Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Til unge med særlige behov i Guldborgsund Kommune, tilbydes der en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse, med ekstra pædagogisk støtte og vejledning, for at sikre alle unge i Danmark får muligheden for at udvikle sig og få en uddannelse, der er tilpasset deres individuelle behov og ønsker.
Forløbet på STU er designet til unge, som ikke kan gennemføre en ordinær uddannelse, og som har brug for et studie der både har fokus på den personlige, sociale og faglige udvikling for at opnå almen dannelse der hjælper dem videre i livet.
STU tager derfor højde for hver enkelt elevs styrker og udfordringer. Uddannelsen varer typisk tre år og sammensættes med udgangspunkt i den unges interesser og behov. Målet er at ruste den unge til et selvstændigt og aktivt voksenliv, hvilket også gør at mange elever efter forløbet søger job eller videre uddannelse.
Som andre uddannelser i landet, er tiden på STU Guldborgsund også gratis for de studerende. Og selvom det ikke er muligt at få SU som elev, kan unge over 18 år søge om økonomisk støtte i form af uddannelseshjælp. Dette tilskud har de samme satser som SU, og kan gives til elever der ikke modtager anden offentlig støtte som førtidspension, kontanthjælp eller lignende.
For at starte på STU er det nødvendigt for den unge, eller dennes forældre, at kontakte kommunens UU-vejleder, som kan hjælpe med at ansøge og afklare uddannelsesmulighederne. Selve uddannelsen tages på fuldtid over en 3-årig periode, hvor der er krav om at eleverne aktivt skal deltage i de cirka 20 timers ugentlig undervisning.
Vejlederen og den unge vil sammen gennemgå mulighederne der kan tilbydes på STU, både i form af faglig undervisning, såvel som valgfag, praktikophold og andre aktiviteter der kunne have interesse for den unge ansøger.
Det gælder også for eventuelle botilbud og andre tiltag og tilbud som de enkelte skoler kan tilbyde. I samme anledning kan der derfor også diskuteres specifikke skoler i kommunen som kunne være interessante for eleven at søge ind på.
Udover denne samtale, vil vejlederen også skulle afklare om STU er et passende studie for ansøgeren. Det vil være nødvendigt for den unge, at påvise et aktuelt behov for den ekstra støtte og særlige undervisning man modtager her.
Her findes der ingen præcise krav for hvilke udfordringer eller vanskeligheder den unge bør have, men er derfor en vurdering der tages af vejlederen baseret på det samlede indtryk som hver enkelt ansøger giver.
Når dette er på plads vil de diskuterede faglige elementer og aktiviteter blive skrevet ned i en forløbsplan, der vil fungere som den officielle rettesnor eleven følger undervejs på studiet. Planen bliver både brugt af eleven selv, såvel som personalet på STU for at sikre undervisningen bliver tilpasset.
Her kan der løbende blive tilføjet eller fjernet specifikke elementer efter behov, da mange elever undervejs på STU får nye interesser, lærer sig selv bedre at kende, eller på anden måde ændrer sig i forhold til den oprindelige forløbsplan.
Pædagogerne og underviserne på en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse vil altid forholde sig til hver enkelt elev, både hvad angår deres unikke behov og udfordringer, men også når det gælder elevens evner, niveau og tempo.
Formålet vil altid være at udvikle eleverne på en hensigtsmæssig måde, der giver mening for dem i forbindelse med deres liv efter forløbet. Derfor kan undervisningen også variere meget for de forskellige studerende.
Som udgangspunkt vil alle studerende dog skulle have nogle obligatoriske fag, som dansk og matematik. Her vil der kunne undervises på en traditionel og teoretisk måde, men der kan også anvendes en mere praktisk tilgang, hvor man benytter sig af situationer og opgaver der kunne opstå i dagligdagen.
For eksempel kan faget dansk fokusere på at eleverne skal skrive jobansøgninger, øve deres evner til at kommunikere med kolleger og samarbejdspartnere, samt på andre måder lære færdigheder og udvikle kompetencer der kan gøre dem klar til et liv som selvstændig voksen der kan begå sig på arbejdsmarkedet.
Matematik kan ligeledes tilrettelægges på en måde der gør faget relevant og anvendeligt for eleverne. Her kan undervisningen gå ud på at bruge matematik i forhold til budgettering, at forstå lønsedler, eller til at beregne rabatter og planlægge indkøb af dagligvarer.
I forlængelse af de obligatoriske fag, tilbyder STU derudover en lang række valgfag og aktiviteter som eleverne frit kan vælge mellem. Her vil der være mulighed for at prøve kræfter med billedkunst eller keramik, udfolde sig kreativt med musik og dans, eller øve praktiske færdigheder som madlavning og håndværk.
Her kan undervisningen være en mindre del af det større billede, hvor der i lige så høj grad vil blive fokuseret på at give eleverne mulighed for at være sociale, udforske nye områder og udvikle deres personlige kompetencer.
De fleste skoler vil derudover også afholde forskellige arrangementer, både på selve matriklen, såvel som rundt omkring i lokalsamfundet, hvor der kan være flere muligheder for at prøve kræfter med praktiske og sociale aktiviteter i nye omgivelser.
Dette kan eksempelvis omfatte udflugter hvor eleverne kommer en tur på stranden eller i skoven, besøg på museer eller udstillinger, eller deltager på lokale markedet eller andre frivillige projekter. Her vil målet være at tilbyde eleverne forskellige oplevelser, der både kan styrke deres sociale kompetencer, og give dem mulighed for at danne nye relationer under mere afslappede forhold
Til elever der kunne have fordel af ekstra støtte, vil pædagogerne også kunne hjælpe med specifikke problemstillinger de unge kan møde i hverdagen. Det kan være alt fra at gå i bad på egen hånd, til at forstå grænser i personlige forhold. For andre kan støtten være rettet mod at tackle specifikke udfordringer, som angst eller vanskeligheder med at tage beslutninger.
Her vil der naturligvis blive lagt vægt på at skabe en tryg atmosfære og tillid, så eleverne føler sig set og hørt på en respektfuld og passende måde. Pædagogerne vil arbejde tæt sammen med de unge, og eventuelle pårørende, for sammen at finde holdbare løsninger for de unikke situationer og omstændigheder der kan opstå.
Alle eleverne på STU skal som udgangspunkt også på praktikophold som del af uddannelsen. Selve omfanget kan dog variere, alt afhængigt af evnerne og interessen for hver enkelt elev. Ønskes der en mere selvstændig fremtid efter studiet, kan eleverne prøve at komme afsted på egen hånd.
Omvendt kan nogle elever også foretrække at have en kontaktperson med ud på praktikstedet, for at have en person de stoler på være klar til at yde støtte eller vejledning undervejs. Ligeledes bliver arbejdsopgaverne også tilpasset de studerende, hvor nogle kan arbejde alene og andre blot observere arbejdsgangen.
I takt med de 3 år som eleverne studerer på STU løber mod vejs ende, vil der i stigende grad blive fokuseret på overgangen til voksenlivet bagefter uddannelsen.
Personalet på STU vil kunne hjælpe eleverne med at finde beskæftigelse såfremt dette ønskes, typisk i form af støtte til jobannoncer og ansøgninger, ligesom de fleste skoler også har kontakt til de lokale jobcentre.
Andre unge kan have behov eller ønske om at komme i beskyttet beskæftigelse eller et fleksjob, hvor man i fællesskab med skolen kan undersøge hvilke muligheder der kunne være interessante.
Det samme gør sig gældende for de studerende der måtte ønske at læse på en videregående uddannelse, såvel som de unge der ønsker at tage en kompetencegivende eksamen. Her vil underviserne typisk kunne arrangere et møde på en skole der tilbyder ordinære uddannelser, ligesom selve niveauet af undervisningen gradvist kan opjusteres for at forberede eleverne bedst muligt.
Mange elever har også en drøm om at flytte hjemmefra, da dette kan føles som et stort skridt mod et selvstændigt liv som voksen. Nogle skoler i Guldborgsund og omkring 4800 Nykøbing F har botilbud hvor der tilbydes botræning, hvor eleverne i trygge rammer kan prøve at bo for sig selv.
Andre skoler vil derimod fokusere mere på at finde længerevarende løsninger til eleverne, der er indrettet og passende til hver enkelt elevs individuelle behov. Uanset elevernes ønske om fremtiden, vil STU-skolen og personalet kunne hjælpe på mange forskellige måder.
Og sidst men ikke mindst, vil der altid tages forbehold til de pårørende i det omfang der måtte være nødvendigt. Det gælder både i forhold til beslutninger der tages, hvor der kan blive indkaldt til møder og samtaler løbende på studiet, såvel som arrangeres og diskuteres eventuelle hjælpemidler og anden støtte der kan gøre overgangen for den unge lettere.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved