Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU er en ungdomsuddannelse specielt udviklet til unge i alderen 16 til 25 år der har særlige behov. Undervisningen bliver tilrettelagt ud fra elevernes individuelle interesser og evner, så den personlige støtte og læring tager hensyn til de studerendes ambitioner og udfordringer.
STU henvender sig til de elever der ikke kan gennemføre ordinære ungdomsuddannelser, og fungerer altså som et alternativ hvor de forskellige undervisere er uddannet i at håndtere vanskeligheder og særlige behov.
På forløbet vil de unge gennemgå et 3-årigt studie på fuldtid, hvor der planlægges omkring 20 timers undervisning ugentligt. Uddannelsen er gratis men ansøgere skal ansøge om optagelse via kommunen for at kunne komme i betragtning. Der tilbydes ikke SU, men i stedet kan elever beholde deres offentlige ydelse, eller søge om særlig uddannelseshjælp.
På STU bliver der arbejdet ud fra den tankegang, at eleverne skal opnå almen dannelse på et passende niveau for hver enkelt ung, så de bliver i stand til at gå voksenlivet i møde som selvstændige mennesker der aktivt kan deltage i det omfang der måtte være realistisk.
Indgangen til et forløb på STU i Grenaa Kommune kan variere for hver enkelt ansøger. Nogle studerende vil have forsøgt at følge en anden uddannelse med hjælp fra specialpædagogisk støtte, men fundet det for vanskeligt, og kan derfor være henvist til kommunen af denne årsag.
Andre kommer direkte fra folkeskolen eller tilsvarende undervisning, hvor ønsket om at læse videre under mere strukturerede og tilpassede forhold gør STU til en interessant valgmulighed. Der kan også være tale om unge der har prøvet at deltage i jobmarkedet, men ønsker trygge og faste rammer for at styrke deres udvikling yderligere, før de føler sig klar til igen at komme ud i erhvervslivet.
Fælles for alle eleverne på STU vil være et tydeligt behov for særlig støtte og tilpasset undervisning. Det kan skyldes et fysisk handicap der påvirker deres mulighed for at deltage i almindelige undervisningsforløb, eller psykiske udfordringer som gør, at de har behov for mere individuelt tilrettelagte lektioner.
Kommunen stiller ikke krav i forhold til specifikke behov til de unge, målgruppen for optagelse på STU handler derimod om at vurdere at forløbet vil være i stand til at hjælpe eleverne på vej videre i livet, på en måde der giver mening og kan styrke deres kompetencer.
Det vil altid være muligt at kontakte kommunen for at afklare om den unge har mulighed for optagelse, som enten kan gøres personligt af den unge selv, eller i fællesskab med pårørende der kan være med over beslutningen og ansøgningen.
Ansøgning på STU Norddjurs
Såfremt den unge er i målgruppen for et forløb på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, skal man til samtale hos kommunen, og ikke direkte hos skolen man ønsker at gå på. Her vil der skabes en fast forbindelse med en UU-vejleder, der vil stille spørgsmål omkring elevens behov og fremtidige ønsker.
Vejlederen vil derefter vurdere om STU er den rette vej frem for den unge, eller om det muligvis giver mere mening at prøve en ordinær uddannelse med specialpædagogisk støtte eller andre hjælpemidler.
Såfremt STU forventes at give de bedste resultater for den unge, vil man derefter begynde en dialog omkring de specifikke interesser og evner som den unge besidder, for at udarbejde en forløbsplan for hele studiet.
Denne plan vil danne rammerne for hvilke elementer undervisningen kommer til at bestå af, ligesom den vil præcisere overfor personalet hvilke hensyn der skal tages, og hvilke praktikophold og valgfag der måtte være interessante.
Forløbsplanen bliver derfor et vigtigt redskab for hele studieperioden, men er samtidig fleksibel i og med den løbende vil blive evalueret og eventuelt justeret hvis dette måtte ønskes eller føles nødvendigt.
Herefter bliver ansøgeren officielt indstillet til optagelse på STU. Dette foregår ved at vejlederen på vegne af den unge lægger sagen for kommunen, ved et særligt visitationsudvalg bestående af faglige specialister.
Besluttes det her, at den unge bliver optaget på STU vil der ofte tilbydes et par forskellige skoler at vælge mellem. I denne anledning vil det også typisk være muligt at komme forbi hver skole for at opleve på egen hånd hvordan undervisningen kan foregå inden man starter.
Selve studiet på STU består af undervisning og vejledning der ikke blot fokuserer på at udvikle de studerendes faglige kompetencer. Der lægges også vægt på at styrke deres personlige og sociale færdigheder, så de kan opnå en højere grad af selvstændighed og selvtillid.
Derfor vil de unge med særlige behov få tilbudt en række forskellige faglige emner, sociale projekter og personlige aktiviteter. Alt afhængigt af den enkeltes evner og ambitioner, kan der fokuseres mere på særlige områder hvis det vurderes hensigtsmæssigt.
Samtidig vil pædagogerne udvise stor forståelse for eventuelle særlige ønsker, såsom undervisning i små grupper, forudsigelige hverdage hvor skemaet bliver planlagt i god tid, og generelt skabe et miljø hvor alle eleverne bliver mødt i øjenhøjde.
Hver skole vil have deres egen tilgang til undervisningen og måden at håndtere planlægningen og strukturen på, dog kan man typisk opdele forløbet i et par forskellige faser.
Den første tid på STU vil personalet typisk fokusere på at lære eleven bedre at kende, for at identificere deres styrker, interesser og unikke udfordringer. Her vil man ofte evaluere og justere i forløbsplanen, så den fungerer bedst muligt fremadrettet.
Afklaringen vil typisk bestå af praktiske opgaver, faglige lektioner, sociale aktiviteter, såvel som samtaler og observationer for at sikre, at undervisningen tilpasses optimalt.
Efter denne periode, vil man fokusere på selve udviklingen af elevens evner og kompetencer. Der vil være særlig tanke på at gøre eleverne mere selvstændige og i stand til at tage ansvar for deres hverdag, både i forhold til skole og arbejde, såvel som deres personlige liv i fritiden.
Dette sker ved at introducere mere undervisning der er tilpasset niveauet og tempoet for den enkelte, ligesom der bliver tilbudt praktikforløb hvor de unge kan prøve kræfter med et arbejde i det omfang der måtte være passende.
Den sidste fase handler om overgangen fra STU og tiden derefter. Her vil den unge blive tilbudt den nødvendige støtte, for at hjælpe dem godt på vej uanset om det næste skridt er videre uddannelse, arbejde eller andre aktiviteter.
Skolen vil udarbejde et kompetencebevis, der indeholder oplysninger omkring de elementer og aktiviter som eleven har gennemført. Personalet kan også sætte eleven i kontakt med relevante personer fra jobcenteret, kommunen eller lignende, for at sikre en glidende overgang.
Selve undervisningen vil tage udgangspunkt i hver enkelt elevs aktuelle behov og forventninger til fremtiden. Den består både af teoretiske fag såvel som praktiske aktiviteter for at give eleverne mulighed for en balanceret udvikling.
De faglige emner vil typisk variere fra skole til skole, men som minimum inkludere dansk og matematik, der begge vil tilpasses elevens niveau og tempo, ligesom de enkelte opgaver ofte bliver relateret til aktuelle problemstillinger man møder på arbejdet eller i hverdagen.
Hvad angår de praktiske aktiviteter og forskellige valgfag, kan det blandt andet dreje sig om madlavning i et fælleskøkken, håndværk på værksteder, eller kreative fag som kunst, musik eller dans. Der kan også være tale om undervisning og aktiviteter vedrørende IT, esport, sociale medier og film.
Disse aktiviteter arbejder både på at udvikle elevernes praktiske kompetencer, samt styrke sammenholdet blandt de medstuderende for at udvikle deres sociale færdigheder og give dem mulighed for at danne varige venskaber.
Der kan også blive arbejdet med mere personlig undervisning, hvor eleverne kan få hjælp til unikke udfordringer de hver især måtte have. Nogle studerende bliver tilbudt træning i konfliktløsning og kommunikation, mens andre kan få hjælp til at håndtere offentlig transport.
Som udgangspunkt vil undervisningen foregå i mindre hold hvor hver elev bliver prioriteret ligeligt. Samtidig vil der fokuseres på at skabe et trygt og inkluderende miljø, for at opnå en motivation og trivsel der hjælper eleverne til at yde deres bedste.
Praktikforløb er også en vigtig del af tiden på STU. Her vil eleverne komme ud blandt virksomheder der har forståelse for deres særlige behov. De unge får tilbudt arbejdsopgaver der passer til deres faglige niveau og personlige interesser, ligesom det er muligt at få en ledsager med der kan yde ekstra støtte såfremt dette er nødvendigt.
Her vil eleverne danne sig nye erfaringer der forhåbentlig kan være med til at hjælpe dem videre i livet, både i forhold til hvad de vil lave i fremtiden, og i forhold til at opbygge selvtillid, selvstændighed og sociale kompetencer.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 3
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved