Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Ikast-Brande Kommune tilbyder en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse til unge med behov for ekstra støtte på studiet. På forløbet bliver der af denne årsag planlagt undervisning baseret på hver enkelt elevs evner og interesser.
STU er en 3-årig ungdomsuddannelse til elever i alderen 16-25 år. Eleverne forventes at deltage aktivt i den skemalagte undervisning, som cirka vil vare 4-5 timer om dagen. Forløbet hjælper de unge med særlige behov til at udvikle sig fagligt med teori i klasselokalet, men også socialt og personligt gennem aktiviteter, valgfag og praktikophold.
På denne måde vil eleverne tilegne sig værdifuld erfaring, få nye oplevelser, møde jævnaldrende med samme udfordringer og behov som dem selv, og arbejde mod en aktiv fremtid som selvstændige voksne.
Elever der vurderes egnede til STU har som udgangspunkt nogle vanskeligheder der gør, at de ikke kan studere på lige fod med andre på en almen uddannelse. Det kan være en psykisk diagnose, et fysisk handicap, eller andre udfordringer som spænder ben for eleven. Der findes ingen særlige regler eller lister med godkendte sygdomme.
Derfor vil det være op til kommunen at afklaret elevernes behov, ligesom det er kommunens opgave at godkende hver enkelt unge til optagelse på STU. Her skal den unges behov vurderes til at være i en sådan grad, at andre uddannelser ikke er hensigtsmæssige.
Blandt eleverne på STU møder man altså både unge med autisme, erhvervet hjerneskade, ADHD, udviklingshæmning, angst, depression, sociale udfordringer og lignende. Der kan også være tale om unge med dysleksi, nedsat hørelse eller syn samt fysiske funktionsnedsættelser.
Skolerne der tilbyder STU-forløb er indrettet til at være tilgængelige for elever med særlige behov. Det kan være brede døre, ramper og andre faciliteter der hjælper eleverne med at komme rundt på skolen med så få udfordringer som muligt.
Samtidig vil personalet være uddannet til at tage hånd om eleverne, og yde støtte i forhold til de mange forskellige behov de måtte have. Der kan også tilbydes hjælpemidler og specialpædagogisk støtte såfremt dette vurderes nødvendigt.
Da det er Ikast-Brande Kommune som står for godkendelse og optagelse på STU, er det derfor også dem der skal kontaktes i første omgang for at starte en ansøgning. Her vil kommunen hjælpe med at sætte den unge og eventuelt dennes pårørende i kontakt med uddannelsesvejledningen, der vil tildele en fast kontaktperson i form af en uddannelsesvejleder.
Selve forløbet for ansøgningen vil typisk starte med en indledende samtale mellem vejleder, ansøger og pårørende. Her vil der stilles spørgsmål til de aktuelle behov som den unge måtte have, ligesom der vil blive afstemt forventninger i forhold til fremtidsønsker.
Der kan også diskuteres økonomi under studiet, hvor der kan søges om økonomisk støtte til eleven i form af uddannelseshjælp, hvis den unge er 18 år eller ældre, og ikke modtager andre offentlige ydelser i forvejen. Her kan vejlederen forklare om dækning af transport, såvel som de forskellige tilbud og muligheder der findes.
Vurderer vejlederen, at ansøgeren er egnet til et forløb på STU, vil der efter den indledende samtale blive udarbejdet en forløbsplan som indeholder de forskellige fag, valgfag, praktikophold og andre aktiviteter som eleven vil gennemgå på studiet.
Herefter vil ansøgningen blive indsendt til kommunen, der så vil foretage en helhedsvurdering og enten afvise eller godkende den enkelte unge til optagelse på STU. Bliver den unge ikke godkendt, vil det være muligt at klage over beslutningen, for at forsøge endnu en gang.
Bliver eleven optaget, sendes der besked om studiestart, og ofte vil det også være muligt at komme på besøg inden start, for at møde personalet og lære omgivelserne at kende, så den første dag på skolen ikke føles så overvældende.
En vigtig pointe angående STU er, at uddannelsen i sig selv ikke er kompetencegivende. Det vil sige der ikke gives et formelt eksamensbevis, eller specifikke erhvervskompetencer ved fuldført uddannelse. Derimod vil der udfærdiges et kompetencebevis, der beskriver hvilke fag og aktiviteter som eleven har gennemgået.
Dette bevis kan derefter bruges som dokumentation for hvilke færdigheder, erfaringer og kompetencer som eleven har opnået på STU. Det kan gøre det lettere for de unge at komme ind på arbejdsmarkedet, eller søge videre på en ordinær uddannelse.
På STU vil eleverne arbejde med forskellige skolefag, såsom dansk og matematik. Disse er tit et krav fra kommunen som skal studeres, for at sikre en grundlæggende forståelse og give eleven de bedste vilkår og muligheder fremadrettet, for at blive et selvstændigt menneske efter afsluttet uddannelse.
Ofte vil der blive undervist med henblik på specifikke situationer og opgaver, for eksempel kan der i matematik bruges madopskrifter til at lære at dividere, eller der faget kan kombineres med praktisk økonomi ved hjælp af budgetter og regninger.
På denne måde opnår eleverne relevant undervisning, der kan bruges i hverdagen og hjælper dem med at blive selvstændige individer. Udover de tilpassede metoder til undervisningen, kan der også tages hensyn til eleverne i form af størrelsen på grupperne der studerer sammen.
Nogle elever arbejder bedst uden for mange distraktioner og forstyrrelser, hvor andre godt kan klare sig i et klasselokale fyldt med andre medstuderende. Pædagogerne vil afklare hver enkelt elevs behov for støtte og undervisning, og tilrettelægge skema og undervisning derefter.
Der tilbydes også specialpædagogisk støtte på STU, til de unge der måtte have et sådan behov. Her vil det typisk blive nævnt i forløbsplanen, men det kan også være noget som pædagogerne, den unge eller dennes pårørende, kommer til at tage op i løbet af uddannelsen.
Denne støtte kan bestå af ekstra undervisning, særlige hjælpemidler og redskaber, eller hjælp til at håndtere specifikke udfordringer som eleverne måtte opleve på skolen eller i fritiden. Her kan der eksempelvis arbejdes med at styrke de unges selvtillid og motivation i form af øvelser og vejledning.
Det kan også handle om at arbejde med praktiske situationer som det at tage offentlig transport på egen hånd, lægge rutiner for personlig pleje og hygiejne, eller andre daglige opgaver som den unge gerne vil blive bedre til at klare på egen hånd.
På STU vil eleverne blive introduceret for de andre studerende, og have mange muligheder i løbet af de 3 år at lære dem bedre at kende. Der opfordres til at danne nye venskaber og udvikle deres sociale kompetencer, samt at indgå aktivt i de forskellige fællesskaber på skolen.
Personalet vil typisk arrangere en række aktiviteter i løbet af et skoleår. Det kan være alt fra julefrokost og filmaften, til fester og studieture. Der bliver selvfølgelig tænkt på alle elever, så der ikke opstår situationer hvor nogle elever føler sig udeladt på grund af deres unikke behov.
Der vil også blive afholdt gruppeprojekter og andre former for undervisning, hvor eleverne vil udvikle deres evner til samarbejde og kommunikation, samtidig med at de styrker de faglige færdigheder. Det kan både gælde for de obligatoriske fag, såvel som de mange valgfag der tilbydes.
Eksempelvis kan der på skolerne afholdes udstillinger, hvor de unge kan fremvise deres skulpturer, malerier eller andre kreative ting som de har fremstillet på forløbet, eller der kan arrangeres små teaterforestillinger, musikoptrædener eller andre kreative projekter, som de har arbejdet på.
Forældre og pårørende vil typisk også blive inviteret med til nogle af disse begivenheder, både for at støtte de unge og give dem anerkendelse, ligesom det giver mulighed for de pårørende at se eleverne i skolemiljøet og få en fornemmelse af fremskridt og udvikling.
Der vil også blive planlagt praktikophold for eleverne, hvor de kan komme ud på arbejdsmarkedet og anvende deres nyligt lærte færdigheder. Dette kan være en god måde for eleverne at omsætte undervisningen til praktisk erfaring.
De fleste STU-skoler har allerede kontakter i erhvervslivet, hvor virksomhederne er indstillet på at eleverne kommer ud og bidrager på arbejdspladsen i det tempo og med de evner som der er muligt. Eleverne kan også selv søge andre virksomheder, hvis der er specifikke brancher eller emner de ønsker at forfølge.
Arbejdsopgaverne tager afsæt i hver enkelt elevs behov og interesser, for at sikre et passende forløb, hvor eleverne ikke føler sig udmattede eller stressede, men samtidig bliver udfordret tilstrækkeligt så de kan udvikle sig og skabe nye værdifulde erfaringer i det omfang der giver mening.
På denne måde kan den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse og praktikopholdet også hjælpe eleverne med at gøre sig tanker omkring fremtiden, samtidig med at de stadig går i skole og har fokus på deres undervisning.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved