Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Unge mellem 16 og 25 år der er bosat i Frederikshavn Kommune kan søge om optagelse på STU. Denne ungdomsuddannelse er til personer med særlige behov, da der her ydes specialpædagogisk støtte som en central del af studiet.
Endvidere bliver hver enkelt studerende tilbudt en tilpasset forløbsplan, hvor de vil få indflydelse på skemaet, fagene, aktiviteter og praktikophold, for at få nogle rammer og vilkår der passer til deres niveau og tempo.
Uddannelsen varer 3 år med 840 timers undervisning om året, svarende til 21 timer om ugen, der foregår på fuldtid. Et krav for de studerende er aktiv deltagelse, hvorfor hver enkelt ansøger på STU skal gennem en afklarende vurdering for at evaluere muligheden for at gennemføre forløbet.
På STU vil personalet yde støtte i form af en tilpasset tilgang i den faglige undervisning, men i lige så høj grad også hvad angår den personlige udvikling af eleverne. Der vil blive fokuseret på almen dannelse, hvor hver studerende bliver klædt på til at stå på egne ben så de er klar til voksenlivet.
Det er ikke alle unge med særlige behov der egner sig til et forløb på STU. Som nævnt ovenfor, skal eleverne kunne klare 5 dages skolegang om ugen, ligesom de skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne fortsætte på studiet.
Hvad angår de egentlige udfordringer og vanskeligheder, stilles der ingen særlige krav fra kommunen omkring specifikke diagnoser, sygdomme, lidelser eller handicap. Derimod baseres beslutningen på baggrund af elevernes evne til at gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse.
Hvis det ikke vurderes muligt eller hensigtsmæssigt for de unge at studere på en erhvervsskole, gymnasiet eller en handelsskole, vil et forløb på STU ofte være et oplagt alternativ. Her kan eleverne nemlig få ekstra hjælp til undervisningen, såvel som deres personlige og sociale udvikling.
Samtidig vil de møde andre unge studerende der kan have samme vanskeligheder som dem selv, eller andre udfordringer der gør at de alle vil studere på lige fod på STU. Typisk er de studerende på STU unge udviklingshæmmede, elever med autisme, ADHD, angst, depression, nedsat funktionsevne, hjerneskade, fysiske handicap eller andre vanskeligheder.
Det er hos Fredericia Kommune, at man som interesseret skal henvende sig, hvis man ønsker at blive optaget på en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse. Kommunen vil derefter tildele en særlig vejleder fra uddannelsesvejledningen, der har speciale i at evaluere eleverne og give rådgive dem på en tryg og inkluderende måde.
Vejlederen har også til ansvar at afklare ansøgerens evner, både hvad angår tidligere uddannelse og fremtidsønsker, såvel som evner i forhold til deres udfordringer. Alt afhængigt af hver enkelt ansøger og deres situation, kan der skulle indhentes oplysninger omkring tidligere studie eller lægerapporter m.m.
Ved samme anledning vil der også blive spurgt ind til ansøgerens interesser, både i forhold til valgfag og fritidsaktiviteter, såvel som praktiske opgaver, faglig undervisning og eventuelle fremtidsmuligheder.
Dette giver et samlet indtryk som vejlederen vil bruge til at evaluere hver enkelt ansøgers evne og motivation for at gennemføre STU. Opfyldes de kriterier der måtte være gældende, vil ansøgeren derefter blive tilbudt at udfylde en forløbsplan sammen med vejlederen.
Denne plan er en skabelon over hele uddannelsen, hvor de 3 år bliver opdelt i forskellige faser. For eksempel vil der typisk være fokus på introduktion og læring i starten af studiet, hvorefter man med tiden kan bevæge sig hen mod praktikophold og aktiviteter der vil klæde eleven på til livet efter STU.
Vejlederen vil efter dette vurdere om ansøgeren er i den rette målgruppe for STU, og hvis så, indstille den unge til kommunalbestyrelsen eller visitationsudvalget, som står for at træffe den endelige afgørelse.
Selvom der sjældent vil være to forløb på STU der er ens, da der tages udgangspunkt i hver enkelt elev og deres unikke behov og ambitioner, er der stadigvæk en rød tråd baseret på de obligatoriske emner som uddannelsen skal indeholde.
Et krav er at sikre hver studerende en almen dannelse der gør dem bedre i stand til at klare hverdagen, både i forhold til deres fritid, såvel som eventuelt arbejde eller videre uddannelse efter deres tid på STU.
Dette opnås ved at kombinere faglig undervisning med personlig støtte og sociale aktiviteter, samt at give eleverne mulighed for at komme på praktikforløb hvor de vil afprøve deres nye kompetencer.
Typisk vil de skemalagte lektioner blive afholdt i mindre grupper, hvor eleverne kan lære hinanden at kende under faste og trygge rammer, og få den nødvendige opmærksomhed og støtte fra pædagogerne.
Der kan både arbejdes individuelt på projekter, lektier og andre opgaver, ligesom der også bliver arrangeret gruppearbejde for at styrke elevernes sans for et socialt fællesskab og evnen til at samarbejde.
Selve undervisningen bliver som nævnt skræddersyet hver enkelt elev, og tager udgangspunkt i den forløbsplan der blev skabt ved ansøgningen sammen med UU-vejlederen.
Nogle elever kan have interesse i at lære matematik, dansk og engelsk, mens andre måske vil få mere ud af at prøve kræfter med håndværk, madlavning eller lignende.
I takt med de mere traditionelle lektioner, vil eleverne også komme til at få mulighed for personlig udvikling skulle dette ønskes. Her kan der sammen med andre studerende, eller individuelt med en pædagog, trænes forskellige aktiviteter og øvelser.
Har eleven et ønske om at blive klar til at flytte hjemmefra, kan der blive undervist i personlig hygiejne og det at tage kontrol over sit eget helbred. Der kan være tale om støtte til at lægge et madbudget, eller hjælp til at håndtere det at købe ind på egen hånd.
Der kan også arbejdes med at styrke den unges evne til at træffe selvstændige beslutninger, sætte realistiske mål, eller det at udvikle og styrke deres selvtillid.
For nogle elever vil det handle om at kunne håndtere deres følelser og udfordringer de oplever i hverdagen, mens det for andre vil være en stor hjælp at få lært nogle færdigheder og værktøjer der kan hjælpe dem med praktiske opgaver.
Som elev på STU vil der være rig mulighed for at lære andre mennesker at kende. Både i forhold til de medstuderende og personalet, men også andre mennesker ude i den store verden.
Der bliver jævnligt arrangeret udflugter, ture på museum eller café, gåture i skoven og meget mere. Her kan eleverne på egen hånd, eller sammen med en ledsager, prøve at danne nye venskaber på en tryg og sikker måde.
Samtidig afholdes der også mange interne aktiviteter og arrangementer på skolen, hvor det kan være gruppearbejde i klassen, fællesmåltider og madlavning, eller julefrokoster og lignende.
Disse aktiviteter giver ikke blot mulighed for at opbygge sociale relationer, men også for at styrke elevens evne til at kommunikere, samarbejde og begå sig i forskellige sociale situationer.
Der vil til hver tid være fokus på at skabe et trygt og venligt miljø for de studerende. Der vil personalet være til stede i det omfang der måtte være nødvendigt, ligesom de står klar til at støtte eleverne og motivere dem yderligere.
Målet med STU er at hjælpe hver enkelt elev til at udvikle sig med det håb, at de bliver klar til at gå voksenlivet i møde med åbne arme. Tiden efter STU kan se meget forskellig ud fra elev til elev, da det igen afhænger helt af hver enkelt.
Uanset om den enkelte elev har fundet deres drømmejob i tiden de var i praktik, eller blot har et ønske om et mere selvstændigt liv, kan den seneste tid på STU hjælpe med den kritiske overgang fra at være studerende til at være voksen og ansvarlig for sig selv.
Dog vælger mange studerende at søge fast arbejde når de er færdige med uddannelsen, enten i beskyttet beskæftigelse, i fleksjob eller et fuldtidsarbejde på lige fod med andre på jobmarkedet. Uanset ambitionerne, vil personalet og forløbsplanen være med til at sikre de bedste vilkår.
Mange STU-skoler i Frederikshavn Kommune har et tæt samarbejde med jobcentre, virksomheder der har erfaring med at hyre unge med særlige behov og andre interessante aktører, der kan byde på vejledning i forhold til de aktuelle muligheder baseret på elevernes evner, og i nogle tilfælde endda tilbyde et job direkte.
Andre elever drømmer om at læse på en videregående uddannelse, for at erhverve sig endnu flere færdigheder. Selve STU er ikke en kompetencegivende uddannelse, dog får eleverne ved afslutning et kompetencebevis, der beskriver hvilke fag, pratikforløb og aktiviteter de har gennemgået.
Når det er sagt, vil mange skoler være i stand til at hjælpe eleverne med at forberede sig til en kompetencegivende eksamen. Disse eksamener skal typisk tages på en ordinær skole, men det vil ofte være muligt at klare det indledende arbejde på STU, og blot møde op til dele af undervisningen, eller måske kun selve eksamen.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved