat i 5592 Ejby derfor blive tildelt en skole i et andet postnummer.
Det er op til kommunen at træffe den endelige beslutning i forhold til optagelse på STU. Det sker som regel efter en grundig vurdering af dokumentationen og uddannelsesplanen, som bliver foretaget af et visitationsudvalg bestående af fagpersoner der har speciale i unge med særlige behov.
Alle elever på STU følger deres unikke forløbsplan i forhold til den daglige undervisning på studiet, og derfor kan de forskellige fag og valgfag variere for hver enkelt elev. Der tilbydes både teoretisk undervisning, såvel som mere praktiske opgaver og projekter, så alle elever kan arbejde ud fra deres aktuelle evner og interesser.
Elever med et ønske om at studere på en videregående uddannelse efter STU vil typisk blive tilbudt en mere traditionel undervisning, ligesom de enkelte fag også kan have en mere teoretisk tilgang. Det sikrer en forståelse og udvikling som stemmer overens med de unges fremtidsønsker og giver dem derfor de bedste vilkår videre i livet.
Omvendt kan unge der ønsker at prøve kræfter med arbejdsmarkedet efter STU blive tilbudt flere praktikforløb, praktiske opgaver og aktiviteter på studiet. Her kan undervisningen tage udgangspunkt i specifikke færdigheder og arbejdsopgaver, ligesom skolefag som dansk og matematik kan relateres til jobansøgninger og forståelse af lønsedler.
Uanset hvilken retning de unge ønsker at tage efter forløbet på STU, vil de skulle i praktikforløb for at benytte deres nyligt lærte faglige, sociale og personlige kompetencer. Her vil der kunne søges praktik blandt en bred vifte af virksomheder, alt afhængigt af den enkelte elevs interesser og faglige ønsker.
Hvert praktikophold bliver nøje tilpasset den enkelte studerende, for at sikre arbejdsopgaverne er realistiske og passer til elevens evner og tempo. Samtidig kan der arrangeres en ledsager der kan følge eleven undervejs, hvis ikke det vurderes at være hensigtsmæssigt med et mere selvstændigt praktikforløb.
På STU handler det om mere end udvikling af elevernes faglige kompetencer. Der bliver derfor også lagt vægt på at styrke elevernes personlige og sociale færdigheder, så de føler sig bedre udstyret til at indgå i sociale sammenhænge, arbejde sammen med andre og kommunikere klart og tydeligt.
Der kan derfor både arbejdes med konflikthåndtering i mindre grupper, hvor undervisningen kan baseres på øvelser og teambuilding, der lærer de unge forskellige redskaber og værktøjer til at have en positiv dialog der fører til konstruktiv kommunikation.
Hvad angår de personlige færdigheder vil der ofte være tilbud omkring det at flytte hjemmefra, hvor eleverne får indsigt i hvad det kræver at bo alene. Der kan også trænes rutiner som det at holde sin bolig ren og hygiejnisk, at købe ind og lave mad, at gå i bad på egen hånd, eller at tale i telefon med offentlige instanser og potentielle arbejdspladser for eksempel.
Pædagogerne kan også vurdere at individuel undervisning eller vejledning vil give mere mening i visse tilfælde, hvor eleven og pædagogen sammen kan øve særlige kompetencer eller færdigheder for at opnå de ønskede resultater i forhold til forløbsplanen.
Ofte vil dette typisk være i tilfælde af mere intime problemstillinger eller udfordringer, hvor der eksempelvis kan tilbydes støtte til at finde en rutine for at gå i brusebad på egen hånd, håndtere udfordringer i romantiske forhold, eller lignende.
Uanset hvilken type undervisning eller aktivitet der bliver gennemgået, vil pædagogerne på STU arbejde på at skabe et inkluderende miljø der tager højde for samtlige elevers behov og interesser, for at sikre alle elever føler sig velkomne og godt tilpas.
Derfor kan der eksempelvis blive rokeret rundt i klasselokalerne, hvis der er elever som ikke passer ind i dynamikken, ligesom det også vil være muligt at tilpasse undervisningen og aktiviteterne, så de tager hensyn til den enkelte elevs styrker og udfordringer.
Samtidig bliver der lagt vægt på at have en åben og løbende dialog med eleverne, hvor det også vil være muligt at inddrage forældre eller andre pårørende undervejs på forløbet. Her vil målet altid være at støtte elevens løbende udvikling, såvel som sikre trivsel og motivation for den unge.
Derfor kan der efter samtale med elever og dennes private netværk, foretages ændringer i forløbsplanen hvis nødvendigt, hvor det faglige indhold kan justeres, eller der kan skiftes ud i valgfag og aktiviteter hvis det giver mere mening for eleven efter de nye erfaringer og oplevelser de har fået.
Specialpædagogisk støtte er en integreret del af STU, og kan tilbydes sideløbende med den normale støtte som pædagogerne stiller til rådighed. Her vil der eksempelvis være mulighed for visuelle hjælpemidler, som dagsplaner til planlægning af hverdagen, eller til brug i selve undervisningen.
Det kan også betyde, at eleverne får en fast tilknyttet kontaktperson på skolen som kan fungere som mentor og vejleder. Her vil pædagogen arbejde på at skabe tillid og fortrolighed med eleven, for at fungere som en tryg og troværdig støtteperson som eleverne kan stille spørgsmål til uanset anledningen.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 4.2 / 5. Antal vurderinger 5
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved