Opret din STU helt gratis på siden

STU Horsens

Søger du en ungdomsuddannelse i Horsens, der er skræddersyet til unge med særlige behov? STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse) i Horsens tilbyder et treårigt forløb, der er designet til unge under 25 år, som har behov for en mere individuel og specialiseret uddannelsesplan. Her på siden kan du finde information om STU-tilbuddene i Horsens, læse om, hvad STU indebærer, hvem det henvender sig til, og hvordan du kan ansøge om optagelse.

STU Horsens

By

Botilbud

Antal pladser

Antal pladser - slider
0100

Væksthus Sønderborg

Væksthuset Sønderborg tilbyder en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) med et tydeligt beskæftigelsesrettet fokus. Deres STU henvender sig til unge, som ønsker at finde deres egen...

Tinnetgaard

Tinnetgaard Bo- og Erhvervsskole tilbyder en praksisnær og helhedsorienteret ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. Uddannelsesforløbet tilrettelægges individuelt og har til formål at styrke elevernes...

Råt&Godt STU

Råt&Godt STU tilbyder en praksisnær ungdomsuddannelse, hvor håndværk, kreativitet og fællesskab er i centrum. Hos os får du mulighed for at lære gennem praktisk arbejde...

STU Holme Søndergård

STU Holme Søndergård er et specialpædagogisk tilbud målrettet unge i alderen 16-25 år med betydelig og varig fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse. Mange af de unge...

Erhvervsskolen

Erhvervsskolen STU tilbyder skræddersyede muligheder til børn og unge, der har brug for en anden tilgang end den de kender fra det almindelige skolemiljø....

Den Røde Tråd

Den Røde Tråd, STU henvender sig til STU-elever og fungerer som Aktivitets- og Samværstilbud til borgere i alderen 18-35 år med forskellige kognitive udviklingsniveauer...
DGM STU

Det Gamle Mejeri

Har du grønne fingre? Er du til IT og medier? Er du kreativ? Elsker du madlavning, eller er du mere til metal og maskiner? Eller...

UngeLivet

UngeLivet er en lille håndværker/mekaniker-STU, hvor du kan lære at udføre opgaver indenfor auto-, knallert-, og tømrerfagene. Vi har også en café, hvor du kan...
DreambuildersSTU

Dreambuilders STU

Hos Dreambuilders STU får du en uddannelse med fokus på handel, salg, logistik og administration. Uddannelsen er for unge, der ønsker at lære gennem praktisk...

Struer Fri Fag- og Højskole

Struer Fri Fagskole rummer en faglig undervisningsdel, en almen undervisningsdel og en kostskoledel. Eleverne bor på skolen og deltager i særligt tilrettelagte pædagogiske aktiviteter og...

Joanna i Vesterborg

Joanna i Vesterborg tager udgangspunkt i den enkelte studerendes behov og forudsætninger. Fokus er på omsorg, nærvær og sociale fællesskaber, hvor der skabes en tryg...
Logo

Socialcode STU

Socialcode STU er en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse i København, der tilbyder IT-specialiserede linjer inden for software- og spiludvikling, support og infrastruktur samt grafisk design. Uddannelsen...

Havredal Praktiske Uddannelser

Havredal Praktiske Uddannelser er et samlet tilbud, der støtter unge i at blive selvhjulpne, ligeværdige og aktive medborgere. Her får du mulighed for at udvikle...
Ledestjernen stu

Ledestjernen STU

Ledestjernen STU er en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse i Haslev, der skaber individuelt tilpassede forløb med fokus på personlig, social og faglig udvikling. Uddannelsen henvender sig...

Erhvervsskolen Vestjylland

Erhvervsskolen Vestjylland er en socialøkonomisk virksomhed beliggende i naturskønne omgivelser i udkanten af Borris, kun 8 km fra Skjern. Her tilbydes et sammenhængende uddannelses- og...

Bøgevangskolen – Vejle Fri Fagskole

Bøgevangskolen tilbyder et individuelt tilrettelagt uddannelsesforløb, der leder unge mod en aktiv og ligeværdig tilværelse som voksne. Med en velstruktureret hverdag, passende udfordringer og stor...

Efterskolen Helle

Efterskolen Helle har siden 2007 tilbudt STU-forløb til unge med særlige behov. Her bliver eleverne en del af et stærkt og positivt fællesskab, hvor de...

STU Nyborg

SAJL STU er opdelt i to stærke faglige miljøer, der er tilrettelagt efter de forskellige behov blandt eleverne på de to matrikler....

Parat til Start

Parat til Start er et uddannelsestilbud, der hjælper elever med særlige behov til at frigøre deres ressourcer og skabe muligheder for en fremtid på arbejdsmarkedet...

STU FGU-Nord

På STU FGU Nord er fællesskab og fælles ansvar fundamentet for personlig styrke og udvikling. Eleverne indgår i en aktiv hverdag med mange fysiske aktiviteter...

Fonden ConCura STU

ConCura STU tilbyder en tryg og nærværende ungdomsuddannelse, hvor relationer og individuelt tilpasset undervisning er i centrum. Vi prioriterer at opbygge tillidsfulde relationer til vores...

KLAR TIL START

KLAR TIL START er en Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) for unge med autisme spektrum forstyrrelse, der drømmer om at få et rigtigt arbejde. Med en...

STU Greve

På STU Greve prioriterer vi at forberede de unge til voksenlivets mange fællesskaber. Gennem målrettet undervisning introduceres de til arbejds-, fritids-, uddannelses- og familiefællesskaber, som...

Idrætsakademiets Specialskoletilbud

Idrætsakademiet STU henvender sig til unge og yngre voksne med psykiatriske problematikker, psykiske sårbarheder, autismespektrumforstyrrelser, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser. Med fokus på ressourcerne i diagnosebillederne...

Erhvervsskolen Det Musiske Kompagni

EDMK tilbyder Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) i et kreativt og praksisorienteret miljø, hvor elevernes læring og udvikling er i centrum. Siden 2003 har skolen specialiseret...

Fokushuset

Fokushuset STU tilbyder en struktureret og fleksibel hverdag med fokus på ro og nærvær. Her får du mulighed for at arbejde med dine egne mål,...

Hestehavegaard Stu

Hestehavegaard STU er for normaltbegavede unge mellem 16 og 25 år med autisme og/eller psykisk sårbarhed, som med støtte kan trives i et mindre fællesskab....

STU Filadelfia

STU Filadelfia fokuserer på at skabe en hverdag, der er tilpasset den enkelte unges ønsker og behov. De unge har mulighed for at kombinere dagligdagen...

Aalborg Katedralskole

Undervisningen tilbydes i et miljø med en høj grad af struktur, tydelighed og forudsigelighed. Det autismevenlige undervisningsmiljø er nøje tilrettelagt for at imødekomme den enkelte...

STU Rosa

Hos STU ROSA anser de den unges livssituation som en central del af deres daglige samarbejde. Deres unikke tilgang bygger på fire psykologiske akser og...

Hvad er STU Horsens?

I Horsens bliver der tilbudt en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, til de unge mellem 16 og 25 år der har særlige behov af en sådan karakter, de ikke føler sig i stand til at gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse på lige vilkår med de andre elever.

Uddannelsen bliver planlagt sammen med eleven og eventuelt de pårørende, for at skabe et unikt forløb der giver mening for den unge. Her bliver der taget højde for de udfordringer, interesser og fremtidige ønsker som den unge har, for at sikre en motiverende og spændende tid på studiet.

Samtidig bliver der arrangeret den nødvendige pædagogiske støtte, for at sikre alle eleverne får mulighed for at udvikle sig på uddannelsen hvad angår deres faglige kompetencer. Derudover bliver der også lagt vægt på at styrke de unges personlige og sociale færdigheder, så de kan opnå et aktivt og selvstændigt liv i det omfang der måtte være realistisk.

Det overordnede formål med forløbet vil som udgangspunkt være at klæde eleverne på til deres næste skridt i livet. Her vil støtten og undervisningen kunne fokusere på at forberede den unge til beskæftigelse, videregående uddannelse eller hvad ellers som eleven måtte have ønske om at opnå i sit liv.

Adgangskrav på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse

I modsætning til ordinære ungdomsuddannelser, gælder der ikke krav om særlige karakterer eller afsluttede uddannelser. Derimod skal den unge være mellem 16 til 25 år når de starter på skolen, ligesom de skal have et aktuelt behov for at gå på STU.

Her kan der eksempelvis være tale om unge der tidligere har fået specialpædagogisk støtte på en ordinær uddannelse, men ikke følte dette var tilstrækkelig hjælp, eller det kan være unge med fysiske handicap, psykiske lidelser, indlæringsvanskeligheder og lignende udfordringer som gør et normalt studie umuligt at gennemføre.

Der er ikke krav til specifikke lidelser eller handicap for målgruppen, ligesom årsagen til hvorfor andre uddannelser ikke er hensigtsmæssige også kan variere fra elev til elev. Nogle elever kæmper måske med at forstå det faglige indhold, hvor andre kan finde det vanskeligt at indgå i de sociale rammer i det omfang der er nødvendigt.

Ansøgning

Elever bliver altid optaget på STU gennem Horsens Kommune. Her vil den unge skulle gennem et afklaringsforløb med en UU-vejleder, der bliver udpeget af kommunen, og som vil fungere som den faste kontaktperson til den unge ansøger undervejs i denne proces.

Det aktuelle behov for den unge bliver vurderet af en vejleder fra uddannelsesvejledningen, som kan indhente oplysninger fra tidligere skoler, læger og andre fagpersoner for at danne sig et indtryk af de vanskeligheder som den unge måtte have.

Derefter vil vejlederen typisk indlede en samtale med ansøgeren og eventuelle pårørende, for at høre nærmere omkring hvilke udfordringer der bliver oplevet i hverdagen og på skolen. Her vil vejlederen finde frem til hvilken specifik støtte og hvilke tilbud der er relevante for ansøgeren.

Sideløbende med dette, vil samtalen også omhandle den unges ambitioner vedrørende fremtiden, forventninger til studiet på STU og hvilke faglige emner og aktiviteter som interesserer den unge. På denne måde bliver det muligt at begynde arbejdet på den forløbsplan som vil danne rammen for hele uddannelsen.

Forløbsplanen er et redskab der både bliver benyttet af den unge, dennes pårørende, vejlederen, pædagogerne på STU og andre fagpersoner fra kommunen og lignende. Det er en skabelon for hele forløbet på skolen, hvor der både beskrives hvilke mål der skal arbejdes hen imod, og hvordan disse mål skal opnås.

Denne plan fungerer derfor som en slags personlig guide der sikrer, at den unge får et skræddersyet forløb tilpasset deres behov, ønsker og udviklingspotentiale. Her kan der også indgå detaljer omkring metoder og niveauet for indlæring, valgfag og aktiviteter der passer bedst til de fremtidige ønsker og lignende.

På baggrund af denne proces, vil vejlederen derefter oprette en officiel ansøgning om optagelse på den unges vegne, og indstille ansøgeren til visitationsudvalget i Horsens Kommune. Det er op til dette udvalg, der består af fagpersoner og specialister, at træffe beslutningen om optagelse for samtlige elever på STU.

Bliver den unge optaget på forløbet, vil der vælges en specifik skole eller institution for eleven, og herefter kan der arrangeres et introducerende møde for at give eleven mulighed for at møde personalet og lære omgivelserne at kende, inden de officielt starter på uddannelsen.

Strukturen på STU

I løbet af den tre-årige ungdomsuddannelse, vil eleverne arbejde med fagligt indhold, sociale aktiviteter, personlige øvelser og praktikforløb, der tilpasses den enkelte elev for at sikre en udvikling der passer med fremtidsønskerne, og som samlet set byder på et udfordrende og stimulerende ungdomsmiljø for de studerende.

Forløbsplanen vil indgå som en væsentlig del af planlægningen undervejs, og derfor vil pædagogerne også invitere de studerende og eventuelle pårørende til løbende møder for at evaluere udviklingen og trivslen blandt hver enkelt elev. Her kan der foretages justeringer i planen, og diskuteres andre former for støtte eller undervisning hvis nødvendigt.

De specifikke STU-tilbud i Horsens tilbyder hver især forskellige valgfag og aktiviteter, hvor det vil være muligt for de unge at prøve kræfter med ting der interesserer og motiverer dem. I takt med de unge danner sig nye erfaringer og oplevelser på skolen, ligesom nye venskaber, vil det ofte være hensigtsmæssigt at holde flere evaluerende møder om året for at sikre de unge følger deres aktuelle ønsker.

Udvikling af faglige kompetencer

Undervisningsministeriet har fastsat et krav om obligatoriske fag på STU, hvor eleverne derfor skal studere dansk, matematik og samfundsforhold i de fleste tilfælde, for at danne sig nogle grundlæggende kompetencer der kan bruges senere i livet, uanset om der er tale om videreuddannelse, beskæftigelse eller lignende.

Samtidig vil hver skole have specifikke valgfag de unge kan vælge mellem, der ofte kombinerer undervisning i fagligt indhold med mere praktiske aktiviteter. Dette kan eksempelvis være madlavning, IT, eller håndværk, hvor eleverne får mulighed for at prøve kræfter med spændende opgaver der kan relateres til opgaver de kan møde på arbejdspladser eller andre områder i livet.

Undervisningen vil altid blive tilpasset de enkelte elevers behov, niveau og tempo hvilket betyder, at der ofte kan være stor variation i forhold til hvordan deres individuelle mål opnås, og hvad kriterierne for succes måtte være.

Visse elever vil eksempelvis trives på skolen når de får stabil og struktureret undervisning, mens andre elever har det bedre med at arbejde mere selvstændigt. Derfor tager pædagogerne også hensyn til hvordan hver enkelt unge lærer bedst, også selvom eleverne i den samme klasse måtte have forskellige præferencer.

Derudover vil de unge studerende der går på STU også skulle på praktikophold i løbet af studiet. Som udgangspunkt vil der blive arrangeret tre forløb for hver elev, der kan blive tilrettelagt så det giver mest mening for den enkelte.

Her vil nogle elever eksempelvis drage fordel af at komme ud i erhvervslivet tidligt i forløbet, mens andre vil have det bedre med at udvikle visse færdigheder på skolen, før de prøver kræfter med et arbejde på en virksomhed.

Udvikling af sociale og personlige færdigheder

Pædagogerne på den tilrettelagte uddannelse vil også tilbyde eleverne muligheder for at udvikle deres sociale og personlige kompetencer. Derfor bliver der eksempelvis arrangeret aktiviteter på skolen hvor eleverne kan omgås hinanden, ligesom der tilbydes individuel vejledning til de elever der måtte have behov for dette.

Skolen arbejder desuden på at skabe et inkluderende og indbydende studiemiljø, hvor de unge føler sig velkomne og respekterede, og hvor de tør tage del i det sociale fællesskab og være dem selv på godt og ondt.

Mange af aktiviteterne opfordrer derfor de unge til at danne nye venskaber og udforske deres sociale relationer og forhold på skolens matrikel, under mere afslappede og uformelle vilkår, hvor pædagogerne typisk træder tilbage og lader eleverne tage initiativ.

Derudover vil de fleste skoler også arrangere studieture, udflugter og lignende, hvor eleverne sammen kan tage på shoppingtur i bymidten, nyde naturen, udforske museer, eller udfolde sig på festivaler med de andre studerende.

Her vil pædagogerne selvfølgelig også tage højde for de forskellige behov og udfordringer eleverne kan have og arrangere disse tilbud, så alle elever uanset handicap eller begrænsninger kan være en aktiv del af disse aktiviteter på lige vilkår med de andre.

Nogle elever vil endvidere have et behov for mere individuel støtte, enten i form af vejledning eller hjælp til specifikke udfordringer de oplever i deres liv. Derfor kan pædagogerne også tilbyde øvelser og redskaber, der giver eleverne mulighed for at tage kontrol over deres eget liv i en højere grad.

Det kan eksempelvis være ved at træne rutiner for hverdagens opgaver, såsom personlig hygiejne, økonomisk planlægning, indkøb eller transport. Samlet set giver denne tilgang eleverne mulighed for at udvikle de nødvendige færdigheder de har brug for, så de er godt stillet til at håndtere hverdagens krav og leve et mere selvstændigt liv.

Ofte stillede spørgsmål

STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.

Formålet med STU er at støtte unge med særlige behov i at udvikle personlige, sociale og faglige færdigheder, så de kan leve et selvstændigt og aktivt voksenliv.
Undervisningen i STU er individuelt tilpasset og kombinerer teoretisk støtte med praktisk træning, hvor der tages hensyn til elevens unikke behov og ambitioner.
STU-elever kan modtage kommunal støtte, og det er afgørende for familier at undersøge de specifikke økonomiske støtteordninger, der findes i deres kommune.
For at ansøge om at komme ind i STU-programmet, skal man kontakte en STU for vejledning om ansøgningsprocessen og de nødvendige skridt.
STU-programmet er åbent for unge mellem 15 og 25 år, der har udviklingsmæssige udfordringer, herunder psykiske udfordringer og indlæringsvanskeligheder.

Vil du kontaktes?

Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.

Hvordan vil du vurdere oversigten?

Samlet 4.2 / 5. Antal vurderinger 5

Ikke nok bedømmelser endnu