Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
En særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse byder unge med særlige behov muligheden for at opdage deres individuelle styrker, udvikle deres kompetencer og finde deres egen vej i livet som voksen.
STU er en treårig ungdomsuddannelse der tilbydes til unge mellem 16 og 25 år, som har særlige behov og udfordringer der gør de ikke føler sig egnet til andre uddannelser. Det er et fuldtidsstudie med cirka 21 timers undervisning om ugen.
Et forløb på STU bliver designet til at skabe trygge rammer og et studiemiljø hvor der er plads til alle. Hver enkelt elev på STU bliver i stand til at have indflydelse på deres skema og fag for at opnå deres egne fremtidsønsker og mål.
Uanset de udfordringer som eleverne måtte have, vil udgangspunktet for et studie på STU være, at klæde de unge på til et liv som selvstændig voksen. Det kan betyde et fokus på skolefag for at de kan læse på en videre uddannelse, eller gøre dem klar til arbejdsmarkedet med praktiske kompetencer og erfaring.
STU er et tilbud til de unge der har brug for en anderledes tilgang til uddannelse og udvikling. Det er til de unge der måske ikke altid har følt sig helt til rette på en ordinær ungdomsuddannelse, eller som har behov for ekstra støtte eller særlige rammer for at få det meste ud af deres studie.
Det kan eksempelvis være unge med udviklingshandicap, psykiske diagnoser, indlæringsvanskeligheder eller andre udfordringer der gør hverdagen på skolen til en stor opgave. Der er ingen særlige krav for hvilke særlige behov unge skal have for at kunne optages på STU.
Derimod vil det være nødvendigt, at eleverne kan møde op hver dag på skolen. Typisk vil en dag på STU lyde på 4 timers skemalagte aktiviteter, der både kan bestå af faglig undervisning, interessante valgfag, praktikophold eller sociale arrangementer.
Men et forløb på STU handler ikke blot om at håndtere udfordringer. Det handler lige så meget om at udvikle elevernes styrker, samt give dem den nødvendige støtte og vejledning så de kan blive selvstændige voksne.
Det gøres ved at tilpasse uddannelsen til hver enkelt studerende, så de kan følge med i et tempo der passer til dem. Der kan være tale om mindre gruppestørrelser, eller måske endda individuel undervisning i nogle tilfælde.
Samtidig vil der blive lagt stor vægt på de unges unikke interesser og ambitioner. Der vil blive arbejdet med at skabe et trygt miljø, hvor de kan udforske dem selv og deres fremtidsønsker på en sikker og støttende måde.
Det er Middelfart Kommune der står for selve ansøgningen for hver enkelt elev. Sammenlignet med andre ungdomsuddannelser, er det altså ikke den unge der skal søge direkte ind på en specifik STU-skole.
Derimod skal man i stedet kontakte kommunen eller uddannelsesvejledningen, der vil være i stand til at begynde en afklaring for behov og ønsker. Dette vil ske i samarbejde med en UU-vejleder, der fungerer som en bro mellem kommunen og ansøgeren.
Der vil blive afholdt et møde hvor den unge kan fortælle om sine ønsker og interesser, ligesom der bliver mulighed for at forklare om de specifikke udfordringer eller vanskeligheder der gør, at den unge ikke føler sig egnet til andre uddannelser.
Som udgangspunkt skal der nemlig være et aktuelt behov for at eleven skal gå på STU, så hvis det vurderes, at eleven godt kan klare en ungdomsuddannelse på en ordinær skole, vil dette være at foretrække.
Vejlederen er typisk en fagperson med relevant erfaring og uddannelse, og vil på baggrund af denne samtale komme med en indledende vurdering af muligheden og behovet for et forløb på STU. I nogle tilfælde vil samtalen kunne klares over telefon, men typisk vil det være anbefalet at man mødes personligt.
Såfremt ansøgeren vurderes egnet til en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, vil vejlederen sammen med den unge arbejde på at udvikle en forløbsplan, der har til formål at beskrive de forskellige fag, emner, aktiviteter og praktikophold der kunne være relevante for den unge.
Det vil også være muligt at diskutere enkelte skoler og tilbud i området, og i nogle tilfælde kan den unge blive tilbudt et besøg på disse skoler, for at stifte bekendtskab med miljøet, personalet og omgivelserne.
Efter kommunens vejleder har fået afklaret behovet og ønsket om STU, vil det være op til et særligt udvalg der skal træffe den endelige afgørelse. Dette vil også være fagpersoner som pædagoger, psykologer eller læger, der har til formål at finde den mest hensigtsmæssige løsning for hver enkelt elev.
Et studie på STU kan opdeles i fire specifikke kategorier, der hver vil fokusere på udvikling af elevens kompetencer og færdigheder. Overordnet set, kan man derfor opdele disse kategorier i personlig, social og faglig undervisning, samt praktikophold.
Udvikling af elevernes personlige færdigheder er en vigtig del af ethvert forløb på STU. Underviserne vil målrettet arbejde på at styrke elevernes selvtillid og troen på deres egne evner, hvor der tages udgangspunkt i hvad der interesser og motiverer.
Der vil blive tilbudt aktiviteter og undervisning der kan hjælpe dem til at tage de nødvendige skridt for at tage ansvar for deres daglige gøremål, håndtere nye udfordringer med mod og vilje, eller på anden måde opdage deres styrker og forstå at bruge dem aktivt i hverdagen.
Samtidig vil eleverne ikke blot få den nødvendige hjælp og støtte der skal til for at de kan følge med i undervisningen, men også i form af personlige udfordringer eller behov de måtte have. Her kan der fokuseres på hjælp til at bo alene, at få kontrol over deres personlige hygiejne, eller de kan lære at bruge offentlig transport for eksempel.
Mange unge med særlige behov føler det vanskeligt at indgå i sociale grupper eller danne nye venskaber. Derfor bliver der på STU også fokuseret på at skabe et tæt sammenhold blandt de medstuderende, med mange aktiviteter og arrangementer der byder på mulighed for netop dette.
De forskellige valgfag på STU-forløbet er ofte socialt anlagt, såsom fælles madlavning, idræt eller esport, nogle skoler har også mulighed for eleverne at prøve kræfter med dyrehold såsom heste eller får, hvor eleverne kan fodre hesten eller pleje fåret for eksempel. Disse aktiviteter skaber naturligt forbindelser og styrker fællesskabet med de andre elever, så de kan hjælpe hinanden til at vokse socialt.
Samtidig vil der blive undervist i kommunikation, samarbejde og det at begå sig i forskellige sociale situationer. På denne måde vil eleverne på STU bedre blive i stand til at forstå de sociale forventninger, og kunne håndtere relationer og konflikter med større succes.
Endelig er den faglige undervisning også en vigtig del på STU. Her vil der ikke blive tilbudt traditionelle lektioner, men i stedet tænkes over hvordan hver enkelt elev kan få opfyldt deres behov og blive motiveret til at studere bedst muligt.
For nogle elever kan det handle om at arbejde med de grundlæggende færdigheder som læsning, matematik eller sprog. Andre studerende vil måske have større fordel ved at udvikle deres praktiske eller kreative kompetencer, som madlavning, håndværk eller IT.
Som udgangspunkt vil undervisningen foregå i mindre grupper, for at hver elev kan få den nødvendige opmærksomhed og hjælp. Personalet vil arbejde på at finde en god balance mellem støtte og udfordring. Det gør det muligt at skræddersy undervisningen så den har det optimale tempo og niveau.
Sidst men ikke mindst, skal eleverne ud på praktikforløb blandt virksomheder i den virkelige verden. Her vil de studerendes evner og kompetencer blive sat på prøve, hvor både deres personlige, sociale og personlige udvikling vil komme på spil. Dette er for hjælpe eleverne med at udvikle deres uddannelses- og jobrelaterede styrker.
Disse forløb har både til formål at give eleverne erfaring med arbejdsmarkedet, give dem adgang til et netværk, afklare deres forventninger om fremtiden, give dem mulighed for at forfølge deres interesser, samt klæde dem på til et liv efter uddannelsen på STU.
Hvert praktikophold bliver nøje tilpasset den enkelte elev, for at sikre en positiv oplevelse under trygge rammer. Nogle elever kan blive tilbudt praktik i beskyttede miljøer, mens andre elever kan komme ud på traditionelle virksomheder.
Samtidig vil det være muligt for eleverne, at få støtte i form af en ledsager der kan hjælpe med transport til virksomhedens adresse og tilbage til uddannelsesstedet skulle det være muligt. Omfanget af beskæftigelse på opholdet kan også variere efter den unges selvstændighed og evner. Nogle vil blot observere mens andre får muligheder for at prøve en komplet hverdag på jobbet.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved