Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU er en unik uddannelse for unge med særlige behov mellem 16-25 år, som ønsker ekstra hjælp og støtte til at gennemføre deres studie. Typisk vil eleverne have haft udfordringer med ordinære uddannelser, enten i form af niveauet, tilgængeligheden eller af andre årsager på grund af deres unikke vanskeligheder.
Her kan STU være et alternativ der byder på forståelse for hver student, og hvor hver dag bliver tilrettelagt efter elevens interesser, ambitioner og aktuelle evner. Ungdomsuddannelsen tager 3 år at gennemføre, og studeres på fuldtid.
På forløbet vil der både tilbydes teoretisk undervisning, ligesom praktikophold, sociale aktiviteter og mere kan indgå i det omfang som eleven måtte finde spændende og givende. Det endelige mål med STU er at klæde hver elev på, så de kan stå stærkt som selvstændige voksne efter uddannelsen.
Der findes mange forskellige behov og udfordringer, som kan gøre at de unge befinder sig i målgruppen for et forløb på STU. Studenterne har eksempelvis indlæringsvanskeligheder, nedsat syn eller hørelse, fysiske handicap, autisme, ADHD, erhvervet hjerneskade og lignende.
I og med staten ønsker at tilbyde samtlige unge i landet adgang til en uddannelse, er STU et særligt tilbud der ved at tilpasse niveauet og tempoet på forløbet sikrer, at unge med særlige behov kan få den nødvendige støtte og mulighed for at gennemføre en uddannelse.
Uanset hvilke specifikke udfordringer der måtte være gældende, er fællesnævneren et behov for et mere individuelt tilpasset undervisningsmiljø, hvor pædagogerne tager højde for elevens personlige, sociale og faglige udvikling med udgangspunkt i hvad der er realistisk at opnå.
Samtidig vil de unge studere i omgivelser der kan støtte eleverne gennem deres tid på studiet. Det vil både være i form af brede døre, ramper og andre fysiske tiltag, ligesom der ydes specialpædagogisk støtte i det omfang der måtte være nødvendigt.
Der er som udgangspunkt også adgang til hjælpemidler der kan lette undervisningen for de elever der måtte ønske det. Eksempelvis kan der arrangeres computere med tekst-til-tale software fpr personer med dysleksi, eller særlige værktøjer der hjælper med undervisningen på andre måder.
Elever der søger ind på STU skal starte med at kontakte kommunen i Haderslev ved at ringe på tlf, sende en mail eller ved at bestille tid til et fysisk møde. Her vil man først blive sat i kontakt med en UU-vejleder, der står for processen omkring optagelse på forløbet.
Kommunen tilbyder en unik service til unge med særlige behov, hvor de vil blive inviteret til en samtale med vejlederen, og hvor den unge og eventuelt dennes pårørende kan diskutere muligheder og forventninger. Vejlederen vil under samtalen fokusere på at sikre eleven har et aktuelt behov for den specialpædagogiske støtte og den tilrettelagte undervisning på STU Haderslev.
Som udgangspunkt foretrækker kommunen at de unge studerer på en ordinær uddannelse, men hvis ikke dette er muligt kan STU være det oplagte alternativ. Derfor kan ansøgeren og de pårørende bedt om at medbringe information vedrørende eventuelle diagnoser og behov, ligesom der kan spørges ind til tidligere erfaring med job og uddannelse.
Aktiv deltagelse i undervisningen er et af kriterierne for at de unge kan optages på STU. Med dette menes der, at eleverne skal være i stand til at møde op til undervisningen på en daglig basis, og deltage i de 4-5 timers skemalagte fag og aktiviteter. Samlet set vil det skulle vurderes, at den unge er klar på at studere 840 timer om året.
Lyder dette som en realistisk forventning, vil det næste trin være at spørge ind til den unges ambitioner og planer omkring fremtiden. Samtidig vil der også blive udforsket interesser og forventninger, for at tilrettelægge uddannelsesforløbet på STU.
Det vil ske i form af en forløbsplan, der beskriver de overordnede mål for tiden på STU, ligesom den også vil inkludere information omkring de tiltag og den støtte der ønskes. Denne plan skal godkendes af både den unge, de pårørende og kommunen, før optagelsen kan endeligt bekræftes.
Såfremt ansøgeren bliver optaget på STU, vil de i nogle tilfælde kunne vælge mellem et par skoler i 6100 Haderslev. Dette kommer dog an på hvilke udfordringer ansøgeren måtte have, da der i nogle tilfælde kan være skoler med speciale i netop de behov, og derfor være den mest hensigtsmæssige løsning.
Ansøgeren vil typisk også få mulighed for at besøge skolen inden officiel start på studiet, hvor de kan møde en leder for stedet, opleve omgivelserne og danne sig en idé om selve skolen og forløbet på forhånd.
Unge der har indlæringsvanskeligheder vil ofte have svært ved at studere på samme niveau som andre unge på en ordinær uddannelse. Et forløb på STU giver eleverne adgang til en række specialpædagogiske metoder og værktøjer, som tekst-til-tale software, visuel læring og andre hjælpemidler der kan lette undervisningen.
Elever med udviklingsforstyrrelser som autisme eller ADHD, kan derimod opleve besvær med manglende struktur eller have udfordringer med de sociale relationer. Derfor tilbyder STU et trygt og forudsigeligt miljø med faste rutiner og et fokus på udvikling af sociale færdigheder, samt undervisning i mindre grupper.
Studerende der har fysiske handicap kan ofte have behov for fysiske tilpasninger på selve skolen, såvel som andre hjælpemidler der gør det muligt for eleverne at deltage i undervisningen på lige vilkår. Skoler der tilbyder et STU-forløb vil derfor være indrettet til at imødekomme disse behov, med handicapvenlige toiletter, brede døre og lignende.
STU kan også være for elever med nedsat syn eller hørelse, hvor der kan kræves særlige redskaber for at lette kommunikationen, for på den måde at sikre eleverne kan følge med i undervisningen. Her vil pædagogerne være i stand til at yde den nødvendige støtte og skabe omgivelser hvor alle kan være med.
Blandt de studerende på STU finder man også unge med andre udfordringer, eksempelvis psykiske vanskeligheder som depression eller angst, hvor behovet for ekstra støtte i form af tæt kontakt til personalet kan være det der prioriteres. Alle skoler vil derfor arbejde ihærdigt på at skabe et inkluderende og trygt miljø, hvor alle føler sig hjemme og respekterede.
Hvad angår selve undervisningen på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, vil de specifikke fag og aktiviteter variere for hver enkelt elev. Baseret på den forløbsplan der blev udarbejdet i forbindelse med ansøgningen, vil skolen planlægge et skema og komme med tilbud for eleven der stemmer overens med forventninger og interesser.
Der vil dog altid være nogle obligatoriske fag, som dansk og matematik, eleverne skal studere sammen med en pædagog. Her vil klasselokalerne typisk bestå af et mindre hold studerende, hvor der kan gives den nødvendige tid og opmærksomhed til hver enkelt ung.
Udover de påkrævede fag er der ofte frit valg mellem de andre aktiviteter og emner hver enkelt skole byder på. De fleste STU-forløb har linjer hvor de unge kan fordybe sig i eksempelvis IT, musik, håndværk eller madlavning.
Formålet med disse valgfag er både at udvikle eleverne rent fagligt, men i lige så høj grad at give dem mulighed for at udforske deres interesser, danne nye sociale relationer med de andre studerende og opbygge vigtige kompetencer der kan bruges i hverdagen.
Der tilbydes også støtte til eventuelle personlige udfordringer som eleverne kunne have. Dette vil typisk være ting som hjælp til en rutine for deres personlige hygiejne, støtte til at udvikle sunde madvaner, eller øvelser der kan hjælpe eleverne til at håndtere angst og stress.
Eleverne på STU vil også gennemgå forskellige forløb hvor de skal ud i praktik hos virksomheder. Her vil det være muligt at prøve kræfter med forskellige former for arbejde, blandt professionelle firmaer der er indforstået med de særlige behov som eleverne måtte have.
Hvert praktikforløb bliver tilpasset den enkelte elevs interesser og evner, ligesom der kan komme en ledsager med for ekstra støtte. Omfanget af opgaverne kan også variere, hvor nogle elever kan få lov til blot at overvære arbejdsgangen, og andre få aktuelle arbejdsopgaver der skal udføres.
På uddannelsen arbejdes der helt fra start mod overgangen til voksenlivet. Ønsker eleverne at komme i job efterfølgende, kan de sættes i kontakt med en jobagent i den sidste periode, ligesom undervisningen kan tage udgangspunkt i at skrive cv, sende en mail med deres ansøgning og lignende.
Elever der derimod ønsker at læse videre på en anden uddannelse, kan få undervisning på tværs af kompetencer der giver de nødvendige resultater der skal til, for at eleverne kan bestå en adgangseksamen, eller de kan få hjælp til den faglige og teoretiske del af undervisningen i højere grad.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved