Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Ved at vælge et forløb på en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse, kan unge med særlige behov få skræddersyet undervisning der fokuserer på at udvikle de ønskede evner og kompetencer, i trygge og strukturerede omgivelser der tager hensyn til hver enkelt elev.
STU er en 3-årig uddannelse der der særligt målrettet unge i alderen 16 til 25 år, som ikke kan gennemføre en almen ungdomsuddannelse på grund af psykiske diagnoser, fysiske handicap, eller andre vanskeligheder der gør indlæringen udfordrende.
Studiet bliver derfor individuelt tilpasset hver studerende, hvor der fokuseres på at skabe et passende miljø hvor der kan studeres under optimale forhold. Der vil både blive arbejdet med faglig udvikling, men også lægges vægt på at eleverne opnår almen dannelse der kan styrke deres selvstændighed videre i livet.
Det er gratis for alle elever at gå på STU, og kræver derfor ingen særlige økonomiske omstændigheder. Ofte vil eleverne på STU allerede modtage offentlige ydelser men hvis ikke, kan elever på 18 år og op modtage uddannelseshjælp, der er et alternativ til SU.
De studerende på STU har alle deres individuelle behov, der har vist sig som en stor nok udfordring til at andre almene uddannelser ikke har været vejen frem for dem. Det er netop også et af de få krav i forhold til optagelse på STU, altså at eleverne har et aktivt behov for den ekstra undervisning og særlige tilpasning som forløbet byder på.
Ofte kan disse udfordringer være autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser, indlæringsvanskeligheder, sociale udfordringer, fysiske handicap, adfærdsproblemer, erhvervet hjerneskade eller lignende.
Undervisningen bliver derfor tilrettelagt med fokus på hver enkelt elev og deres unikke behov således, at det bliver muligt for de studerende at følge med på et passende niveau og i et sådan tempo at de får det meste ud af undervisningen.
Der findes ingen liste over godkendte sygdomme, diagnoser eller udfordringer der automatisk giver optagelse på STU. Derimod skal hver enkelt unge ansøger, eller deres pårørende, kontakte kommunen i 2670 Greve for at komme i kontakt med en trænet vejleder.
Herefter vil ansøgeren og de pårørende blive indkaldt til en samtale, hvor man sammen vil drøfte mulighederne for den unge i forhold til forløbet på STU. Der kan diskuteres særlige hensyn som personalet skal være opmærksom på, ligesom den unge kan fortælle om sine interesser og ambitioner for fremtiden.
Undervisningsministeriet opfordrer alle unge studerende til at forfølge en ordinær uddannelse så vidt det er muligt for dem. Derfor gælder der et krav om særligt behov for at kunne optages på STU.
Målet med samtalen er derfor primært at afklare det aktuelle behov som den unge måtte have. Vejlederen kan i denne forbindelse bede om vurderinger fra læger eller psykologer, indhente oplysninger fra tidligere skolegang og mere, for at danne sig et helhedsindtryk.
Det vil også skulle vurderes tænkeligt, at den unge er motiveret til at gennemgå fast undervisning med aktiv deltagelse på skolen 4-5 timer om dagen, for at opnå et minimum af 840 timers skolegang på et kalenderår.
Såfremt dette stadigvæk føles interessant for eleven, og vejlederen ikke ser nogen hindring for optagelse på STU, vil det næste trin i processen være at udarbejde en forløbsplan.
Denne plan er en skitse over hele forløbet på 3 år, hvor der kan beskrives hvilke foranstaltninger der bør implementeres, hvilke hensyn der skal tages og lignende, for at sikre eleven får de optimale vilkår.
Samtidig vil forløbsplanen også beskrive selve undervisningen i form af hvilke fag som ansøgeren er interesseret i, både i forhold til fritiden såvel som i forbindelse med eventuelt job eller videre uddannelse efter tiden på STU.
Planen fungerer derfor som et redskab til at afstemme forventninger og ambitioner, både over for hver enkelt elev og dennes pårørende, såvel som i forhold til personalet på STU der vil benytte planen til at planlægge.
Der vil som udgangspunkt blive arrangeret 2 årlige møder hvor forløbsplanen bliver diskuteret med alle parter, hvor der kan foreslås ændringer eller tiltag, for at tilpasse og forbedre elevens oplevelse på STU bedst muligt.
Efter forløbsplanen er udarbejdet og vejlederen er tilfreds med dialogen, vil ansøgeren blive indstillet til optagelse. Dette sker gennem Greve Kommune, hvor et særligt udvalg vil sidde med ansvaret for at godkende hver enkelt elev.
Dette udvalg vil have den nødvendige faglighed og forståelse for at kunne træffe de rette beslutninger, og kan også være med til at pege eleven mod en specifik skole. Eleverne kan dog også komme med deres ønske om særlige skoler, hvis de prioriterer specifikke tiltag eller foranstaltninger, eller for eksempel ønsker at studere nær Hundige Allé osv.
Nogle skoler lægger for eksempel særligt fokus på eksempelvis at kombinere pigers trivsel, støtte drenges udvikling eller andre foranstaltninger, der kan være med til at have indflydelse på målgruppen og den endelige beslutning i forhold til valget af en specifik institution.
Elever på STU bliver tilbudt en række forskellige fag og aktiviteter, der kan tilpasses deres enkelte behov og niveau. Som udgangspunkt vil der skulle læses obligatoriske fag som del af undervisningen, men udover dette har eleverne mulighed for selv at vælge og tilrettelægge store dele af forløbet.
Disse fag vil typisk være dansk og matematik som minimum, men der kan også forekomme andre emner alt afhængigt af den enkelte elev. Undervisningen vil ofte fokusere mere på opgaver relateret til hverdagen, som at kommunikere på email eller lægge et månedligt budget for regninger og husleje.
Nogle elever starter på STU med en drøm om at blive i stand til at komme videre på en ordinær uddannelse, og her kan der tilbydes andre valgfag og skolefag, teoretisk undervisning og eventuelt støtte til kompetencegivende eksamen, for at hjælpe eleverne i mål med deres ønsker.
Der vil også være mulighed for at erhverve sig praktisk erfaring og jobrelaterede færdigheder, hvis eleverne derimod ønsker at fokusere mere på et liv efter STU der involverer et fast arbejde, beskyttet beskæftigelse eller lignende.
Mange STU-tilbud har eksempelvis tilknyttede værksteder og køkkener, hvor de unge kan prøve kræfter med forskellige håndværk i trygge rammer, eller lære at tilberede god mad og samtidig få mulighed for at være sociale med de andre elever.
Der vil typisk også være andre valgfag der kan vælges, såom musik og kor hvor eleverne kan skabe sproglig symfoni, eller undervisning og vejledning til at begå sig på internettet, så eleverne derefter selvstændigt og ansvarligt kan benytte sociale medier og apps.
Og for at blive ved det sociale aspekt, arrangerer de fleste skoler jævnligt fester, filmaftener og andre begivenheder, hvor de unge kan være dem selv blandt jævnaldrende i et venligt og inkluderende miljø der opfordrer dem til at danne nye venskaber og udforske relationer.
STU vil derudover også kunne hjælpe eleverne med at udvikle andet end deres faglige og sociale evner. For eksempel kan eleverne blive tilbudt træning til at håndtere deres personlige udfordringer, som at forstå ruterne ved offentlig transport, eller lære rutiner der gør det muligt for dem at købe ind på egen hånd.
Udover aktiviteter og undervisning på skolen, vil der også afsættes tid i skemaet til praktikophold for eleverne der er i stand til dette. Her vil de unge komme ud blandt virksomheder, og opleve på egen hånd hvordan arbejdsmarkedet fungerer.
Dette kan give dem vigtig erfaring og inspiration, der kan hjælpe dem med at finde den retning de ønsker at tage efter STU. På baggrund af disse praktikforløb vil det også være muligt at justere den følgende undervisning på STU for at tage højde for deres nye oplevelser.
Alle undervisere lægger vægt på at skabe en tryg stemning der opfordrer til klar kommunikation mellem eleverne og pædagogerne. Personalet kan både være pædagogisk uddannet, eller have anden relevant erfaring eller træning, der gør dem i stand til at støtte eleverne på en effektiv og venlig måde.
Der vil i løbet af de 3 års studie bliver fostret et tæt samarbejde mellem eleverne og personalet, da STU i Greve søger at hjælpe hver enkelt elev, uanset om der er tale om unge med generelle indlæringsvanskeligheder, udviklingsforstyrrelse inden for autismespektret, fysiske handicap og lignende.
Derfor vil der typisk også bruges tid på at introducere den nye kollega på skolen, eller sige farvel til personale der går på pension eller skifter job. På denne måde sikrer man at uddannelsen skaber et trygt og stabilt miljø, hvor eleverne kan forholde sig til hver enkelt ansat og føle sig trygge i deres daglige omgivelser.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 4.2 / 5. Antal vurderinger 5
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved