Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU er et tilbud for unge med særlige behov, der ønsker et alternativ til ordinære uddannelser. Den særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse er et 3-årigt forløb der er målrettet unge i alderen 16 til 25 år. Uddannelsen lægger ikke blot vægt på de faglige kompetencer, men også udvikling af de personlige og sociale færdigheder.
Et forløb på STU adskiller sig fra andre uddannelser i landet, ved at tage højde for hver enkelt elevs behov og evner. Personalet og strukturen giver derfor plads til eleverne at udvikle sig i deres eget tempo, og har en større fleksibilitet i forhold til planlægning af skema, skolefag og aktiviteter.
Det betyder, at unge på STU både kan arbejde med praktiske og teoretiske fag, på en tryg og inkluderende måde, at samtlige studerende trives og bliver motiveret på baggrund af deres individuelle interesser, og at der tilbydes tæt vejledning og støtte fra underviserne med forståelse for den enkelte elev og deres udfordringer.
Et forløb på STU kan være relevant for en række forskellige unge. Fælles er dog, at de alle har særlige behov der gør det vanskeligt at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse. Disse behov er ikke specifikt udpenslet af undervisningsministeriet, og kan derfor variere fra elev til elev.
For mange elever på STU er uddannelsen et afgørende skridt for dem, der kan føre til en fremtid hvor de får mulighed for aktivt at deltage i samfundet, eksempelvis gennem beskæftigelse på arbejdsmarkedet, eller som led i en videre uddannelse.
Ofte vil man opleve unge studerende på STU der er diagnosticeret med en psykisk udfordring. Det kan være unge med autisme, ADHD eller andre psykiatrinære udfordringer. Der findes også mange elever med fysiske handicap eller andre vanskeligheder såsom ordblindhed eller nedsat hørelse m.m.
Personalet på et STU-forløb er klædt på til at håndtere elevernes unikke behov, og tilbyder derfor en fleksibel og individuelt tilrettelagt tilgang til undervisningen. Forløbet bliver designet til at møde eleverne der hvor de er, og hjælpe dem med at opnå deres fulde potentiale.
Dette opnås eksempelvis via unikke undervisningsplaner skræddersyet den enkelte studerende, der både tager hensyn til faglige ambitioner og personlige mål.
Det kan også opnås i forhold til særlige støttende foranstaltninger, specialundervisning, eller mindre holdstørrelser, der byder eleverne på trygge rammer og et overskueligt studiemiljø.
Elever der har behov for særlige hjælpemidler eller faciliteter vil også være i stand til at få dette opfyldt på STU, hvilket giver dem de nødvendige forudsætninger for at kunne deltage aktivt i undervisningen sammen med deres medstuderende.
En helt afgørende hjørnesten på enhver STU-skole, er den individuelle uddannelsesplan de bliver tilpasset hver enkelt studerende. Denne plan bliver skræddersyet ud fra elevens behov, interesser og fremtidsdrømme. Planen fungerer derfor som en ramme for hele forløbet, og er med til at danne et overblik og en fast hverdag.
Uddannelsesplanen bliver skabt i fællesskab med eleven selv, eventuelle familiemedlemmer eller andre nære relationer, samt den uddannelsesvejleder der er kontaktperson for eleven. Her tages der højde for elevens styrker og udfordringer, ligesom den unges langsigtede mål bliver overvejet.
Rent praktisk, kan selve planen eksempelvis inkludere bestemte fag, praktikforløb, sociale aktiviteter og træning i selvstændige færdigheder. I løbet af uddannelsen bliver planen løbende evalueret og justeret for at sikre, at den fortsat passer til elevens udvikling og behov.
Det er Hillerød Kommune der står for at begynde ansøgningen om optagelse på STU. Ved at kontakte kommunen, bliver man sat i kontakt med en fagperson der typisk er en rådgiver fra uddannelsesvejledningen.
Sammen med denne vejleder, skal den unge og eventuelt dennes forældre/værger sammen gennemgå forventninger, målsætninger og mere, for at afdække ansøgerens behov for et forløb på STU.
Der vil også blive indsamlet oplysninger omkring psykiske lidelser, autismespektrumforstyrrelser, udviklingshæmning, fysiske handicap og tidligere uddannelse m.m.
På baggrund af denne vurdering, findes der frem til om STU er det rette at tilbyde ansøgeren, eller om der er en anden ungdomsuddannelse der måtte give mere mening.
Hvis STU vurderes som den bedste løsning, vil det næste trin være at udarbejde en uddannelsesplan, der indeholder detaljer omkring udvikling af de faglige, sociale og personlige kompetencer.
Vejlederen vil derefter officielt indstille eleven til optagelse i visitationsudvalget, der bliver sammensat af Hillerød Kommune. Dette udvalg består af fagpersoner og eksperter, eksempelvis specialundervisere, sagsbehandlere, læger og psykologer, der sammen træffer den endelige beslutning om optagelse.
Bliver eleven optaget, vil udvalget yderligere vurdere om den ønskede STU-skole passer til eleven, eller om en anden skole vil blive tilbudt i stedet. Ansøgeren vil derefter være anset som optaget, og kan gå i gang med forberedelser.
Bliver eleven derimod ikke godkendt til et STU-forløb, vil man få besked omkring afgørelsen. Alt afhængigt af årsagen til beslutningen, vil det være muligt for ansøgeren eller dennes forældre/værger at klage over afgørelsen for at få den omstødt.
Elever der studerer på STU i Hillerød, vil møde en hverdag fyldt med både teori og praksis. Selve forløbet bliver planlagt ud fra hver enkelt elevs målsætning i forhold til deres interesser, behov og fremtidsønsker.
De forskellige lærere vil arbejde på at støtte unge med særlige behov, ved hjælp af anerkendelse, brobygning og sparring.
STU byder på undervisning der både fagligt og praktisk dækker de obligatoriske fag som dansk og matematik, som alle elever skal undervises i. Samtidig kan eleverne studere almen dannelse, IT, engelsk og andre skolefag, alt afhængigt af deres interesser og ønsker om eventuel videre uddannelse.
Undervisningen foregår ofte på en mere praktisk måde, hvor man benytter situationer fra hverdagen til at undervise. Eksempelvis kan det for matematik handle om at lægge et madbudget, eller betale regninger og afstemme sin bankkonto.
Hillerød byder på forskellige tilbud for de unge, der hver især kan være med til at hjælpe eleven til at gennemføre uddannelsen, ved at holde dem intereresserede og motiverede.
Alt afhængigt af den enkelte skole, vil der kunne vælges mellem en række forskellige valgfag. Ofte kan eleverne udforske valgfag såsom madlavning, håndværk og andre kreative fag, ligesom undervisning i sociale medier, grafisk design, esport, idræt og dans også er populært.
STU bliver også tilrettelagt med fokus på at udvikle eleverne sociale færdigheder. Her vil tilbud som gruppearbejde og fælles projekter styrke elevernes evne til at samarbejde, kommunikere og håndtere konflikter.
Samtidig vil der også blive arrangeres studieture, begivenheder og andre social aktiviteter, både på selve skolen såvel som andre steder, der er med til at give eleverne mulighed for at opbygge nye relationer og prøve kræfter med en række forskellige sociale situationer.
Undervejs vil personalet tilbyde støtte og vejledning efter behov, ligesom det også vil være muligt for de unge at få ledsagelse til arrangementer, eller specifik undervisning der kan hjælpe dem med aktuelle problemstillinger de måtte have besvær med.
Studerende på STU vil også prøve kræfter med erhvervslivet, i form af praktikophold og undervisning målrettet arbejdsmarkedet. Dette kan være en god måde for eleverne at finde frem til hvad der interesserer dem, og hvilke arbejdsopgaver der passer til deres evner og ambitioner.
Der vil typisk blive arrangeret en række praktikophold undervejs på studiet. Selve praktikken bliver tilrettelagt, så den passer til den enkelte elevs tempo og ønsker.
Eleverne kan komme ud i virksomheder der har med alt fra detailhandel og kontorarbejde at gøre, til kreative fag eller mere tekniske områder.
Under praktikforløbet får eleverne støtte og vejledning fra personalet på STU, så de får mest muligt ud af oplevelsen. Det vil være muligt at få en ledsager med til de elever der måtte have behov for dette, ligesom elever også kan vælge mellem at observere eller aktivt deltage.
Formålet med praktikforløbene er ikke kun at give eleverne erfaring, men også at styrke deres selvtillid og arbejdsmoral, såvel som hjælpe dem til at udvikle personlige færdigheder og indgå i fællesskabet på arbejdspladsen.
De lærer vigtige kompetencer som ansvar, punktlighed og samarbejde, der gør dem bedre rustet til et fremtidigt arbejdsliv, og en hverdag udenfor huset eller undervisningslokaler.
Efter afslutningen af forløbet på STU er målsætningen, at eleverne står bedre rustet til at tage deres næste skridt videre, hvad enten det er inden for uddannelse, beskæftigelse eller et selvstændigt voksenliv.
STU uddannelsen er ikke kompetencegivende, men det er stadigvæk muligt at tilpasse undervisningen så eleverne kan opnå faglige færdigheder der gør dem i stand til at studere på en ordinær ungdomsuddannelse.
Der kan arbejdes med at styrke elevens evne til at koncentrere sig til en eksamen, ligesom der kan tilbydes rundvisning på ordinære skoler i området, eller undervisningen kan målrettes særlige adgangskrav m.m.
Samtidig vil der også være rig mulighed for jobsøgning, både i forhold til personalet på STU der tit har kontakter hos jobcentre og relevante virksomheder.
Alternativt kan der også ydes hjælp og støtte til elever der måtte ønske at prøve et fleksjob eller beskyttet beskæftigelse, i forbindelse med samarbejdspartnere eller værksteder og lignende.
Uanset hvilken fremtid de unge med særlige behov måtte ønske at gå i møde, vil en STU uddannelse give dem de faglige kompetencer, give dem erfaring med praktiske opgaver, udvikle deres egne evner, og introducere dem for nye veje i livet.
For at sikre alle elever får lige vilkår og kan blive undervist uden bekymringer, tilbyder kommunen STU som en gratis uddannelse. Der vil samtidig være mulighed for at søge støtte i form af uddannelseshjælp, der er et alternativ til SU, og som har de samme satser.
På denne måde kan eleverne bevare et aktivt ungdomsliv uden for skolen, uden at skulle arbejde for at have en indtægt. Det er dog stadigvæk muligt for eleverne at arbejde op til 24.000 kroner når de modtager uddannelseshjælp.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 3
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved