Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU er et forløb målrettet unge med særlige behov i alderen 16 til 25 år. På uddannelsen handler hverdagen for de studerende om at opnå et selvstændigt og aktivt voksenliv, samtidig med at deltage i undervisning der styrker de faglige, personlige og sociale kompetencer.
På denne treårige ungdomsuddannelse bliver der ikke blot undervist i almene skolefag, men også hvad angår praktiske færdigheder og sociale situationer. Dette har til formål at sikre almen dannelse for hver elev, så de bliver klædt ordentligt på til en verden efter studiet.
Undervejs vil eleverne blive mødt med forståelse for deres individuelle behov og interesser, og undervisningen vil foregå på et niveau og i et tempo så alle kan følge med. Derfor får eleverne også indvirkning på hvilke fag og aktiviteter der skal arbejdes med.
Gennem hele studiet vil der være kortsigtede og langsigtede mål som løbende bliver evalueret individuelt. STU er derfor en fleksibel løsning til unge der gerne vil studere men ikke føler sig klar til en ordinær uddannelse.
Målgruppen for STU er unge med særlige behov i alderen 16 til 25 år. Disse behov kan eksempelvis være psykiske diagnoser, fysiske udfordringer eller udviklingshæmning. Det er et gratis tilbud, og kræver derfor ikke særlig økonomi eller baggrund for at kunne optages.
Der findes ikke et generelt krav for optagelse på STU i forhold til enkelte udfordringer eller diagnoser. Derimod handler det om at STU-forløbet skal kunne hjælpe eleverne med at udvikle sig på en selvstændig og ansvarlig måde.
Fælles for alle eleverne på STU er nemlig, at de ikke kan studere optimalt på en almen uddannelse. Derfor har studerende på STU ofte behov for ekstra støtte, struktur og hensyn.
STU arbejder derfor med at give hver enkelt elev de nødvendige ressourcer og faglige kompetencer der skal til for at klare livet som voksen. Typisk vil der fokuseres på at gøre eleverne arbejdsparate eller forberede dem på en videre uddannelse.
På STU er både personalet og selve forløbet tilrettelagt for at imødekomme de unikke og individuelle behov som samtlige studerende måtte have. Det uddannede personale hjælper de unge uanset om der er tale om fysisk, psykisk eller kognitiv støtte.
Der kan eksempelvis ydes hjælp i form af ekstra pædagoger til undervisningen på skolen, tilbydes vejledning til specifikke sociale udfordringer, eller støtte og værktøjer til at kunne klare de mere praktiske opgaver i hverdagen.
Unge med udviklingshæmning har ofte besvær med at studere på almene uddannelser. Derfor kan STU være et oplagt alternativ, da der bliver skabt et trygt og struktureret miljø hvor eleverne før den nødvendige støtte.
Den faglige undervisning foregår i et tempo så alle kan følge med, og hver enkelt studerende vil få tilpasset sværhedsgraden så den stemmer overens med deres evner og ambitioner.
Samtidig vil pædagogerne også arbejde med at opbygge elevernes færdigheder i forhold til hverdagen på arbejdsmarkedet eller videre uddannelse.
Eksempelvis kan der tages udgangspunkt i personlig hygiejne, ansvar for egne mødetider, eller fokus på at styrke elevernes selvværd og sociale relationer.
STU tilbyder også en række forskellige redskaber og hjælpemidler til unge der har fysiske handicap. Selve skolen vil være tilgængelig i form af ramper og brede døre, ligesom der vil være uddannet personale klar til at hjælpe med eventuelle vanskeligheder.
Ved arrangementer og aktiviteter der afholdes på skolen vil der naturligvis blive tænkt på at sikre kørestolsbrugere og unge med andre fysiske udfordringer rig mulighed for at være med uden at føle sig begrænset.
På samme tid er der også unikke tilbud til disse unge, hvor der kan øves brug af computere og anden teknologi der gør elevernes tid på studiet mere tilgængelig, og gør det nemt at kommunikere og deltage i undervisningen.
Der vil derfor ikke blot fokuseres på at styrke elevernes faglige kompetencer, men også på at hjælpe eleverne til at opnå en stabil hverdag hvor de har så meget kontrol som muligt.
Unge med psykiske diagnoser vil ofte have et behov for en forudsigelig hverdag hvor de kan føle sig godt tilpas. Derfor tager forløbet højde for, at eleverne måske har behov for ekstra støtte, flere pauser eller mere ro i undervisningen, for at kunne deltage bedst muligt.
Typisk vil undervisningen opdeles i mindre hold, hvor der er tæt kontakt til de velkendte pædagoger og undervisere. Eleverne vil lære at håndtere aktuelle udfordringer de oplever i hverdagen, samt blive forberedt til et liv efter studiet.
Det kan både være i forhold til at håndtere stress når de er blandt mange mennesker i offentlig transport, eller at lære at sætte grænser i sociale situationer.
For nogle kan det også handle om at udvikle strategier til at håndtere perioder med lavt humør eller angst, så de føler sig bedre rustet til at tackle fremtidige udfordringer.
I løbet af hele uddannelsen, bliver der taget højde for den enkelte elevs interesser og fremtidsønsker. Derfor vil undervisningen tilpasses med særlige skolefag, valgfag og praktiske akvititeter der passer til hver studerende.
Der vil både blive arbejdet med traditionelle fag som dansk og matematik, ligesom på en almindelig uddannelse, dog vil tempoet og niveauet justeres så eleverne kan følge med og udvikle sig tilsvarende deres evner.
Hvad angår skemaet, vil der tages udgangspunkt i forløbsplanen der blev skabt under afklaring af elevens behov for optagelse på STU. Ønsker den unge at opnå beskæftigelse efter studiet, kan skemaet blive planlagt på en anden måde, end hvis eleven ønsker at læse på en videregående uddannelse.
Samtidig vil der også blive afholdt forskellige sociale arrangementer, hvor eleverne kan udfolde sig blandt deres jævnalderende medstuderende. Der bliver opfordret til at danne nye venskaber og udvikle de sociale relationer, ligesom der også kan tilbydes undervisning eller støtte for at styrke evnerne til dette.
Der kan også afholdes aktiviteter uden for skolen, som en tur til den Kongelige Køkkenhave, en gåtur på stranden og lignende. Dette har både til formål at skabe en balance mellem læring og fritid, på en måde der stadigvæk giver mening for de studerende i forhold til deres udvikling.
Unge der har interesse i at forfølge et studie på STU i Gråsten skal først og fremmest i kontakt med kommunen. Det kan ske gennem uddannelsesvejledningen, eller eventuelt en allerede tildelt kontaktperson i forbindelse med specialpædagogisk støtte eller lignende.
Her vil der indledes en dialog med ansøgeren, og eventuelt dennes forældre/værger, hvor forløbet kan diskuteres i detaljer. Kommunens UU-vejleder vil gennemgå mulighederne i forhold til selve undervisningen og de hensyn der kan komme på tale angående ansøgerens behov.
Samtidig vil vejlederen også vurdere om den unge har et tilstrækkeligt behov for at gå på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse. Det er kommunens ønske, at sende så mange elever på almene uddannelser som muligt, så den unge skal falde i en særlig målgruppe for at STU kan komme på tale.
Det vil typisk være i situationer hvor den unge har varig funktionsnedsættelse, psykisk diagnose, et fysisk handicap eller andre særlige behov der gør det vanskeligt eller ligefrem umuligt at gennemføre en ordinær uddannelse.
Ansøgere der opfylder kriterierne for et forløb på STU, vil derefter arbejde sammen med vejlederen om at lave en uddannelsesplan. Her vil det også være muligt at ytre ønske om en særlig skole man ønsker at gå på.
Vejlederen kan i denne forbindelse bede om oplysninger fra tidligere skoler, læger og lignende, for at danne sig et komplet indtryk af ansøgerens evner og situation. Der vil også tages hensyn til elevens forventninger til fremtiden og voksenlivet.
Uddannelsesplanen kan derfor blive tilpasset yderligere for at stemme overens med ambitioner, hvad end det handler om videre uddannelse, beskyttet beskæftigelse, fleksjob eller et almindeligt arbejde på fuldtid.
Derefter er det op til vejlederen at indstille den unge til kommunens udvalg. Visitationsudvalget vil derefter komme med en uafhængig vurdering af behovet, og enten godkende eleven til optagelse på STU, eller afvise ansøgningen.
Hvis ikke eleven bliver optaget kan der indsendes en klage, hvorefter man vil få mulighed for at redegøre for situationen og omstændighederne, med håb om at få omgjort beslutningen.
Elever der bliver godkendt til STU, vil derefter i videre detaljer kunne planlægge forløbets gang sammen med vejlederen og personale fra skolen. Det vil ofte være muligt at komme på besøg inden man starter, for at sikre sig at skolen og uddannelsen giver mening for den enkelte elev.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved