Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Blandt udvalget af uddannelser i Christiansfeld og Kolding Kommune, kan unge med særlige behov overveje et forløb på STU. Dette er en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse, der lægger vægt på at skabe et trygt studie med faste rammer, individuel planlægning af fag og skema, samt et miljø med andre medstuderende der også har svært ved at gennemføre en ordinær uddannelse.
STU er et landsdækkende tilbud, der fokusere på at udvikle elevernes personlige interesser, faglige kompetencer og hjælpe dem godt på vej mod deres ønsker omkring fremtiden. Formålet er at tilbyde undervisning i almen dannelse, der styrker alle aspekter af de studerendes færdigheder, både hvad angår de praktiske, ligesom der også arbejdes med både de personlige og sociale elementer.
Uddannelsen er for alle unge med særlige behov i alderen 16 til 25 år. Det er en uddannelse der studeres på fuldtid, med cirka 20 timers undervisning om ugen. Forløbet tager 3 år at gennemføre for de fleste. Dog kan dette variere for hver enkelt elev, alt afhængigt af deres behov og evner.
Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse spænder bredt i forhold til målgruppen for unge. Selve målgruppen omfatter som udgangspunkt unge der er fyldt 16 år, og som har psykiske lidelser, fysiske handicaps samt kommunikative udfordringer og lignende, der gør det vanskeligt at deltage i traditionelle uddannelsestilbud.
For at komme i betragtning til et forløb på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, kræver det en vurdering fra kommunen, som skal fastslå, at den unge har et aktuelt behov for en særligt tilrettelagt indsats. Det skyldes den specialpædagogiske støtte på forløbet ikke nødvendigvis er egnet til enhver, ligesom fokus på STU handler om mere end blot at bestå en eksamen.
Blandt de mange forskellige udfordringer man kan opleve eleverne have på STU, er psykiske lidelser forholdsvis almindeligt. Det kan dreje sig om angst, depression, autisme eller ADHD for eksempel, eller andre udviklingsforstyrrede lidelser, der gør det svært for eleven at fungere effektivt på en almindelig uddannelse.
På STU tilbydes der særlige hjælpemidler ligesom der tages hensyn til hver enkelt elev. Derfor møder man også mange studerende der har et eller flere fysiske handicap. Det kan være nedsat mobilitet, nedsat syn eller hørelse, eller andre handicap der gør, at eleven har behov for ekstra støtte i undervisningen.
Andre eksempler kan indebære udviklingshæmmede elever, unge med indlæringsvanskeligheder, eller andre studerende med en nedsat funktionsevne af forskellige årsager. Det kan også være unge med traumer eller andre sociale udfordringer der har behov for en struktureret hverdag og et personale der yder individuel støtte.
Lyder et forløb på STU som en god idé, skal ansøgeren ikke blot kontakte en specifik skole. Derimod kræver optagelse på STU krav om visitation fra kommunen. Det er altså op til kommunen at vurdere om et forløb på STU er den rette løsning.
Dette vil blive afklaret af en fra kommunen udpeget vejleder, i tæt samarbejde med ansøgeren, eventuelt dennes familie/værger, og i nogle tilfælde også andre fagpersoner hvis nødvendigt.
Her vil der blive dannet en helhedsvurdering af ansøgerens situation og behov. Der bliver både overvejet tidligere erfaring med uddannelse, den unges nuværende situation og fremtidsmuligheder, såvel som behovet for støtte i forhold til de udfordringer ansøgeren måtte have.
Det primære mål med STU er at give de unge elever, de nødvendige redskaber og kompetencer der skal til for at kunne klare sig selv bedst muligt og blive selvstændige voksne, for at kunne opnå en meningsfuld tilværelse. Der vil typisk være et håb om, at eleverne kan komme i job eller læse videre efter STU.
Såfremt kommunens vejleder føler at ansøgeren passer til STU, og at forløbet vil give mening, bliver den unge indstillet officielt til det såkaldte visitationsudvalg der består af et tværfagligt team, og som træffer den endelige beslutning. På dette tidspunkt kan eleverne tilbydes et besøg på en specifik STU afdeling i Christiansfeld, såsom CSV kolding eller lignende.
Enhver studerende på STU får udarbejdet en individuel uddannelsesplan, der bliver baseret ud fra den unges behov, ønsker og målsætninger. Det er en plan som både kan bruges af eleven selv undervejs, såvel som personalet på STU eller kommunens vejledere m.m.
Uddannelsesplanen kan løbende blive justeret såfremt nødvendigt, og er altså både fleksibel men også et effektivt redskab. Den beskriver blandt andet de kort- og langsigtede mål i forhold til faglig, personlig og social udvikling.
Samtidig kommer planen også ind over hvilke aktiviteter, undervisningstilbud og praktikophold der kan indgå på STU. Ydermere vil den også indholde information omkring specifik assistance den unge kunne have brug for, både hvad angår hjælpemidler og personlig støtte.
I løbet af den sidste periode på STU, vil planen typisk blive evalueret oftere, for at sikre eleven opnår deres målsætning omkring fremtiden, uanset om målet er at få et job, starte på en uddannelse, deltage i sociale fællesskaber eller opnå en højere grad af personlig udvikling.
STU vil som udgangspunkt indeholde en række forskellige fag og emner for de studerende at tage fat i. Det skyldes, at målet er sikre et niveau af almen dannelse, der kan bruges videre ud i voksenlivet for at opnå et selvstændigt og aktivt liv.
De unge har stor mulighed for at sætte deres eget præg på undervisningen. Både i forhold til hvilke fag og emner de gennemgår, såvel som måden hvorpå den kompenserende undervisning finder sted. Har de brug for individuel støtte, eller hjælpemidler kan det eksempelvis arrangeres.
Den faglige undervisning på STU bliver typisk tilrettelagt ud fra de unges individuelle niveau i det omfang der måtte være hensigtsmæssigt eller nødvendigt. Her vil eleverne gennemgå obligatoriske fag, såvel som en række valgfag og aktiviteter de selv kan vælge.
De fleste elever vil som minimum udvikle deres evner til at læse og skrive, regne og forstå tal, ligesom de også vil få mulighed for at styrke deres brug af IT og digitale medier. Udover dette, kan der være anden undervisning der fokuserer på at gøre eleverne klar til et videre studie, en eksamen eller lignende.
En anden væsentlig del af undervisningen på STU handler om forskellige aktiviteter. Disse kan både være designet til at hjælpe eleverne med at indgå i et kollegialt fællesskab i forhold til samarbejde og gruppeprojekter.
Disse aktiviteter kan også baseres på interesserne blandt de studerende, for eksempel er madlavning, håndværk og idræt populære valgfag på de fleste skoler. Her vil eleverne kunne være dem selv, udforske nye venskaber og blive en del af et inkluderende miljø.
Der vil også være tale om praktikophold løbende på forløbet, hvor eleverne kan komme ud og prøve kræfter med arbejdsmarkedet. Her kan der vælges mellem mange forskellige brancher og virksomheder, for at finde et praktikophold der passer til den enkelte elevs ønsker og interesser.
Her kan der både arrangeres et selvstændigt forløb skulle det ønskes, ligesom der kan arrangeres en ledsager eller pædagogisk assistent med på opholdet der kan guide elevernes initiativer og yde nødvendige støtte undervejs.
Unge med særlige behov kan nogle gange kæmpe lidt med social læring. Derfor kan undervisningen også arbejde på at styrke elevens evne til at opbygge sunde relationer, der kan opnås gennem rollespil eller fælles aktiviteter hvor situationer naturligt vil opstå.
Alternativt kan der også tilbydes individuel støtte og vejledning til de unge mennesker der måtte have behov for dette. Her vil fokus typisk være at hjælpe de unge med at forstå specifikke sociale signaler, begå sig blandt andre på en ansvarlig og hensigtsmæssig måde og mere.
Nogle elever har besvær med at forstå undervisningen eller udtrykke sig verbalt. Det kan være unge med autisme eller andre diagnoser for eksempel. I disse tilfælde, vil der blive arbejdet med supplerende kommunikation, der går ud på at udvikle de nødvendige sociale og kommunikative evner, således at den unge bliver i stand til at udtrykke deres ønsker, behov og tanker.
STU er samtidig et studie hvor specialpædagogisk støtte er integreret i selve undervisningen og dagligdagen. Det vil sige, at pædagogerne, vejledere og andet personale, alle er trænet til at håndtere særlige behov på en professionel og venlig måde. De vil derfor have stor forståelse for hvad der kan gøres i forskellige generelle situationer, eller hjælpe med mere specifikke tiltag såsom sansemotorisk træning for eksempel.
Kolding Kommune sætter eleverne først, ved at tilbyde økonomisk støtte til dem med et sådan behov. Som udgangspunkt vil nogle elever allerede få en offentlig ydelse, men såfremt den enkelte unge ikke får kontanthjælp, førtidspension eller lignende, og samtidig er 18 år eller ældre, kan de modtage uddannelseshjælp. Der er også mulighed for at få dækket udgifter til aktiviteter, transport og lignende.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved