Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Forløbet på STU på Frederiksberg tilbyder unge med særlige behov en uddannelse der er målrettet den enkelte elevs nuværende kompetencer, evner og interesser, for at gøre eleven klar til en plads på arbejdsmarkedet efter fuldendt uddannelse. STU er en treårig ungdomsuddannelse, der er åben for personer mellem 16-25 år der lider af psykiske eller fysiske udfordringer, der gør at de ikke er i stand til at gennemføre en ordinær uddannelse på samme vilkår som andre studerende.
STU står for særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse hvilket betyder, at hver enkelt elev på linjen får en unik uddannelsesplan der er planlagt og tilrettelagt på baggrund af elevens udfordringer, diagnoser eller handicap. Samtidig bliver der også taget højde for elevens ønske om eventuel job efter afsluttet uddannelse, elevens interesser og lignende for at sikre et trygt og velbalanceret studie med gode chance for gennemførelse i forhold til alternative uddannelser.
I modsætning til andre uddannelser i det danske system, er det ikke blot at sende en ansøgning direkte til en specifik STU på Frederiksberg, eller andre lignende STU institutioner. I stedet skal man først kontakte uddannelsesvejledning, der herefter vil udpege en særlig studievejleder som kan hjælpe den enkelte ansøger med forløbet omkring ansøgningen.
Dette forløb kan kræve flere samtaler med vejlederen, ligesom der skal indhentes oplysninger om ansøgerens tidligere uddannelse(r), erhvervserfaring, diagnoser, sygdomme og lignende. På baggrund af alle disse emner, vil studievejlederen derefter vurdere om ansøgeren er egnet til optagelse på STU.
Efter denne proces, vil egnede ansøgere derefter blive indstillet til det såkaldte visitationsudvalg af studievejlederen. Her vil studievejlederen snakke for ansøgeren, og fremvise sagen for udvalget, der har den endelige beslutning. Dette udvalg har til formål at sikre de unge ansøgere mellem 16 til 25 år får de bedste vilkår og at de kan klare sig i et uddannelsesmiljø.
Bliver ansøgeren godkendt af visitationsudvalget betyder det altså, at ansøgeren er blevet optaget. I nogle tilfælde kan udvalget vurdere at ansøgeren ikke er egnet til en tilrettelagt ungdomsuddannelse, hvilket man så får besked om. Her vil det være muligt at klage over vurderingen, og fremstille sin sag med mulighed for en ny vurdering af den enkelte ansøgning.
I løbet af elevens forløb på en STU, vil der være fokus på en række forskellige elementer, der sammen skal danne grundlag for en uddannelse som giver unge med særlige behov mulighed for at håndtere både de personlige og faglige aspekter i deres liv med større succes.
Dette vil både involvere praktiske aktiviteter, gruppeprojekter, praktik og mere, alt sammen baseret på den skræddersyede uddannelsesplan som er unik for hver enkelt studerende. Overordnet set kan man opdele forløbet i en række hovedkategorier, som vi har beskrevet nærmere nedenfor.
Undervisningen på STU tilbyder en ungdomsuddannelse, der ikke blot fokuserer på emner som matematik eller sprogkundskaber. Almendannelse er en vigtig del af undervisningen, som har til formål at hjælpe unge med særlige behov til at opnå en sammenhæng i deres liv efter et endt STU forløb, så de både kan fungere som individuelle personer, og samtidige være en del af samfundet og arbejdslivet.
Baseret på den specifikke elev, vil et forløb på STU også tilbyde en række kurser, værktøjer, fag og andet der til sammen danner rammen for en effektiv og tilrettelagt ungdomsuddannelse. Her kan indholdet af undervisningen og praktikopholdene variere fra elev til elev, alt sammen afdækket i forløbsplanen som bliver oprettet ved studiestart i samarbejde med de gældende vejledere og pædagoger, for at sikre en uddannelse der passer til hver elev.
For at opnå mulighed for et selvstændigt voksenliv efter afsluttet forløb på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, vil unge med særlige behov blive sendt på praktikforløb for at deltage aktivt i et arbejdsmiljø på lige fod med andre. Her vil der være fokus på de særlige behov, såvel som den faglige udvikling for hver elev specifikt. Disse praktikophold vil ske i løbet af hele STU forløbet, og kan være med til at sikre eleven når sit fulde potentiale.
Undervejs på STU forløbet vil eleverne med særlige behov også udvikle sig rent fagligt. Alt afhængigt af den gældende forløbsplan, kan den faglige undervisning indeholde ophold på andre skoler for at deltage i visse fag, såvel som undervisning på STU institutionen hvor der bliver gennemgået fag såsom sprogkundskab, regning, IT og mere.
Denne faglige undervisning er en del af det samlede STU forløb, og vil føre til et unikt kompetencebevis for hver enkelt elev, der beskriver hvilke faglige kompetencer eleven har tilegnet sig undervejs på ungdomsuddannelsen.
For at sikre alle elever er i stand til at begå sig på egen hånd efter fuldendt uddannelse, vil der også være et fokus på de sociale kompetencer hvis nødvendigt. Her kan undervisningen og vejledningen indeholde en bred vifte af tilbud alt afhængigt af hver enkelt elev.
Eksempelvis kan STU hjælpe med at udvikle de sociale færdigheder i forbindelse med gruppeaktiviteter sammen med andre studerende, eller der kan være tale om udvikling af evnen til at tage offentlig transport, besøge et museum eller lignende, med henblik på at opbygge elevernes selvstændighed og selvtillid i forskellige hverdagssituationer.
STU tilbyder også, hvis det er nødvendigt, at eleven bliver tilbudt en aftale med en specialpædagog, hvor der kan blive tildelt en støttende mentor der vil følge elevens fremgang undervejs i uddannelsen, eller der kan blive uddelt tekniske hjælpemidler som IT-udstyr eller særlige stole.
Specialpædagogisk støtte er en officiel ordning i Danmark der er tilgængelig for elever der har funktionsnedsættelser, og derfor en integreret del af STU forløbet. Denne støtte kan også tage form af mere individuel undervisning, enten alene med eleven eller i små grupper.
Forløbet på en STU på Frederiksberg indeholder også undervisning og redskaber der kan hjælpe unge med særlige behov til at opnå et selvstændigt liv med henblik på personlig udvikling. Uddannelsessystemet har derfor til formål ikke blot at hjælpe eleverne med at komme i beskæftigelse efter afsluttet forløb, men også at bevare deres job, og deltage i fællesskaber på lige fod med andre.
Igen vil uddannelsesstedet tage udgangspunkt i hver enkelt elevs forløbsplan, og tilbyde moduler, kurser, undervisning og støtte for at hjælpe elever med særlige behov til at få et bedre selvværd, styrke deres evne til at håndtere stress og angst, eller give dem nødvendige værktøjer til at kunne håndtere daglige indkøb, besøg på museer eller lignende. Dele af denne undervisning kan foretages med mange elever, mens nogle unge med særlige behov vil få tilbudt et trygt miljø alene sammen med en vejleder.
For at sikre alle unge i Danmark kan få en uddannelse, er der ikke krav om særlige diagnoser, funktionsnedsættelser eller andre lidelser, og optagelse ved en STU institution på Frederiksberg vil derfor afhænge af den enkelte ansøgers behov og færdigheder. Dog skal ansøgere have gennemført 9. klasse for at opfylde undervisningspligten der også gælder ved STU.
På STU kan man møde mange forskellige unge med særlige behov, såsom udviklingshæmmede, personer med handicap, autisme, ADHD og andre psykiske lidelser som skizofreni eller OCD. Den valgte STU på Frederiksberg kan altså hjælpe med både faglig og personlig udvikling, og er møntet til unge med særlige behov i alderen 16 til 25 år.
Uanset den enkelte elevs udfordringer og behov, vil der blive fokuseret på at udvikle deres færdigheder til et punkt hvor de kan klare sig i fremtiden. Her vil personalet være i stand til at tilbyde støttebehov og eventuelt holde kontakt med pårørende hvis nødvendigt.
Det er gratis at studere på STU for elever i Danmark. Eleverne der studerer på STU på Frederiksberg eller andre dele af landet, vil blive tilbudt et alternativ til SU. Dette tilbud hedder uddannelseshjælp, og har som udgangspunkt de samme satser som SU.
For at modtage uddannelseshjælp som studerende på STU på Frederiksberg, skal man søge i Ungecenter Frederiksberg for at få mere information og begynde ansøgningen her. Det vil kræve en vurdering af den enkelte elev, hvor det skal kortlægges om eleven er uddannelsesparat eller aktivitetsparat.
Visse elever på STU modtager dog førtidspension i stedet for uddannelseshjælp, og det er ikke muligt at modtage begge ydelser på samme tid. Der er også krav i forhold til hvor meget eleverne må tjene ved siden af uddannelseshjælp i form af fritidsjob, så det kan være en god idé at kontakte kommunen, studievejlederen eller lignende for at finde frem til den bedste løsning.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 4 / 5. Antal vurderinger 22
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved