Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Unge med særlige behov i alderen 16 til 25 år, kan søge om optagelse på en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse, hvor hele forløbet bliver tilpasset hver enkelt elev. Studiet har fokus på at forberede eleverne til voksenlivet, hvor indholdet på forløbet bliver justeret til at imødekomme de unges drømme og ønsker vedrørende fremtiden.
Det er derfor et alternativ til en almen ungdomsuddannelse, hvor der ikke blot bliver gennemgået teoretiske opgaver, men også fokuseret på de personlige og sociale kompetencer som eleverne kan tilegne sig. Samtidig tilbydes der også specialpædagogisk støtte, som igen bliver skræddersyet hver elev i forhold til deres unikke udfordringer.
På denne måde er håbet at tilbyde alle danske unge mulighed for at tage en uddannelse, uanset deres forudsætninger og eventuelle udfordringer. Forløbet tager 3 år at gennemføre, hvor der studeres på fuldtid. Der er krav om aktiv deltagelse i undervisningen, ligesom der er mødepligt.
Det er ikke alle unge der kan søge ind på STU. Først og fremmest kræves det, at eleverne har udfordringer af en sådan type, de ikke kan indgå i ordinær undervisning på samme vilkår som andre studerende. Det kan skyldes mange forskellige årsager, såsom psykiske lidelser, fysiske handicap eller sociale omstændigheder. Derfor ser man ofte elever på STU der eksempelvis:
Fælles for de unge på STU, gælder et ønske om at opnå en større selvstændighed, hvor de bliver i stand til at indgå i samfundet på en konstruktiv måde, eksempelvis i forbindelse med et videre studie på ordinær uddannelser, ved at søge fast arbejde, eller på anden måde opnå evner og færdigheder de kan bruge videre i livet efter deres forløb på skolen.
Der stilles ikke krav om særlige karakterer eller gennemsnit på STU, hvilket åbner døren for mange unge der tidligere har haft udfordringer med et studie i folkeskolen, på gymnasiet eller en erhvervsuddannelse for eksempel. Ligeledes er det heller ikke nødvendigt at have gennemført specifikke tidligere uddannelser eller kompetencer.
Derimod vil det være nødvendigt, at de unge ikke kan gennemføre en ordinær uddannelse, også selvom de eksempelvis bliver tildelt en mentor af kommunen, modtager specialpædagogisk støtte, eller bliver tilbudt andre hjælpemidler undervejs på studiet.
Samtidig skal eleverne være fyldt 16 år for at kunne komme i betragtning til optagelse, ligesom de højest må være 25 år når de begynder på skolen. Der stilles også krav til at eleverne møder op til undervisningen, hvor der i gennemsnit planlægges 840 timer om året. Såfremt de unge ikke føler sig i stand til at leve op til dette, er STU formentlig ikke det rette valg.
Selve processen for ansøgning bliver udarbejdet sammen med Favrskov Kommune i 8370 Hadsten, nærmere betegnet en fast kontaktperson fra uddannelsesvejledningen. Her skal de unge ansøger redegøre for de aktuelle udfordringer og behov, afklare egne fremtidsønsker, og fortælle lidt om deres sociale, faglige og personlige interesser.
Vejlederen vil eksempelvis spørge ind til om den unge er interesseret i at indgå socialt i det ungdomsmiljø som STU typisk tilbyder, hvilke fysiske eller psykiske udfordringer der helt konkret er tale om, og hvilke fremtidsønsker som eksempelvis en erhvervsuddannelse eller beskyttet beskæftigelse der kunne være tale om efter den unges tid på STU.
Denne dialog kan afholdes sammen med ansøgeren på egen hånd, såfremt den unge er fyldt 18 år og ikke ønsker at involvere eventuelle pårørende. Såfremt den unge ikke er voksen, vil de pårørende altid være en del af ansøgningen og de forskellige samtaler.
Undervejs i ansøgningen kan vejlederen også bede om oplysninger fra tidligere skoler, fra læger eller psykologer, såvel som andre fagpersoner eller specialister hvis mening kan have betydning for den samlede vurdering. Bliver den unge vurderet egnet til STU, vil der så blive påbegyndt en uddannelsesplan.
Planen beskriver den unges udvikling i løbet af de tre år på studiet, hvor der i detaljer kan fortælles om de konkrete udfordringer og vanskeligheder eleven kæmper med, og hvilken støtte der eventuelt giver mening for at hjælpe eleven med at nå de ambitioner og målsætninger der gælder.
Denne forløbsplan bliver både benyttet af personalet på skolen, den unge og dennes pårørende, såvel som kontaktpersoner fra kommunen og specialpædagogisk støtte. Derfor er det en vigtig del af ansøgningen, da den fungerer som et opslagsværk og en form for journal der sikrer, at den unge får den nødvendige støtte og lærer de nødvendige færdigheder.
Derfor kan planen også blive justeret løbende i forbindelse med at eleven danner sig nye erfaringer, ændrer interesser eller fremtidsønsker, og på andre måder bliver klogere på sig selv gennem tiden på STU. Som udgangspunkt bliver der afholdt to møder om året hvor planen bliver evalueret og eventuelt justeret.
Når eleverne først starter på skolen, bliver de typisk budt velkommen med et kort forløb der har til formål at introducere de mange muligheder og aktiviteter, ligesom de får god mulighed for at stifte bekendtskab med personalet og de medstuderende. På denne måde kan underviserne også lære de enkelte elever at kende, for bedre at kunne tilrettelægge undervisningen så den passer.
De enkelte elever vil under denne periode også blive forklaret omkring de forskellige valgfag og aktiviteter de kan melde sig til, alt afhængigt af deres interesser og ønsker. Samtidig arbejdes der hele tiden på at skabe et trygt og inkluderende studiemiljø, hvor samtlige unge føler sig godt tilpas og kan trives, både i undervisningen såvel som socialt i pauserne og ved fælles aktiviteter uden for skoletiden.
I takt med eleverne falder godt til rette på skolen, begynder de at indgå i undervisningen på fuldtid. Her vil de arbejde med obligatoriske skolefag som samfundsforhold, dansk og matematik, ligesom de valgfag og aktiviteter de hver især har valgt. Underviserne vil typisk starte blødt ud, for at få en fornemmelse af elevernes individuelle behov og niveau.
Undervisningen kan tilrettelægges på flere måder, hvor nogle elever måske vil fungere bedst med en mere teoretisk tilgang der fokuserer på konkrete opgaver og lektier. Andre elever kan derimod bedre lære hvis de får projekter der relateres til ting fra hverdagen, hvor de kan drage paralleller til specifikke opgaver eller udfordringer.
Der vil også blive arrangeret praktikophold for samtlige elever undervejs på studiet. Typisk vil de unge skulle ud en gang om året, hvor varigheden og arbejdsopgaverne kan variere for hver af de studerende. På denne måde vil de unge danne sig værdifulde erfaringer, få inspiration til mulige job, lære at indgå socialt på en arbejdsplads og prøve kræfter med praktiske opgaver.
Pædagogerne vil kunne tilbyde støtte og særlige hjælpemidler hvis eleverne ønsker det, hvor der eksempelvis kan arrangeres tekst-til-tale software, bærbare computere, høreapparater eller andre tekniske tiltag for at hjælpe dem med forståelse og kommunikation i klasselokalet.
Det kan også være, at nogle elever har behov for ergonomiske stole, eller hæve-sænkeborde for bedre at kunne indgå i undervisningen på lige vilkår med de andre elever, eksempelvis for at gøre plads til en kørestol, eller imødekomme deres fysiske udfordringer på andre måder. Selvom dette måske ikke har været beskrevet i forløbsplanen, vil det stadig være muligt.
Samtidig er skolerne som udgangspunkt også indrettet til at imødekomme de studerendes behov. Der er eksempelvis ofte ramper, brede døre og elevatorer hvor nødvendigt, så de unge kan færdes på egen hånd og i højere grad kan være selvstændige end på andre uddannelser.
Støtten kan også tage en mere personlig karakter, hvor pædagogerne kan vejlede eller rådgive omkring sociale eller personlige udfordringer den enkelte elev måske oplever i hverdagen, uanset om det er på skolen eller andre steder i livet. Her kan der tilbydes øvelser eller foreslås redskaber så de unge bedre kan håndtere de problemstillinger de måtte have.
Dette kan både ske individuelt mellem pædagogen og den unge, eller hvis det giver mening kan der også arrangeres mindre grupper hvor flere studerende sammen arbejder på at udvikle deres sociale færdigheder og dele erfaringer i et trygt og støttende miljø. Her kan der eksempelvis fokuseres på emner som kommunikation, konflikthåndtering, selvstændighed eller strategier til at håndtere angst og stress.
Nogle elever vil måske have mere behov for praktisk støtte, som til at benytte offentlig transport på egen hånd, hvor der kan øves forståelse i ruter og tidsplaner. Eller der kan være tale om øvelser der hjælper eleverne med at tage kontakt til myndigheder eller instanser som tandlæger, for at opnå en større grad af selvstændighed i deres hverdag.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 3.2 / 5. Antal vurderinger 5
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved