Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Unge med særlige behov mellem 16 til 25 år, har mulighed for at blive optaget på en STU i Gentofte Kommune for at starte på en ungdomsuddannelse, såfremt det ikke er en mulighed for dem at gennemføre en ordinær uddannelse.
STU dækker over er et individuelt planlagt forløb i et trygt og inkluderende miljø, hvor hver enkelt elev kan vælge hvilke fag og emner der interesserer dem, såvel som sætte et mål for hvad tiden på STU gerne skulle resultere i.
Personalet på en STU skole vil være trænet til at håndtere unge med særlige behov for at yde støtte, både fysisk og mentalt, så eleverne kan udvikle sig for at opnå deres fulde potentiale og komme voksenlivet i møde med faglige kompetencer og personlige værktøjer der giver dem de bedste vilkår.
Målgruppen for studerende på en særlig tilrettelagt uddannelse, vil typisk være elever med psykiatriske diagnoser eller fysiske udfordringer der finder det vanskeligt at gennemføre traditionelle uddannelser. Dette kan spænde vidt, og inkludere unge med autismespektrumforstyrrelser, ADHD, angst eller lignende.
Det kan også være unge med fysisk funktionsnedsættelse som cerebral parese eller muskelsvind. Andre eksempler kan være elever med ordblindhed, kroniske sygdomme, eller sociale udfordringer, der kræver en mere fleksibel og støttende uddannelsesramme som STU, end de ordinære uddannelser stiller til rådighed.
Personalet på en STU vil typisk være sammensat af en række fagpersoner der har ekspertise i mere end blot indlæring. Eksempelvis vil der være mulighed for fysisk støtte til de elever der måtte have brug for dette, ligesom der kan være pædagoger med speciale i autisme, socialpædagoger og lignende tilknyttet.
Derfor vil der være mulighed for at opnå et mere inkluderende og forstående læringsmiljø, hvor den enkelte elev bliver sat i fokus, og får støtte til både undervisningen, såvel som håndtering af personlige og sociale udfordringer efter behov.
Elever kan derfor forvente at de bliver behandlet individuelt, og at deres særlige behov og forudsætninger bliver taget i betragtning i planlægningen af deres uddannelsesforløb. Dette kan omfatte individuelle mål, fleksible skemaer og en tæt dialog med både elever og forældre/værger for at sikre, at den unge får de bedste muligheder for at trives og udvikle sig både fagligt, socialt og personligt.
I modsætning til en ordinær uddannelse, gælder der andre krav om optagelse på en STU. Her vil man ikke skelne til karakterer i samme grad som det er ansøgerens behov, ønsker og omstændigheder der tages i betragtning.
For at søge om optagelse, skal ansøgeren eller forældre/værger kontakte kommunen eller uddannelsesvejledningen. Samtidig vil det være et krav, at ansøgeren har gennemført undervisningspligten på 10 års skolegang i folkeskolen. Herefter vil man blive sat i kontakt med en særlig UU vejleder, der vil fungere som kontaktperson under forløbet.
Denne vejleder vil først og fremmest have til formål at identificere elevens aktuelle situation, i forhold til muligheden for et 3-årigt forløb på STU. Derfor vil ansøgeren blive indkaldt til en samtale, hvor der åbnes en dialog omkring ansøgerens fremtidsønsker, tidligere uddannelse, fysiske eller psykiske udfordringer og lignende.
Dette sker for at sikre, at ansøgeren vil være i stand til både at gennemføre den faglige undervisning samt praktikophold, opfylde kravene omkring behovet for særlig støtte, og at det overordnet set giver mening for ansøgerens fremtidsmuligheder med et studie på STU.
En succesfuld indledende dialog vil føre til at vejlederen finder ansøgeren berettiget og i stand til at begynde på et STU forløb. Sker dette, skal vejlederen så indstille ansøgeren til optagelse, hvor den endelige beslutning bliver foretaget af visitationsudvalget.
Bliver en elev optaget på STU, vil det næste trin være at planlægge forløbet i form af en læringsplan, der vil skitsere hvad hver enkelt elev skal fokusere på i løbet af sin tid på ungdomsuddannelsen.
Dette vil blive individuelt tilpasset eleven alt efter omstændighederne, og bliver som udgangspunkt justeret 2-4 gange om året efter en evaluering af elevens fremgang, omstændigheder og egne ønsker, der afspejler en realistisk plan for hvad der er muligt at opnå.
Denne læringsplan vil også indholde detaljer omkring elevens ønsker hvad angår specifikke skolefag, valgfag og eventuelle ønsker om støtte eller træning i sociale og personlige kompetencer, for at opnå en afrundet studietid der hjælper eleven til at blive mere selvstændig og i stand til at stå på egne ben, på flere områder en blot det faglige.
Der kan også planlægges ordinær undervisning, såfremt eleven udtrykker et ønske om at tage en eksamen på en højskole, fagskole eller erhvervsrettet uddannelse for eksempel, ligesom der kan indgå specifikke praktiske forløb eller virksomhedspraktik, der støtter eleven i at udvikle arbejdsmarkedsrelevante kompetencer.
Selve undervisningen vil være på fuldtid, og typisk i dagstimerne mellem 8 til 15. Eleven vil typisk have skemalagt undervisning 5 timer dagligt i gennemsnit, dog kan dette komme an på hver enkelt STU skole, såvel som forløbsplan og uddannelsesplan.
Når man studerer på en STU i Gentofte, vil man som udgangspunkt have dansk og matematik som obligatoriske fag der skal studeres uanset hvilke andre fag og aktiviteter man måtte ønske. Derudover vil det så være op til den enkelte elev og dennes vejleder, at sammensætte undervisningen for at opnå en balance mellem interesser, behov og muligheder.
Her kan der være tale om engelsk, madlavning, drama, IT, førstehjælp, naturfag, samfundsfag, seksualundervisning, kultur, historie og mange flere valgfag, hvor der kan rådgives omkring den bedste sammensætning for at opnå et sæt kompetencer der kan tjene eleven videre ud i livet.
Undervisningen på et STU forløb vil også indebære et fokus på de sociale og personlige kompetencer. Her kan der efter behov planlægges fag og aktiviteter der er designet til at styrke elevens evner til at opnå et selvstændigt liv.
Det kan dreje sig træning i motion, søvn, personlig hygiejne, indkøb, brug af offentlig transport, betaling af regninger og husleje, rengøring i forhold til det at bo alene. Samtidig tilbydes der også undervisning i konflikthåndtering, samt rådgivning til relationer og kæresteforhold, trivel og almindelig daglig livsførelse.
I Gentofte vil eleverne som udgangspunkt deltage i undervisningen sammen med andre medstuderende i mindre grupper. Det kan dog være muligt at sætte skærme op hvis nødvendigt for elevens fokus, eller der kan arrangeres andre hjælpemidler og metoder for at styrke hver enkelt elevs indlæring.
I løbet af elevens tid på STU, skal der også prøves kræfter med praktikophold som forberedelse til fremtiden på arbejdsmarkedet. Her vil der som udgangspunkt planlægges 3 praktikker som minimum, fordelt i løbet af uddannelsen.
Eleven kan selv vælge hvilken slags praktik og virksomhed i denne anledning, eller der kan anbefales nogle egnede ophold hvis dette er mere hensigtsmæssigt. Alt afhængigt af elevens behov og ønsker, vil det være muligt at tage praktikken alene, eller under ledsagelse af personale fra STU der støtter og hjælper til hvor nødvendigt.
I Gentofte har flere virksomheder et tæt samarbejde med STU afdelingerne, hvilket for eleven betyder et inkluderende og forstående arbejdsmiljø, hvor tingene bliver taget i et passende tempo, og med realistiske forventninger.
For at sikre et smidigt praktikforløb, vil personalet fra STU sammen med eleven først besøge virksomheden inden praktikopholdet starter, for at sikre et godt match og forberede den studerende på det praktiske. Samtidig vil det være muligt at aftale forskellige ordninger i forhold til transport til og fra praktikstedet.
Ved afslutningen på et STU forløb i Gentofte Kommune, er eleven i mange tilfælde klar til beskæftigelse. Ikke blot vil eleven have tilegnet sig en række praktiske færdigheder der kan hjælpe i løbet af uddannelsen, men der kan også have været fokuseret på at skabe mere selvtillid og selvstændighed hos eleven, der med egne evner, eller i fællesskab med vejledere på STU, kan begynde at søge jobs på arbejdsmarkedet.
Her er det op til hver enkelt elev, deres familie/værger såvel som deres kontaktpersoner, at vurdere hvilken type arbejde der kunne være bedst egnet. Udover et fuldtidsjob, finder man også flere tidligere studerende fra STU der er kommet i beskyttet beskæftigelse, skånejob eller fleksjob.
Alternativt kan det have været målet for eleven at opnå en videre uddannelse efter forløbet på STU, hvor man igen vil have taget hensyn til dette mål i uddannelsesplanen, for at overkomme eventuelle udfordringer på den front. Her vil studievejlederen være i stand til at rådgive omkring mulighederne baseret på elevens kompetencer og resultater under tiden på et målrettet STU forløb.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 4 / 5. Antal vurderinger 22
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved