Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU står for særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse, og tilbyder unge elever med særlige behov et alternativ til en almen uddannelse. Forløbet vil blive individuelt tilpasset de unges behov og fremtidsønsker, både hvad angår selve uddannelsen, såvel som de sociale aktiviteter der arrangeres.
Formålet med et studie på STU er at opnå en almen dannelse, der kan hjælpe de unge med overgangen til voksenlivet, uanset hvilke udfordringer de måtte have. Der ydes derfor specialpædagogisk støtte undervejs, ligesom selve skolen er indrettet til at imødekomme elevernes behov.
STU er en ungdomsuddannelse der specielt er målrettet unge med særlige behov. De studerende skal være fyldt 16 år og maksimum være 25 år på det tidspunkt hvor de starter uddannelsen.
Samtidig kræves det, at de unge har behov for denne alternative uddannelse, og at de derfor ikke føler sig egnede til at studere på en almen ungdomsuddannelse. Det kan handle om et øget behov for særlig støtte til undervisningen, nedsat tempo eller niveau, eller ekstra hjælpemidler og bedre tilgængelighed.
På STU vil man derfor typisk møde unge med fysiske og psykiske udfordringer, der kan tage mange forskellige former. Undervisningsministeriet har ikke stillet særlige krav til specifikke diagnoser eller behov, så derfor kan man blandt andet blive optaget hvis man har:
Eleverne vil blive mødt af et forstående og veluddannet personale, der møder hver enkelt i øjenhøjde og fokuserer på at skabe trygge rammer og et inkluderende miljø hvor alle føler sig velkomne og respekterede.
Unge i alderen 16 til 25 år kan frit søge til optagelse på STU i Hadsten. Dette vil ske via kommunen, der vil udpege en uddannelsesvejleder som kan hjælpe den unge med at afklare egne fremtidsønsker og muligheder.
For nogle ansøgere vil der tilbydes et forløb på en forberedende grunduddannelse (FGU), mens andre unge kan blive tilbudt en erhvervsuddannelse eller andre forløb. STU er primært forbeholdt de unge som ikke kan gennemføre andre former for undervisning på grund af deres individuelle behov.
Derfor vil en af opgaverne for kommunens vejleder være, at vurdere hver enkelt ansøger på baggrund af dette kriterie. Hvis ansøgeren passer til den særligt tilrettelagte uddannelse, vil det næste trin være at planlægge det 3-årige forløb på STU.
Dette foregår ved at udarbejde en særlig forløbsplan, der vil diktere de overordnede emner og aktiviteter som hver enkelt unge kommer til at deltage i på skolen. Her vil der også kunne kigges nærmere på specifikke skoler, botilbud og praktikophold.
Vejlederen vil derefter på vegne af den unge sende ansøgningen ind til kommunen, som står for at træffe den afgørende beslutning for optagelsen. Bliver den unge godkendt til forløbet, vil de få besked snarest muligt og ofte inviteres forbi skolen for at opleve det ungdomsmiljø og personale der findes.
Undervisningen og støtten på STU bliver ofte koordineret i samarbejde med forældre eller andre pårørende, for at sikre de bedste vilkår for eleverne. Det kan være en fordel af mange årsager, ikke mindst fordi det giver bedre mulighed for at sikre en sammenhæng mellem skole og privatliv.
I det omfang der måtte være nødvendigt, kan der derfor inviteres til ekstra møder hvor der kan tages status over studiet, ligesom forventningerne omkring fremtiden kan diskuteres. Her vil det også være muligt at evaluere forløbsplanen, og eventuelt foreslå ændringer til denne.
Som udgangspunkt vil unge under 18 år altid have forældre eller pårørende med ind over beslutninger og møder. Når eleven fylder 18 og derefter vil det dog være op til den studerende om der skal inddrages andre end den unge selv til møder og planlægning af undervisningen.
Hadsten byder på flere skoler og institutioner der hver især tilbyder et STU-forløb. Hver skole kan tilbyde unikke valgfag og aktiviteter, ligesom der også vil være en række obligatoriske fag som alle elever uanset skole skal gennemføre. Uanset planen for fremtiden, kan STU være med til at give de studerende muligheder, de nødvendige kompetencer, sociale færdigheder og redskaber til at klare sig som selvstændige voksne mennesker.
Selve undervisningen på STU bliver sammensat af en række obligatoriske fag og valgfag, tilpasset hver enkelt elev i forhold til deres interesser, behov og evner. Fag der skal læses inkluderer eksempelvis dansk og matematik, som ofte vil tage udgangspunkt i ting man møder i hverdagen.
Her kan matematik kædes sammen med det at lægge budget for månedens regninger og husleje, mens der i danskundervisningen kan arbejdes med at kommunikere professionelt, sende jobansøgninger og lignende. Når det kommer til valgfag er det op til eleverne at vælge det de føler passer dem bedst. Mange unge vælger eksempelvis at udforske deres kreativitet, i form af musikundervisning, billedkunst eller lignende.
Andre unge vælger derimod at bruge deres tid på STU til at lære forskellige håndværk, for at styrke deres praktiske kompetencer og udvikle nye færdigheder. Der tilbydes forskellige valgfag på hver enkelt skole, så derfor kan dette have indflydelse på hvilken specifik skole i Hadsten eleven vælger at gå på.
For at udvikle de unges evne til at indgå på arbejdsmarkedet, vil der også blive arrangeret praktikophold for hver elev undervejs på STU. Som udgangspunkt vil eleverne gennemgå 3 ophold under deres studie.
Her vil eleverne kunne søge virksomheder de måtte have en interesse i, eller blive tilbudt ophold der koordineres i samarbejde med skolen og pædagogerne hvis der ønskes hjælp til at matche evner og behov.
Formålet med disse praktikophold er at give eleverne en indsigt i arbejdslivet, mulighed for at afprøve forskellige jobfunktioner, og at udvide deres horisont med henblik på deres egne evner og muligheder hvad angår fremtiden.
Samtidig vil praktikopholdene kunne variere både hvad angår længde, såvel som de specifikke arbejdsopgaver, så hver enkelt elev får et ophold der passer til behovet, ambitionerne og de aktuelle evner som eleven besidder.
En vigtig del af ethvert forløb på STU handler også om at støtte de unge i mere end blot faglige og praktiske dele af livet. Derfor vil pædagogerne kunne tilbyde særlig undervisning hvor eleverne kan arbejde med konkrete problemstillinger de oplever i hverdagen.
Dette kan eksempelvis være træning i sociale færdigheder, hvor eleverne lærer at kommunikere effektivt, håndtere konflikter og indgå i fællesskaber. Der kan også være fokus på personlig udvikling gennem emner som selvværd, grænsesætning og ansvarlighed.
Samtidig vil skolerne også opfordre eleverne til at indgå i et socialt fællesskab, gennem fælles aktiviteter og arrangementer hvor alle elever kan føle sig inkluderet. Det kan både være på selve skolen, hvor madlavning og filmaftener er typiske eksempler.
Forløbet kan også bestå af studieture til museer og andre kulturelle besøg, ligesom udflugter i skoven eller på stranden også er populære. Eleverne kan også komme med til festivaler, på diskotek eller lignende alt afhængigt af deres ønsker og de enkelte skoler.
I månederne op til afslutning på STU, vil eleverne i stigende grad opleve fokus på overgangen videre i livet. Her vil der trækkes på de erfaringer som eleverne har fået i løbet af uddannelsen, ligesom der kan inddrages forældre og pårørende for at finde frem til aktuelle muligheder.
Nogle elever ytrer eksempelvis ønske om at læse videre på en fri fagskole, den Jyske Håndværkerskole, gymnasiet eller lignende. Her vil det være muligt at tilrettelægge undervisningen i den sidste studieperiode, så eleven kan forberede sig bedst muligt til dette.
Undervisningen på STU er ikke i sig selv kompetencegivende, men det vil ofte være muligt for eleverne med ambitioner om videre studie, at få den nødvendige teori og praktiske erfaring, der kan hjælpe dem videre i deres fremtidige uddannelsesforløb. Dette kan blandt andet ske gennem tilpassede undervisningsforløb, eller samarbejde med ordinære uddannelser.
Omvendt ønsker andre elever at komme ud på arbejdsmarkedet i forskellige grader. Nogle kan have en drøm om at komme i fuldtidsjob, mens andre måske føler sig bedre egnet til beskyttede værksteder eller fleksjob. Også her vil det være muligt at hjælpe de unge mennesker godt på vej.
Skolerne i Hadsten har tit forbindelser til erhvervslivet, jobcentre og andre uddannelsesinstitutioner, der kan være med til at lette overgangen og vejlede i forhold til de unges muligheder. Kommunens UU-vejleder vil også være i stand til at hjælpe eleverne til at opnå deres drømme om skolestart eller arbejde i det omfang der måtte være aktuelt.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved