Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Blandt de forskellige tilbud om uddannelser i Hjørring finder man STU, som er et forløb der er målrettet unge elever med særlige behov. For at komme i betragtning til STU, skal de unge være mellem 16 og 25 år ved studiestart. Derudover skal de have udfordringer der gør de ikke passer på en ordinær uddannelse.
Idéen bag en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse går ud på at hjælpe eleverne med at udvikle sig på mere end blot de faglige områder. Der vil udover teoretisk undervisning også blive tilbudt en række aktiviteter og valgfag baseret på elevernes individuelle interesser. Samtidig vil pædagogerne også kunne støtte elevernes udvikling hvad angår deres sociale og personlige færdigheder.
Selve studiemiljøet på STU bliver organiseret på en sådan måde, at hver enkelt elev har mulighed for at modtage den nødvendige støtte og vejledning der passer til deres behov. Der bliver lagt vægt på at skabe en tryg og inkluderende atmosfære, hvor samtlige elever føler sig set og hørt. Derudover vil skolerne forsøge at skabe en overskuelig hverdag, hvor eleverne får faste rutiner og kontaktpersoner.
Forløbet på STU varer normalt tre år og studeres på fuldtid, men kan i nogle tilfælde justeres i forhold til hver enkelt elevs behov, evner og udvikling. Til sidst på forløbet vil der komme en endelig evaluering med henblik på overgangen videre i livet. Dette vil hjælpe eleven til at søge job eller videre uddannelse.
De unge der kunne være interesserede i STU kan eksempelvis have fysiske handicap, psykiske diagnoser, eller andre udfordringer som gør det vanskeligt at studere på en almen ungdomsuddannelse på lige vilkår med andre elever.
Her kan STU være det rette valg, da personalet og selve strukturen vil tilpasses den enkelte elevs aktuelle behov og evner. På denne måde vil det være muligt for alle unge i landet at modtage en almen dannelse, der stemmer overens med målet fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
De studerende på STU kan eksempelvis være unge med autisme, udviklingshæmning eller andre psykiske udfordringer, der kræver særlige rammer og strukturer for at opnå en effektiv udvikling og aktiv deltage i undervisningen.
Det kan også være elever med fysiske handicap som nedsat hørelse eller syn, der vil drage fordel af den mere individuelle tilgang og de ekstra hjælpemidler og støttende faciliteter som man finder på STU.
For at blive optaget på STU er det nødvendigt, at den unge og eventuelt dennes pårørende indleder et samarbejde med kommunen som har til ansvar at vurdere om STU er det rette tilbud for den unge. Man skal altså ikke kontakte en specifik skole.
Til at starte ud med, vil man få udpeget en vejleder fra uddannelsesvejledningen, der vil afklare den unges behov og ønsker om fremtiden. Denne vurdering skal både gennemgå hvor realistisk det er at den unge vil være i stand til at gennemføre et forløb på STU.
Samtidig vil vejlederen også konkludere hvor vidt den unge er egnet til en ordinær ungdomsuddannelse, eller andre tilbud om uddannelse som kommunen måske kan tilbyde. Ofte vil kommunen foretrække at de unge deltager i andre former for undervisning så vidt muligt.
Undervejs på dette stadie vil der stilles en række spørgsmål omkring den unges interesser, ambitioner for fremtiden og forventninger til selve studiet på STU. Det har til formål at afklare den unges styrker, udfordringer og motivation, så der kan skabes et uddannelsesforløb, der både støtter deres udvikling og opfylder deres behov.
Der kan også indhentes oplysninger om tidligere skolegang, erklæringer fra læger eller psykologer og lignende, for at vejlederen kan danne sig et fuldt overblik over omstændighederne og mulighederne.
Såfremt at vejlederen føler den unge er egnet til den treårige ungdomsuddannelse, vil det næste trin være at udarbejde en forløbsplan, for derefter at indstille eleven officielt til visitationsudvalget.
Forløbsplanen vil fungere som en skabelon for tiden på studiet, og beskrive hvilke fag der kan tilføjes den unges skema, hvilke praktikophold der kunne være interessante, og hvilken form for pædagogisk støtte der måtte være nødvendig.
Vejlederen kan på baggrund af samtalen også finde frem til de STU-skoler i området der måtte være bedst egnede til hver enkelt elev, uanset om det er CKU Vendsyssel, Tolne Efterskole eller andre institutioner.
Denne plan vil følge eleven under hele forløbet, hvor både eleven og dennes pårørende, såvel som en faglig koordinator fra kommunen eller personale skolen også vil have adgang til den. Den skaber altså en rød tråd for tiden på STU, og gør det muligt at justere og tilpasse forløbet løbende, så det fortsat imødekommer den unges behov og udvikling.
Visitationsudvalget vil herefter vurdere indstillingen og den tilhørende forløbsplan for at sikre, at STU er det rette tilbud for den unge, og at kommunens ressourcer og elevens evner anvendes optimalt.
Når der er truffet afgørelse og eleven godkendt af udvalget, vil den unge altså være optaget på STU og få information omkring studiestart. I denne sammenhæng kan der også arrangeres besøg på de forskellige skoler i området for at give den unge en forsmag på hvad der venter.
Det primære formål med et forløb på STU, er at give de unge en række færdigheder, kompetencer og redskaber til at kunne gå voksenlivet i møde og udvikle sig til at blive selvstændige mennesker der aktivt kan deltage i samfundet.
Elever der læser på STU i Hjørring vil derfor møde en lidt anderledes struktur og tilgang, end de måske er vant til fra folkeskolen og andre ordinære uddannelser. STU lægger nemlig fokus på almen dannelse, og vil altså tilpasse undervisningen til hver enkelt elevs evner og niveau.
De studerende modtager faglig undervisning på STU, i det omfang og tempo der vurderes nødvendigt for hver enkelt elev. Pædagogerne vil derfor tage hensyn til behov og udfordringer, ligesom niveauet også bliver justeret for at passe bedst muligt til den unges evner og ambitioner vedrørende fremtiden.
Undervisningen kan både bestå af teoretiske fag og praktiske færdigheder, og bliver sammensat så eleverne føler sig motiverede og aktivt deltager så godt de kan. STU er ikke direkte kompetencegivende som uddannelse, men kan hjælpe eleverne med at forberede sig til en videre uddannelse eller at bestå en adgangsgivende eksamen for eksempel.
Sideløbende med faglig undervisning vil eleverne også bruge deres tid på STU til at udvikle deres sociale færdigheder, så de kan trives bedst muligt som selvstændige voksne i samfundet efter forløbet.
Her kan der arbejdes sammen med underviserne i emner som kommunikation, samarbejde og konflikthåndtering, så eleverne får de nødvendige redskaber og den nødvendige indsigt for at indgå i sociale sammenhæng på en ansvarlig og positiv måde.
På STU tilbydes der også særlig støtte til elever med specifikke udfordringer. Eksempelvis kan der undervises i selvstændighed og selvforståelse, enten i mindre grupper eller enkeltvis alt afhængigt af den enkelte unges ønsker og evner.
Personalet kan også hjælpe de unge til at sætte kort- og langsigtede mål for fremtiden, håndtere stress på en effektiv måde, eller få øvelser der fokuserer på deres selvværd og selvtillid. Dette vil ske under trygge rammer, hvor personalet møder eleverne i øjenhøjde.
For at hjælpe eleverne videre efter STU, vil praktikophold være en vigtig del af uddannelsens forløb. Her vil de unge kunne bruge deres nyligt lærte færdigheder og kompetencer i virkelige situationer på en virksomhed eller beskyttet værksted.
Det kan hjælpe med at inspirere eleverne til eventuelle arbejdsopgaver eller job stillinger der kunne være interessante i fremtiden, og give dem vigtig erfaring i forhold til ansvar og samarbejde. Alt afhængigt af hver enkelt studerende, vil der tilbydes praktik i et omfang der passer deres evner og tempo.
Hjørring Kommune lægger vægt på at give unge med særlige behov gode vilkår for udvikling af mere end blot deres faglige kompetencer. Derfor har de også indført et nyt og særligt botilbud, som sammen med eleverne på STU blev indviet af borgmester Søren Smalbro og forstander Peter Bruhns i 2024.
Dette botilbud giver mulighed for de unge at prøve en mere selvstændig tilværelse, væk fra familien i det omfang der måtte ønskes. Her vil der stadigvæk være nær kontakt til pædagoger eller andet personale fra STU der kan hjælpe med udfordringer for at skabe trygge rammer som både eleverne og deres pårørende kan føle sig sikre ved.
På botilbuddet i Hjørring får de unge altså flere chancer for at opbygge nye relationer, måske forfølge kærligheden, og generelt lære at leve som selvstændige voksne. Nogle elever står eksempelvis selv for at købe ind og gøre rent, mens andre får støtte i det nødvendige omfang.
kompetenceudvikling, samarbejdspartnere,
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved