Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU er en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse på fuldtid, der strækker sig over et forløb på 3 år. Det er et unikt tilbud til unge med særlige behov mellem 16 og 25 år, der har brug for lidt ekstra støtte der ikke er til at finde på almene uddannelser.
Formålet med STU er både at udvikle elevernes faglige kompetencer, men også klæde dem på til livet som voksen på andre måder. Det kan eksempelvis være at forberede dem fagligt til en videre uddannelse, blive klar til at deltage på arbejdsmarkedet, eller finde andre løsninger der passer til den enkelte unge.
Uddannelsen vil også bestå af undervisning og træning med henblik på at udvikle elevernes sociale og personlige færdigheder, ligesom der undervejs vil planlægges praktikophold der giver eleverne praktisk erfaring.
Det er altså en uddannelse der i helhed hjælper eleverne med at opnå et aktivt voksenliv, gennem praktiske aktiviteter og undervisning der tilbydes ud fra den enkelte studerendes interesser, fremtidsønsker og evner.
Gennem de 3 års uddannelse, vil eleverne både udvikle deres faglige kompetencer, prøve kræfter med praktikophold, og få mulighed for at styrke deres personlige og sociale færdigheder, så de kan opnå en så aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt.
Dette sker ved kombinere teoretisk undervisning med aktiviteter og arrangementer, så de unge får tilbud der passer til deres evner og interesser. Forløbsplanen der blev udarbejdet ved ansøgningen vil blive anvendt til starten, og derefter justeres i forhold til erfaringerne som eleven gør sig undervejs.
Elever tilknyttet STU vil have visse emner der skal studeres på baggrund af Undervisningsministeriets regler. Det er eksempelvis dansk og matematik, for at sikre disse grundlæggende kompetencer bliver opnået på et tilfredsstillende niveau.
Derudover vil eleverne i mange tilfælde også studere samfundsforhold, hvor formålet er at gøre dem bekendte med de vigtigste instanser i det danske samfund, gøre dem opmærksom på deres egne rettigheder, og give dem en forståelse for deres rolle i samfundet.
Pædagogerne kan beslutte at vælge en mere teoretisk undervisning, eller køre med praktiske opgaver og lektier, der tager udgangspunkt i hverdagen. Dette vil komme an på hver enkelt elev, og hvad der passer bedst til deres niveau og tempo.
Selvom eleverne typisk vil modtage undervisning i et klasselokale med andre studerende, er det ikke nødvendigvis de samme opgaver de studerer. Ofte er hvert hold også bestående af forholdsvis få elever, så lærerne kan give hver enkelt elev den nødvendige opmærksomhed.
Unge med særlige behov har nogle gange et større behov for hjælp til sociale interaktioner blandt andre jævnaldrende, deres familie, eller offentlige myndigheder. Her kan undervisningen tage udgangspunkt i kommunikation, konflikthåndtering og samarbejde.
Der kan arbejdes med at udvikle elevernes evne til at forstå forskellige sociale situationer således, at de vil reagere passende og på en respektfuld måde fremadrettet. Der kan også fokuseres på at styrke elevernes evne til at udtrykke sig, både hvad angår deres særlige behov, såvel som kommunikation blandt venner eller kærester.
Denne undervisning kan foregå på mange måder, typisk ved øvelser i mindre grupper eller i forlængelse af sociale projekter og aktiviteter. I nogle tilfælde kan pædagogerne også tilbyde undervisning enkeltvis hvis det vurderes at være hensigtsmæssigt for at eleven kan opnå sociale færdigheder i det omfang der ønskes.
For at hjælpe de unge til at opnå en selvstændighed i deres hverdag, ikke blot hvad angår tiden på skolen, ydes der også støtte der målrettes elever med behov for hjælp til personlige udfordringer, fysiske handicaps eller psykiske vanskeligheder.
Pædagogerne vil i tæt samarbejde med de unge, og eventuelt pårørende, finde frem til hvilke behov og udfordringer der kan være tale om, og derefter tilrettelægge undervisningen efter dette. Her kan der være tale om vejledning i at benytte offentlige transportmidler, eller tage kontrol over sin personlige hygiejne.
Der kan også være tale om en elev med et fysisk handicap, der ønsker mere kontrol over eget liv, hvor der kan tilbydes øvelser for at tyrker evnen til at håndtere praktiske opgaver som indkøb, madlavning og rengøring.
Alle elever vil som udgangspunkt komme ud i praktik blandt virksomheder i løbet af deres studie på STU. Varigheden af hvert enkelt ophold kan variere, ligesom arbejdsopgaverne også vil blive tilpasset elevens evner og tempo.
Her vil de unge få mulighed for at blive bekendte med arbejdsmarkedet, både i form af praktiske erfaringer og arbejdsopgaver, såvel som de bløde værdier og sociale evner som det kræver. Et af hovedmålene er, at give eleverne mulighed for at få indsigt i forskellige brancher, for at give dem en idé om deres potentiale og ønsker omkring fremtiden.
Mens eleverne er i praktik, vil der stadig være tæt kontakt til pædagogerne på STU, for at sikre det hele forløber efter planen. Der vil typisk også være mulighed for at få en ledsager med på forløbet såfremt dette er nødvendigt.
Sideløbende med undervisning og specialpædagogisk støtte, vil forløbet på STU også byde på en række forskellige sociale arrangementer og begivenheder. Hver skole kan have deres egne koncepter, ligesom eleverne typisk også vil kunne have indflydelse på hvilke arrangementer der er tale om.
For eksempel kan der blive afholdt udstillinger på skolen, hvor de studerende kan fremvise deres kunstværker fra billedkunst eller fotografi. Der kan også holdes filmaften, eller der kan arrangeres fester efter skoletid hvor eleverne kan omgås socialt under mere afslappede omgivelser.
Som udgangspunkt vil der være fokus på at skabe situationer hvor de unge kan benytte og udvikle deres sociale færdigheder, uanset om det er på selve skolen, eller der er tale om en længerevarende studietur til udlandet, eller en kortere udflugt til stranden, storcenteret eller museet.
Unge under 18 år vil som udgangspunkt altid have forældre, eller andre relevante pårørende, med ind over beslutninger der tages i forbindelse med uddannelsen. Både for at sikre elevens bedste interesser bliver tilgodeset, og dels for at sikre eleven får den nødvendige støtte på alle forløb.
De studerende der er fyldt 18 år vil derimod selv have valget om forældre eller pårørende skal inddrages, og i hvilket omfang det drejer sig om. Det kan både handle om de halvårlige møder vedrørende evaluering af forløbsplanen, såvel som andre beslutninger, der vedrører deres uddannelsesforløb.
De unge mennesker som er ved at nå afslutningen på STU vil ofte have vidt forskellige ønsker og drømme om fremtiden. Nogle elever kan have et håb om at flytte hjemmefra og komme i fast arbejde, mens andre måske vil sætte pris på mere trygge rammer gennem beskyttet beskæftigelse.
Her vil personalet gennem den sidste periode på STU hjælpe eleven i det omfang der måtte være nødvendigt og hensigtsmæssigt. Typisk vil forløbsplanen blive evalueret og justeret løbende, for at tage hensyn til overgangen fra STU og videre liv som selvstændig voksen.
Der kan eksempelvis tilbydes flere praktikophold således, at eleven kan danne sig en bedre idé om hvilke stillinger eller arbejdsopgaver der er overkommelige og interessante, eller der kan fokuseres på kommunikation og samarbejde hvis eleven kunne have fordel af at styrke disse evner.
Andre unge har derimod et ønske om at læse på en videregående uddannelse. Også her vil pædagogerne på STU kunne hjælpe den studerende godt på vej. Den teoretiske undervisning kan optrappes, så eleverne når et fagligt niveau der er nødvendigt for at bestå en adgangsgivende eksamen.
Der kan også ydes rådgivning i forhold til de forskellige muligheder og uddannelser som eleven kan vælge mellem. Ofte vil der også være kontaktpersoner tilknyttet STU, som har forbindelser til specifikke institutioner i området, og som kan støtte eleven i overgangen fra STU.
I modsætning til ordinære ungdomsuddannelser, er det ikke muligt for eleverne at søge om SU. Derimod vil de elever der er fyldt 18 år kunne søge om et lignende tilskud, kaldet uddannelseshjælp. Overordnet set fungerer det lidt på samme måde, dog er det Holbæk Kommune der varetager dette tilbud.
De unge kan dog ikke modtage uddannelseshjælp, hvis de er under 18 år gamle, eller hvis de modtager andre offentlige ydelser såsom kontanthjælp, førtidspension eller lignende. I tilfælde af tvivl, vil både kommunen og skolen kunne hjælpe med at forklare om mulighederne.
Elever kan også få dækket omkostninger til offentlig transport, ligesom de ved arrangementer og praktikophold også får dækket udgiften hertil hvis det er nødvendigt. Med disse tilskud er det håbet fra statens side, at alle elever får lige adgang og muligheder for at gennemføre forløbet.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 4 / 5. Antal vurderinger 22
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved