Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU er en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, der specifikt er designet til unge med behov for ekstra støtte til at lære og udvikle sig i deres eget tempo. På denne uddannelse indebærer undervisningen ikke blot faglige emner som dansk og matematik, men også praktiske ting der kan bruges i hverdagen.
Der fokuseres derfor på at støtte hver elev til at opnå et selvstændigt liv, ved at skræddersy undervisningen til hver enkelt studerende, for at opnå et forløb der passer til de unges unikke og individuelle behov og målsætninger om fremtiden.
Selve uddannelsen tager 3 år at gennemføre, og er et gratis tilbud der gælder for alle unge mellem 16 og 25 i Danmark, der har særlige behov af en sådan karakter de ikke føler sig i stand til at læse på en almen uddannelse.
Unge der ønsker optagelse på STU skal først og fremmest have en diagnose, fysisk handicap, eller et andet særligt behov for støtte, der gør den unge uegnet til at følge en ordinær ungdomsuddannelse på lige fod med andre elever.
Disse behov og udfordringer vil typisk kræve ekstra opmærksomhed og støtte i forbindelse med uddannelsen. Nogle elever har eksempelvis behov for hjælp til det faglige indhold, hvor pædagogerne kan støtte deres forståelse og evne til at arbejde med de faglige emner.
Andre elever kan have psykiske lidelser der kræver et stabilt og roligt studiemiljø, der består af små grupper studerende, og som byder på en mere fast struktur med forudsigelige rutiner og skemalagte aktiviteter.
Der kan også være elever med funktionsnedsættelser der kræver ekstra hjælpemidler som tekst-til-tale software, computere, høreapparater eller hæve-sænke borde for at kunne deltage på lige fod med de andre studerende.
Derudover skal de unge være indstillet på at møde op til 4-5 timers undervisning på skolen hver dag, svarende til 840 timers årlig skemalagte timer. Der er også krav om aktiv deltagelse, hvor eleverne skal være engagerede i de forskellige aktiviteter og opgaver.
Såfremt dette stadig lyder relevant, skal den unge ansøge om optagelse på STU gennem Lemvig Kommune, der vil hjælpe med at afklare om et forløb på en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse er den rette løsning for den unge.
Vurderingen vil foretages af en uddannelsesvejleder, som vil arbejde på at finde frem til hvilken specifik støtte de unge har behov for på uddannelsen. Dette kan indebære eller rapporter fra pædagoger, psykologer og læger, eller samtaler med andre fagfolk.
Såfremt den unge vurderes egnet til et forløb på STU, vil vejlederen sammen med ansøgeren oprette en forløbsplan for studiet. Her vil den unges interesser, langsigtede mål og aktuelle evner blive beskrevet, for at danne rammen for det faglige indhold på studiet.
Gennem tiden på STU vil eleverne møde pædagoger der ikke blot arbejder med at styrke elevernes faglige kompetencer, men også lægger vægt på at hjælpe eleverne med at udvikle sig til selvstændige voksne der kan håndtere hverdagens udfordringer og træffe egne beslutninger.
STU arbejder derfra ud fra en helhedsorienteret tilgang hvor både de faglige, sociale og personlige kompetencer prioriteres, for at sikre at eleverne udvikler sig i deres eget tempo. Denne pædagogiske praksis skaber en stærk ramme for eleverne, hvor der arbejdes med individuelle forløbsplaner, praktiske færdigheder og personlig trivsel, så de er bedst muligt rustet til fremtiden.
Underviserens kompetencer vil være med til at skabe et læringsmiljø der fremmer elevernes faglige kompetencer, ved at planlægge differentieret undervisning der passer til de enkelte elevers behov og sikrer en passende faglig forståelse.
Pædagogerne kan vil derfor undervise eleverne i det tempo og niveau som vurderes hensigtsmæssigt, ligesom der kan planlægges mindre grupper i klasselokalerne hvis det hjælper på koncentrationen og motivationen for de enkelte elever.
Der kan derudover både forekomme skriftlige arbejdsopgaver til klassens elever som foretrækker dette. Omvendt kan der i stedet fokuseres mere på praktiske og samfundsfaglige emner, der kan relateres til elevernes egen hverdag i de tilfælde hvor dette giver bedre mening for deres udvikling.
Et vigtigt værktøj på forløbet er de individuelle forløbsplaner som blev udarbejdet under ansøgningen. Her vil pædagogerne jævnligt bruge planen til at vurdere om udviklingen stemmer overens med de kort- og langsigtede mål, eller om der skal foretages ændringer i undervisningen.
I takt med de unge danner sig nye erfaringer og får nye kompetencer, kan det nemlig ofte vise sig, at det vil være fordelagtigt at ændre i den planlagte undervisning. Eleven vil derfor blive inviteret til en række samtaler med jævne mellemrum, hvor denne plan bliver diskuteret for at finde frem til potentielle forbedringer. Som udgangspunkt vil de pårørende blive inviteret såfremt eleven er under 18 år. Når eleverne fylder 18 vil de få valget om at inddrage deres forældre eller pårørende.
Sideløbende med den faglige undervisning vil eleverne også få den nødvendige støtte til at udvikle deres sociale kompetencer. Her kan der både arrangeres teambuilding, rollespil eller fælles projekter, hvor eleverne i fællesskab øver samarbejde og kommunikation.
Pædagogerne kan også tilbyde individuelle øvelser eller undervisning for de enkelte elever, der bliver tilpasset deres specifikke behov og udfordringer. Målet vil altid være at give eleverne den nødvendige viden og redskaber der hjælper dem til at indgå i sociale sammenhænge på en tryg og konstruktiv måde.
Derudover vil personalet på STU også arbejde på at skabe et studiemiljø der opfordrer til inklusion og anerkendelse blandt eleverne, for at styrke deres selvtillid og ønske om at indgå i sociale aktiviteter og grupper.
Pædagogerne på STU arbejder ofte med teknikker som KRAP, der går ud på at styrke den enkelte elevs ressourcer, trivsel og give de unge med potentiale herfor forudsætninger for at opnå deres ønskede mål. Gennem denne praksis kan der skabes en tryg og støttende ramme for eleverne der har særlige behov.
Eksempelvis vil der ikke kun fokuseres på udfordringerne i elevens liv, men også lægges vægt på de unges styrker og kompetencer, ligesom deres oplevelser med succes bliver involveret aktivt i undervisningen. Samtidig bliver eleverne mødt med respekt og forståelse fra personalet på STU, der anerkender deres individuelle følelser og forventninger, for at skabe et trygt studiemiljø der føles motiverende og støttende for hver elev.
Derudover kan den kognitive og ressourcefokuserede praksis også gå ud på at benytte visuelle værktøjer i undervisningen, såsom skemaer, tankekort og oversigter, der giver eleverne bedre mulighed for at forstå og formidle deres tanker og følelser.
De studerende på STU Lemvig vil helt fra starten på deres uddannelse arbejdet målrettet mod overgangen videre ud i livet. Derfor vil der også være fokus fra pædagogerne sides, på at hjælpe eleverne med at opnå de ønskede evner og erfaringer der skal til for at opnå deres målsætninger.
Nogle skoler tilbyder eksempelvis botilbud og botræning, hvor de unge kan prøve at flytte hjemmefra under kontrollerede forhold. Her vil de lære praktiske færdigheder som at lave mad, lægge månedens budget, gøre rent og klare de forskellige pligter og opgaver der følger med hverdagen.
Derudover kan pædagogerne støtte eleverne i forhold til afklaring af deres fremtidige mål, hvad enten det handler om videre uddannelse, beskæftigelse eller personlig udvikling. I den sidste periode på forløbet vil der derfor fokuseres mere på overgangen og opnåelse af deres mål, hvor der tages højde for elevernes forløbsplaner samt kompetencebeviser.
Skolen vil støtte eleven i forhold til den enkeltes ressourcer og fremtidsønsker, hvor der eksempelvis kan planlægges ekstra undervisning for at give eleven de bedste vilkår for at tage en relevant uddannelse efter deres tid på STU. Det kan indebære et højere fagligt niveau i undervisningen, eller hjælp med de personlige færdigheder så den unge føler sig bedre i stand til at handle på egen hånd.
For de elever som ønsker at komme i beskæftigelse efter deres tid på STU, kan undervisningen fokusere på at forberede dem på de forskellige aspekter omkring jobsøgning. Her kan de lære omkring deres rettigheder og pligter, ligesom de kan blive undervist i de vilkår og betingelser der gælder for ansættelse.
Eleverne kan også få støtte til at forstå specifikke jobtilbud de måtte få undervejs på studiet, så de kan træffe den bedste beslutning for deres fremtid. Det kan eksempelvis handle om at vejlede de unge omkring hvor længe ansættelsens varighed forventes at vare, eller hvor meget de vil få i løn efter skat og AM-bidrag.
På STU varetages følgende opgaver beskrevet ovenfor, som en del af den helhedsorienterede tilgang til uddannelsen for de unge elever. Målet er til hver en tid at støtte eleverne i deres faglige, sociale og personlige udvikling, for at give dem de bedste vilkår for fremtiden.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 4 / 5. Antal vurderinger 3
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved