Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Unge med særlige behov har muligheden for at tage en ungdomsuddannelse på STU i Esbjerg. Tilbuddet er målrettet unge mennesker i alderen 16-25 år, der finder det vanskeligt at studere på en ordinær uddannelse.
STU står for særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse, og fungerer anderledes end de fleste andre tilbud i landet. For eksempel vil hver enkelt elev få mulighed for at tilpasse forløbet, så det passer til elevens interesser, forventninger, evner og fremtidsønsker.
Uddannelsen tages på fuldtid over en periode på 3 år, hvilket svarer til 840 timer om året, eller 21 timer om ugen. Det er en forudsætning for optagelse på STU, at eleverne er i stand til aktivt at deltage i undervisningen.
Forløbet vil ikke blot lægge vægt på at styrke elevernes faglige kompetencer, men social og personlig udvikling spiller også en væsentlig grad. Derfor vil de studerende blive tilbudt en række valgfag og aktiviteter der er målrettet disse elementer i undervisningen.
Det er ikke alle unge med særlige behov der bliver optaget på et STU-forløb. Først og fremmest, skal STU anses som værende nødvendigt for eleven, idet det vurderes at eleven ikke vil være i stand til at gennemføre en anden ungdomsuddannelse på grund af deres udfordringer.
For at blive vurderet egnet til STU, vil eleverne ofte have udfordringer i form af en psykisk diagnose, et fysisk handicap, nedsat syn eller hørelse, generelle indlæringsvanskeligheder, samt andre sociale eller personlige vanskeligheder. Der er ikke en liste over udfordringer der automatisk giver adgang til STU.
I stedet skal hver enkelt ansøger vurderes individuelt. Denne vurdering bør komme frem til, at eleven vil have et reelt behov for den ekstra støtte og struktur som et forløb på STU tilbyder. Nogle elever har måske før modtaget specialpædagogisk støtte på en ordinær uddannelse, mens andre måske har holdt pause med uddannelsen.
Formålet med STU er at hjælpe elever til at opnå en dagligdag hvor de kan tage ansvar for deres handlinger, leve så selvstændigt som muligt, og forhåbentlig deltage på arbejdsmarkedet eller læse videre på en anden uddannelse.
Unge der går med et ønske om at starte på STU skal kontakte ungdommens uddannelsesvejledning, for at aftale et indledende møde med en udpeget UU-vejleder, der derefter vil guide ansøgeren gennem processen.
Det første møde vil have til formål at afklare ansøgerens behov, baseret på de aktuelle diagnoser eller udfordringer. Derfor kan det være nødvendigt at ansøgeren har dokumentation klar, såsom erklæringer fra en læge, psykiatriske evalueringer eller lignende.
Mødet vil bestå af en samtale hvor vejlederen spørger indtil ansøgerens forhåbning omkring forløbet på STU. For at kunne tilpasse studiet bedst muligt, vil den unges interesser og fremtidsønsker tages i betragtning.
Dette vil danne grundlaget for starten på en såkaldt uddannelsesplan, der overordnet set vil beskrive den 3-årige periode i forhold til lektioner, tilgang til undervisning, praktikophold og mere.
Det vil også være muligt for ansøgeren at ytre ønske om en specifik skole eller institution i Esbjerg hvis dette er aktuelt, ligesom der kan arrangeres besøg på forskellige skoler så den unge sammen med en daglig leder kan møde noget af personalet og danne sig en idé om mulighederne.
Såfremt UU-vejlederen vurderer at den unge passer ind på STU, vil ansøgeren blive indstillet officielt til optagelse. I sidste ende er det kommunen der træffer den endelige beslutning, baseret på et visitationsudvalg bestående af fagpersoner.
Selve forløbet bliver struktureret i samarbejde med den enkelte elev, for at sikre tilstrækkelig motivation og interesse, såvel som undervisningen bliver tilbudt i et tempo og niveau hvor den unge kan følge med.
På et STU-forløb handler det om mere end blot matematik, dansk og andre traditionelle fag. Her vil der tilbydes en kombination af mange forskellige valgfag, aktiviteter, projekter og mere. Praktikophold er også en central del af forløbet, hvor eleverne som minimum vil komme ud til 3 forskellige virksomheder i løbet af deres studietid.
Den uddannelsesplan der blev oprettet sammen med UU-vejlederen vil danne grundlaget for hele forløbet fremadrettet. Såfremt eleven allerede ved starten ved, at de ønsker at læse videre på en anden uddannelse efter STU, vil der kunne planlægges faglig undervisning der gør eleven klar til dette.
Omvendt kan der være fokus på mere praktisk undervisning, til de unge der måtte have interesse i at komme ud på arbejdsmarkedet, enten i et fuldtidsjob, fleksjob eller beskyttet beskæftigelse.
Der kan også arbejdes med udvikling af elevens sociale kompetencer og personlige færdigheder. Mange elever har eksempelvis et ønske om at blive mere selvstændige i hverdagen, så de kan være i stand til at flytte hjemmefra og minimere deres behov for hjælp fra andre.
Eleverne på STU vil skulle deltage i traditionelle skolefag som den af den obligatoriske undervisning. Her vil der som minimum være tale om dansk og matematik, der tager udgangspunkt i situationer fra det virkelige liv, eksempelvis det at skrive en jobansøgning.
Andre fag kan inkludere emner som IT, engelsk og samfundsfag, såvel som specifikke fag målrettet den enkelte elevs ønsker om eventuel videregående uddannelse. På STU vil det også være muligt at forberede til en kompetencegivende eksamen.
Der vil også fokuseres på alment dannende undervisning, der har til formål at udvikle elevernes evne til at kommunikere, samarbejde og tage ansvar i både sociale og professionelle sammenhænge.
Rent praktisk vil der også tilbydes undervisning i evnen til at bo alene, leve et selvstændigt liv, kontrollere egen sundhed og hygiejne, føre budget, benytte offentlig transport og mere. Dette vil i praksis betyde at de individuelle forløb bliver tilpasset hver enkelt elev og deres ønsker og behov.
Det kan også handle om brugen af internet eller computere, for at kunne lede efter jobopslag, sende ansøgninger, begå sig sikkert på de sociale medier, og lignende. Alt i alt, vil undervisningen blive tilrettelagt med det formål at åbne op for elevens potentiale og give dem mange muligheder i fremtiden.
På STU vil der også lægges vægt på at de studerende tilegner sig en række færdigheder og kompetencer der kan hjælpe eleverne i deres fritid, på en fremtidig arbejdsplads eller skole.
Eksempelvis vil der være en række aktiviteter med fokus på at udvikle personlige styrker såsom selvtillid og ansvarsfølelse. Formålet med denne del, er at skabe en “glad STU”, hvor eleverne trives og udvikler sig både socialt og personligt, samtidig med at de føler sig trygge og værdsatte.
Personalet kan også tilbyde undervisning der byder på øvelser og træning møntet på konflikthåndtering, håndtering af sociale relationer, at lære sig selv bedre at kende, og være i stand til at udtrykke ens tanker på en moden og sund måde.
Dette kan både foregå individuelt med en underviser, eller i et gruppemiljø med andre studerende. STU byder desuden på en række aktiviteter og begivenheder der arrangeres på selve skolen, såvel som andre steder i samfundet, for at give eleverne mulighed for at prøve kræfter med deres nye evner og færdigheder.
I kombination af de praktiske, sociale og personlige kompetencer, vil et forløb på STU inkludere en såkaldt specifikt målrettet del, der har til formål at udvikle særlige evner efter behov.
Dette bliver baseret på hver enkelt elev, og kan inkludere alt fra virksomhedsbesøg eller vejledning af en kontaktperson fra jobcenteret, til hjælp med specifikke situationer i hverdagen som eleven måske har udfordringer med.
Disse situationer kan omhandle alt fra støtte til at forstå krav på arbejdspladsen, overholdelse af mødetider, eller vejledning i forhold til samarbejde med de andre studerende eller kolleger på praktikopholdet.
Hvad angår praktik, er der mange muligheder for eleverne i Esbjerg. Personalet på den enkelte skole kan tilbyde ophold hos samarbejdspartnere eller skolernes egne tilbud såsom Glad Zoo for eksempel. Det er også muligt for eleverne at søge andre ophold hvis dette ønskes.
Mange elever ønsker også erfaring og træning i det at bo alene, hvor der kan tilbydes støtte som personlig pleje, rutiner for tøjvask, planlægning af kost, eller andre former for træning der øger elevens evne til at fungere selvstændigt.
Nogle STU-institutioner i Esbjerg giver også elever et såkaldt botilbud, for eksempel i Vester Nebel, hvor de unge kan prøve at bo alene under trygge rammer. Her vil boligerne være indrettet til at imødekomme eventuelle fysiske handicap, og der vil være døgnvagt eller nattevagt, der kan hjælpe hvis eleverne oplever udfordringer.
Den specifikt målrettede del af forløbet kan derfor være med til at give de unge mulighed for at træde ind i de voksnes rækker på lige fod med andre i samfundet og bidrage til, at de føler sig mere inkluderet i samfundet og bedre rustet til at håndtere de udfordringer der måtte opstå i dagligdagen.
Elever kan gratis læse på STU i Esbjerg, takket være statens ønske om, at alle unge i landet får adgang til en uddannelse uanset deres indtægt eller sociale stand. Det betyder både, at selve undervisningen ikke koster noget, såvel som at udgifter til transport eller andre aktiviteter uden for skolen også kan dækkes i form af ekstra støtte.
Studerende på 18 år og derover kan desuden søge om uddannelseshjælp, der deler mange ligheder med SU, heriblandt satserne, men som kun tilbydes unge med særlige behov. Det vil være muligt at tjene op til 24.000 kroner om året ved siden af denne støtte.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved