Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
For unge med særlige behov er overgangen fra skole til voksenliv ofte præget af unikke udfordringer og muligheder. STU står for særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, og forløbet bliver designet med fokus på at give unge med vanskeligheder de bedste vilkår.
På STU vil eleverne både beskæftige sig med faglige mål, såvel som indgå i et miljø bestående af trygge rammer hvor hver enkelt elev kan få praktisk erfaring, såvel som udvikle sig personligt og socialt. Undervisningen bliver endvidere tilpasset elevernes evner og tempo, så alle kan følge med og deltage aktivt.
Selve forløbet er derfor yderst fleksibelt, hvor der sigtes efter at danne en naturlig bro mellem elevernes ønsker om fremtiden og hvad der bliver vurderet som realistisk at opnå, såsom videre uddannelse, fast arbejde eller noget midt i mellem.
Det overordnede mål for de studerende på STU, er at give dem de nødvendige redskaber og en tilstrækkelig faglig viden, så de formår at blive selvstændige voksne med alt hvad det indebærer.
Forløbet er derfor mere end blot en almen ungdomsuddannelse, og kan være et oplagt alternativ for elever der ikke er i stand til at følge et mere normalt studie.
Tilbuddet bliver administreret af Gladsaxe Kommune, i samarbejde med de enkelte skoler i området. Det er gratis for eleverne at studere på STU, og det er muligt at få økonomisk støtte undervejs, hvis ikke de unge i forvejen modtager førtidspension, kontanthjælp eller lignende.
Unge i alderen 16 til 25 år som ønsker at begynde et studie på STU i Gladsaxe Kommune, skal tage kontakt til kommunens uddannelsesvejledning, og altså ikke selv finde en specifik STU-skole. Det skyldes, at kommunen skal afklare hver enkelt ansøgers behov om den særlige støtte der tilbydes.
Som udgangspunkt vil det være et krav, at den unge har vanskeligheder, diagnoser eller handicap, der gør ansøgeren uegnet til at studere på en almen uddannelse. Det kan være i form af en erhvervet hjerneskade, autisme, nedsat funktionsniveau eller fysiske handicap.
Der er ikke en liste med godkendte udfordringer og behov. Det er derfor op til kommunens vejleder at evaluere ansøgeren. Dette vil typisk starte med en samtale, hvor der bliver spurgt indtil de specifikke behov og vanskeligheder.
Derefter vil man typisk spørge ind til ansøgerens ønsker og forventninger i forhold til selve studiet på STU Gladsaxe, såvel som hjælpe ansøgeren med at afklare egne fremtidsønsker efter fuldendt studie.
Formålet er at vurdere, om eleven har mulighed for at deltage i 4-5 timers undervisning dagligt, hvilket svarer til et årligt undervisningsomfang på 840 timer fordelt over den treårige ungdomsuddannelse.
Såfremt dette vurderes sandsynligt, vil vejlederen og ansøgeren sammen begynde at udarbejde en forløbsplan.
Planen vil blive bygget op omkring alle tre års studie, og indeholde beskrivelser og detaljer der udpensler hvilke skolefag, valgfag, aktiviteter og praktikophold der måtte være interessante og hensigtsmæssige for eleven at gennemgå.
Der er også mulighed for specialpædagogisk støtte på forløbet, som kan diskuteres nærmere på dette tidspunkt. Efter dette trin i processen er udført, vil vejlederen kunne indstille ansøgeren til kommunen der så tager en endelig beslutning.
Såfremt ansøgeren bliver optaget på STU Gladsaxe, vil de blive tilbudt en plads i lokalområdet på en passende skole. Bliver ansøgeren ikke godkendt, kan der klages over beslutningen for at få en ny evaluering.
Studerende der går på STU vil få mulighed for at blive udfordret rent fagligt, afprøve mange forskellige interesser, dykke ned i en række valgfag, komme på praktikophold, deltage i projekter og gruppearbejde, samt indgå i et aktivt og inkluderende miljø med andre jævnaldrende.
Ved at øve både de praktiske og sociale færdigheder, kan eleverne på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse blive del af et støttende miljø hvor uddannelsen tilpasses så unge med både psykiske udfordringer, fysiske handicap eller andre vanskeligheder kan opnå aktiv deltagelse.
Rent fagligt bliver undervisningen på en STU i Gladsaxe tilpasset hver enkelt elev i forhold til deres styrker, ambitioner og behov. Nogle studerende vil have behov for at studere de helt grundlæggende emner, mens andre studerende kan ønske at udfordre sig selv med mere avancerede fag.
Der bliver både undervist i almene skolefag som matematik og dansk, sprog, IT og mere. Samtidig kan undervisningen også bestå af specifikke og praktiske elementer som budgetstyring eller udarbejdelse af jobansøgninger.
Som udgangspunkt vil undervisningen foregå i mindre grupper, hvor hver elev får plads til at fordybe sig i faget, stille eventuelle spørgsmål, og få den nødvendige støtte. Underviserne vil møde eleverne i øjenhøjde og tilpasset tempoet til hver enkelt.
I nogle tilfælde kan der også kombineres faglig undervisning med andre øvelser. Eksempelvis kan man for faget matematik fokusere på madlavning, hvor eleverne lærer at veje og udmåle ingredienser og beregne budget for indkøb af fødevarerne.
Mange studerende sætter i høj grad pris på de adskillige valgfag der tilbydes på STU. Her får eleverne nemlig stor frihed til at udforske deres interesser, opdage nye sider af dem selv, og udvikle sig både kreativt og fagligt.
Det kan variere fra hver enkelt skole hvilke valgfag der tilbydes. Ofte vil man dog kunne tilmelde sig musik, billedkunst, drama eller lignende, hvis man ønsker at udtrykke sig og afprøve sin kreativitet.
Samtidig kan eleverne også tilegne sig praktisk erfaring og viden, der måske en dag kan bruges på arbejdsmarkedet. Det kan eksempelvis være i form af valgfag som madlavning, havearbejde, håndværk eller teknologi.
Valgfagene er også en oplagt måde at styrke elevernes sociale relationer og netværk på. Der arrangeres mange fælles aktiviteter og projekter, hvor eleverne bliver opfordret til at samarbejde og løse opgaverne sammen, hvilket fører os videre til næste afsnit.
STU Uddannelsen er derfor oplagt til unge der ønsker en treårig ungdomsuddannelse, hvor de samtidig kan holde deres interesser ved lige.
Alt afhængigt af hver enkelt skole i Favrskov, såvel som hver enkelt elev, kan mængden af fælles projekter og gruppearbejde variere. Det kan være et effektivt redskab til både at styrke elevernes faglige kompetencer, samt udvikle deres sociale og personlige færdigheder.
Gruppearbejde vedrørende de almene skolefag kan eksempelvis hjælpe eleverne med at lære effektivt samarbejde, at lytte til hinanden, tage ansvar i en social sammenhæng og at komme med konstruktiv kritik.
Der kan også være projekter blandet sammen med valgfagene. Her kan det eksempelvis handle om at bygge noget sammen på værkstedet eller arrangere en kunstudstilling. Det giver mulighed for at eleverne kan omgives andre studerende i trygge omgivelser, hvor der stadigvæk er personale til rådighed.
En af de væsentlige målsætninger for studerende der læser på STU, er at blive i stand til at kunne komme videre i livet efter uddannelsen. For mange studerende vil praktikophold være med til at give dem vigtig erfaring med arbejdsmarkedet.
Som udgangspunkt vil eleverne hver især komme ud på minimum 3 praktikophold gennem deres tid på STU. Her vil det være muligt at få indsigt i arbejdsmarkedet og danne sig en bedre idé over elevernes fremtidsmuligheder og jobønsker.
Der er ingen faste grænser for hvor man kan komme i praktik, og det er til dels op til eleverne selv. Derfor vil det være muligt for de unge at komme ud til helt små firmaer hvor der er meget personlig kontakt, prøve et praktikforløb hos en stor virksomhed, eller noget helt tredje.
Nogle studerende kan for eksempel arbejde i butikker og værksteder, mens andre måske ønsker at arbejde på et kontor, eller prøve kræfter med et kreativt fag. Uanset hvad, bliver hvert praktiksted valgt med omtanke, og i tæt dialog med eleven, så oplevelsen bliver positiv og tryg.
Et forløb på en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse tilbyder også eleverne fritidsaktiviteter, der også i nogle tilfælde kan finde sted efter den skemalagte undervisning for dagen er overstået. Her kan de studerende i mere afslappede rammer deltage i meningsfulde fællesskaber, hvor der primært fokuseres på at have det sjovt.
Eksempelvis kan der afholdet fælles aktiviteter og sociale arrangementer som filmaftener, sportsarrangementer, kreative workshops og fester. Dette kan fungere som en mere uformel måde at udvikle deres relationer, og kan derfor være en vigtig del af studiet.
Nogle skoler tilbyder også botilbud, hvor de unge kan prøve kræfter med at flytte hjemmefra. Ofte vil der være andre medstuderende der også bor på området eller kollegiet, ligesom selve boligen bliver indrettet ud fra behov.
Samtidig vil der også eksempelvis være nattevagt eller andet personale, så de unge kan få hurtig hjælp hvis behovet opstår. Botilbuddet kan også kombineres med anden botræning, hvor der kan øves specifikke opgaver og pligter, såsom rengøring, madlavning, indkøb og kontrol med personlig hygiejne.
Disse tilbud bliver baseret på elevens ønsker, evner og behov for at skabe en positiv oplevelse for alle elever og forberede dem til voksenlivet. Ofte vil der også her være mulighed for at udvikle de sociale kompetencer, da man kan møde andre medstuderende eller invitere på besøg.
Når man som elev er færdig på sin STU uddannelse kan der være flere retninger at gå. Eksempelvis vælger nogle studerende at læse videre på en erhvervsuddannelse, mens andre drømmer om fremtidig beskæftigelse.
Uanset om drømmen er at læse videre på skolen man går og tænker på, eller at finde sin plads på arbejdsmarkedet, vil personalet på STU hjælpe de studerende med at komme godt i mål.
Det kan eksempelvis ske ved at gennemføre en kompetencegivende eksamen, eller ved at blive sat i kontakt med jobcenteret i kommunen. Ofte vil skolerne have kontakt med rådgivere og andre vejledere der kan hjælpe de studerende med særlige behov videre i livet som selvstændig voksen.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 4 / 5. Antal vurderinger 22
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved