Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Unge med særlige behov kan søge om at blive optaget på STU i Køge, hvilket giver dem et 3-årigt uddannelsesforløb der bliver tilpasset hver enkelt elevs særlige behov og ønsker. Fælles for alle studerende, er at de er mellem 16 og 25 år, samt har udfordringer der gør det urealistisk for dem at afslutte en ordinær uddannelse, selv i tilfælde af den unge modtager specialundervisning i forvejen.
På STU i Køge vil eleverne omgås andre studerende med lignende udfordringer, der kan variere fra psykiske diagnoser til fysiske handicap. Vejlederne og underviserne på forløbet er udrustet til at kunne skabe et trygt og lærerigt miljø der forbereder hver enkelt elev på et selvstændigt voksenliv efter endt studie.
Der findes mange årsager til at unge vælger at studere på STU i Køge. For eksempel kan de have haft besvær ved at følge med på gymnasiet, eller have mislykkedes med at gennemføre en anden ordinær uddannelse, også selvom de modtog specialundervisning eller specialpædagogisk bistand.
STU er et unikt tilbud til disse unge, der ofte kæmper med funktionsnedsættelser, diagnoser eller andre udfordringer. Her vil forløbet ikke blot fokusere på de faglige kundskaber, men også udvikling af elevens personlige og sociale færdigheder.
Ofte vil man finde et eller flere af nedenstående behov blandt eleverne på STU:
Ved at tilbyde hver enkelt elev en individuelt tilpasset uddannelsesplan, vil der dannes en mere unik skolegang for eleven der passer til vedkommendes behov, med det formål at opnå en større chance for succes, mere motivation og en aktiv deltagelse i undervisningen.
Det endelige mål for et STU forløb er typisk at opnå personlige, sociale og faglige kompetencer til et så selvstændigt liv som muligt. Uddannelsen tilpasses den unges interesser, ønsker og behov, så den unge efterfølgende kan fortsætte med en videre uddannelse eller få et fast job.
Uddannelsen på STU i Køge er baseret på praktiske linjer, med aktiv indlæring som omdrejningspunktet. Eleverne vil blive tilbudt en række forskellige valgfag alt efter deres personlige interesse og ønsker, sideløbende med deres obligatoriske fag for at opnå en velafbalanceret uddannelse der hæver den samlede dannelse.
Eksempelvis vil det være muligt for den studerende at vælge et forløb baseret på mad og håndværk, E-sport, sociale medier, eller kunst og musik. Eleverne vil indgå i små grupper for at maksimere tiden til hver elev, og få muligheden for at danne nye relationer og fællesskaber med deres medstuderende på en realistisk måde.
Samtidig vil der også fokuseres på de personlige færdigheder og sociale kompetencer i den grad det vurderes nødvendigt og gavnligt. Her kan der tilbydes undervisning eller redskaber for den enkelte elev, der medfører en dybere forståelse for dem selv eller samfundet, ligesom der kan øves brug af offentlig transport, råd om hygiejne, indkøb og rengøring m.m.
Underviserne og vejlederne på STU forløbet vægter inklusivitet og tryghed højt, således at samtlige elever oplever trivsel og mod på livet. Her vil der løbende blive taget kontakt med forældre/værger for at afstemme forventninger og eventuelt justere det overordnede forløb.
Selve undervisningen bliver baseret ud fra den uddannelsesplan der bliver skabt i forbindelse med studiestarten. Samtidig vil planen kunne ændre sig som nødvendigt undervejs i forløbet, alt efter elevens færdigheder og udvikling.
På denne måde vil tiden på STU hjælpe den studerende med at arbejde mod realistiske og meningsfulde mål der munder ud i elevens ønske og forventninger omkring fremtidige muligheder både hvad angår arbejde, såvel som et selvstændigt liv som voksen.
Hver enkelt ansøger bliver vurderet individuelt, baseret på en række krav der skal opfyldes. Disse krav bliver behandlet af en kommunal ungevejleder eller sagsbehandler i forhold til uddannelsesvejledningens retningslinjer.
Derfor vil det være nødvendigt for ansøgeren at kontakte Ungecentrum direkte eller blive henvist gennem kommunen, for at blive sat i kontakt med en udpeget vejleder der vil håndtere ansøgningsforløbet.
Til at starte med, vil ansøgeren indgå i en dialog med vejlederen og eventuelt forældre/værger for at drøfte interesser, styrker, udfordringer og målsætninger for uddannelsen og tiden bagefter. Her vil der også blive indhentet oplysninger i forhold til tidligere uddannelse, de aktuelle udfordringer som ansøgeren har m.m.
Såfremt denne samtale munder ud i at eleven findes berettiget, vil det drøftede blive brugt som basis for udarbejdelsen af den uddannelsesplan der vil være central i forhold til hele forløbet på STU.
Denne plan vil sammen med vejlederens anbefaling blive indstillet til godkendelse hos kommunen/visitationsudvalget, hvorefter eleven enten bliver godkendt eller afvist. Såfremt man får et negativt svar, vil eleven være i stand til at klage over beslutningen.
STU i Køge optager nye elever i januar og august, men som led i ønsket om at klæde ansøgerne godt på til uddannelsen, vil det ofte være muligt for ansøgeren at komme på besøg inden officiel start, for at opleve på egen hånd hvordan uddannelsen kan forløbe og stifte bekendtskab med personalet og omgivelserne.
Som studerende på STU Køge vælger eleven mellem 3 forskellige overordnede linjer. Disse linjer vil danne grundlaget for selve uddannelsen, men kan stadigvæk tilpasses hver enkelt elevs ønsker og behov for at opnå de bedste resultater.
Der planlægges skema på 5½ time om dagen, hvilket i alt munder ud i 27½ timers skemalagt undervisning om ugen. Dette gør dermed uddannelsen til fuldtid. Typisk møder eleverne ind kl. 8:30 og afslutter undervisningen kl. 14:00.
Uanset hvilken linje eleven har valgt, vil der være mulighed for deltagelse i en almendannende del, som består af undervisning i det at bo alene eller med bofæller, IT undervisning, faglig træning og medborgerskab. Samtidig vil der være en specifikt målrettet del der tilpasses hver enkelt elev, der kan inkludere deres særlige interesser såsom håndværk, mad, kunst eller lignende.
Udvikling af de faglige kompetencer er en vigtig del af enhver elevs uddannelse på STU Køge. Her vil de studerende få klassiske fag som dansk og matematik for at styrke elvens færdigheder og kompetencer i en sådan grad at de vil kunne begå sig rent fagligt i fremtiden.
I denne del indgår der også undervisning med formål at klæde eleven på til arbejdsmarkedet via praktikophold såvel som specifikke fag der informerer og lærer eleven om de nødvendige emner for at kunne klare sig i erhvervslivet.
Der vil blive planlagt flere praktikophold undervejs, som bliver tilpasset hver enkelt elev efter behov. Her kan de studerende efter eget ønske enten komme ud på egen hånd og udvikle deres selvstændighed, eller de kan være ledsaget af en kyndig vejleder der kan støtte elevens indlæring og tryghed i praksis.
Udover ovenstående, vil der også være fællesfag i trygge rammer hvor der typisk lægges større vægt på sociale egenskaber i form af rollespil, bowling, udendørs fitness, brætspil, og lignende. Fællesfag kan dog også inkludere dansk, matematik m.m.
Undervejs i det 3-årige forløb vil eleven altså få rig mulighed for at deltage i sociale aktiviteter og udvikle sine sociale færdigheder, såvel som teoretisk og praktisk undervisning der styrker elevens forståelse og faglige kompetencer, samt vejledning og undervisning i forhold til de personlige færdigheder der kræves for at leve et succesfuldt og selvstændigt liv som voksen.
Heriblandt finder man eksempelvis muligheden for botræning, der gennemgår en lang række emner der kan tilpasses den enkelte, alt afhængigt af hvad der måtte være relevant. For eksempel kan eleverne undervises i personlig hygiejne, rengøring, madlavning, indkøb, offentlig transport og budgettering.
Det er ikke unormalt, at studerende på STU enten modtager eller har modtaget specialpædagogisk støtte. Dog er det ikke muligt for elever at modtage fuld støtte fra SPS ordningen, medmindre at eleven udover undervisningen på STU også tager skolefag eller afholder eksamen på en ordinær ungdomsuddannelse.
Dette vil ofte være tilfældet hvis den studerende under sit forløb på STU arbejder ud fra en målsætning om at opnå en eksamen i et fag der tages på HF, HTX eller lignende. Som udgangspunkt vil denne støtte også kun gælde i det omfang der er nødvendigt for hjælp til netop disse fag, og ikke gælde hele opholdet på STU.
Det skyldes at STU i sig selv er klassificeret som værende i stand til at varetage elevernes behov og bidrage med de nødvendige ressourcer der er nødvendige for at eleven kan gennemføre praktiske aktiviteter, følge med i de personlige sociale og faglige valgfag, og altså opnå det lovpligtige niveau for læring.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 4.7 / 5. Antal vurderinger 3
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved