Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU står for særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, og er et tilbud designet specielt til unge med særlige behov. Uddannelsen henvender sig derfor til unge mellem 16 og 25 år, der har behov for en individuelt tilpasset tilgang til læring og udvikling.
Selve forløbet strækker sig over en periode på 3 år, hvor eleverne får omkring 4 timers skemalagt undervisning dagligt. Hver enkelt student på STU vil blive mødt af personale der er støttende og forstående overfor elevens udfordringer og målsætning.
Formålet med forløbet vil ikke blot være at styrke de faglige kompetencer, men i en lige så stor grad også at udvikle de sociale og personlige færdigheder i et trygt og motiverende miljø.
Uddannelsen er ikke direkte kompetencegivende som andre ordinære uddannelser, men i stedet vil eleverne ved fuldendt studie få et individuelt kompetencebevis, der beskriver hvilke fag der er gennemført, hvor eleven har været i praktikophold, og andre relevante informationer i forhold til elevens tilegnede evner og færdigheder.
Det er ikke alle unge der kan studere på STU i Broby. Det vil som udgangspunkt kræve at den unge har særlige behov som gør, at de ikke kan studere på en ordinær ungdomsuddannelse. Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse har ikke krav om specifikke diagnoser eller udfordringer.
Eksempelvis vil man både finde elever der har autisme, fysiske handicap, nedsat hørelse eller syn, såvel som en lang række andre udfordringer der gør det svært for de unge at deltage i traditionel undervisning på andre uddannelser.
Der findes dog mange forskellige udfordringer der kan gøre elever egnede, så disse er blot eksempler:
På grund af disse mange forskellige udfordringer, bliver forløbet på STU også individuelt tilpasset hver enkelt studerende, så undervisningen foregår i et tempo og på et niveau så alle kan følge med. For nogle elever vil dette i praksis betyde et yderst struktureret forløb med klare rutiner og støttende personale, mens andre elever vil få mere frihed og variation i forhold til deres skema og undervisning.
Fælles for alle elever er, at personalet vil holde tæt kontakt med hver studerende for at tilbyde støtte så snart det er nødvendigt, og tilbyde foranstaltninger hvor det anses som hensigtsmæssigt. Eksempelvis kan elever få ekstra tid til deres opgaver, tilbydes visuelle hjælpemidler, eller få lov til at bruge teknologi for at lette kommunikationen.
Ifølge undervisningsministeriet, skal hver kommune håndtere ansøgningen og den efterfølgende evaluering for eleven. I praksis betyder dette, at unge med særlige behov der ønsker at blive optaget på et STU-forløb i Broby, skal kontakte kommunen eller uddannelsesvejledningen ved at ringe eller skrive på den oplyste e-mail adresse.
Herefter vil de blive sat i kontakt med en UU-vejleder, der vil stå for at indsamle information omkring ansøgeren, og derefter vurdere om den unge er berettiget og i stand til at gennemføre et STU-forløb.
Mængden af oplysninger der indhentes kan variere, men vil typisk inkludere tidligere uddannelser og arbejdspladser, lægeerklæringer eller anden dokumentation for lidelser eller udfordringer, såvel som eventuelle udtalelser fra psykologer eller andre fagpersoner, der har kendskab til ansøgerens situation.
Formålet er at danne et overblik over hver enkelt ansøgeres aktuelle behov, da kommunen er ansvarlig for at vurdere ansøgningen og afgøre, om STU er det rette tilbud for eleven. Vejlederen vil derefter spørge ind til ansøgerens kompetencer og interesser hvad angår selve uddannelsen og specifikke fag, såvel som fremtidsønsker og forventninger.
Dette vil resultere i en individuelt tilrettelagt uddannelsesplan, der ofte også bliver udarbejdet i samarbejde med ansøgerens familie hvis dette ønskes. Uddannelsesplanen vil blive brugt flittigt undervejs på studiet, hvor både personale og vejledere, samt andre kontaktpersoner vil henvise til planen for at vurdere elevens fremskridt og justere målsætningerne efter behov.
Elever der læser på STU får rig mulighed for både at udvikle deres faglige kompetencer, såvel som prøve kræfter med praktiske aktiviteter. Dette har til formål at udvikle deres evner til at få et job i en virksomhed, til de elever der måtte ønske dette.
Samtidig vil den faglige undervisning også handle om konkrete færdigheder der kan bruges i elevernes hverdag, både under forløbet såvel som videre i livet som selvstændig voksen. Eksempelvis kan faget matematik tage udgangspunkt i privatøkonomi og budgettering, der vil hjælpe eleverne når de flytter hjemmefra.
Sideløbende med den faglige undervisning vil eleverne også blive tilbudt en række forskellige sociale aktiviteter, valgfag og gruppearbejde. Dette har til formål at hjælpe eleverne med at udvikle deres sociale og personlige færdigheder, til et punkt hvor de føler sig trygge og tilpas sammen med andre.
Eksempelvis vil de fleste STU-forløb indeholde sport, udflugter, kreative projekter og studiegrupper der giver eleverne erfaring med samarbejde og udveksling af idéer. Dette vil blive tilpasset hver enkelt elev, og personalet vil altid være klar til at støtte og vejlede så vidt nødvendigt.
Derfor får de fleste studerende på STU også dannet vigtige og positive venskaber, relationer og forhold på deres tid her, der både introducerer dem for nye sociale roller, giver dem mere selvtillid og hjælper med at styrke deres tilhørsforhold i fællesskabet og samfundet som en helhed.
Ofte vil der også blive tilbudt undervisning eller øvelser der kan styrke specifikke evner, såsom kommunikation og konfliktløsning, der kan være med til at forberede eleverne til et liv som ansvarlig voksen, og hjælpe deres relationer med at blomstre.
Undervejs på hele studiet, vil der være en del fokus på at gøre de unge klar til livet efter STU. Og alt afhængigt af deres forventninger og målsætninger i uddannelsesplanen, kan dette resultere i et øget fokus på at gøre eleven arbejdsmarkedsparat, eller give dem nødvendig undervisning på et niveau så de kan studere på en videregående uddannelse.
Rent praktisk vil eleverne typisk blive udsat for flere praktikforløb, arbejdsprøvning og jobrelaterede aktiviteter det sidste år på studiet, såfremt de ønsker at kunne imødekomme de krav og forventninger der stilles i arbejdslivet. Der vil også blive undervist i færdigheder såsom samarbejde, tidsstyring og kommunikation.
Det kan også tage form af flere lektioner med en mentor eller underviser designet til at opfylde visse adgangskrav, eller der kan tilbydes støtte og ledsagelse så eleven kan tage en kompetencegivende eksamen på en ordinær ungdomsuddannelse.
Overgangen fra STU kan også fokusere på at gøre eleven klar til et fleksjob eller beskyttet beskæftigelse, hvis dette vurderes som den bedste løsning. Her vil både eleven selv, forældre eller andre nære relationer, såvel som UU-vejleder og personalet på STU alle kunne bidrage med deres mening for at ende ud med en beslutning der har fokus på realistiske og fyldestgørende mål.
STU er et offentligt finansieret tilbud, og er derfor gratis for samtlige studerende der bliver optaget. Der findes flere forskellige skoler og tilbud i Broby og Faaborg-Midtfyn Kommune, der alle sammen er forpligtet til at overholde de standarder som kommunen har sat.
Dette gør det muligt for elever, at få den rette støtte og vejledning gennem deres STU-forløb, ligesom de har mulighed for at få skræddersyet deres uddannelsesplan i samarbejde med vejledere der har stor erfaring med netop denne uddannelse.
Kommunen tilbyder desuden økonomisk støtte til elever over 18 år i form af uddannelseshjælp, såfremt de søger om dette og vurderes som uddannelsesparate. Uddannelseshjælp er et alternativ til SU og har de samme takster.
Udover ovenstående støtte, kan elever også få dækket udgifter til transport. Samtidig er det også muligt for elever at søge om et aktivitetstillæg, der skal dække omkostninger forbundet med deres praktikophold og andre aktiviteter udover selve forløbet på STU-skolen.
Studerende på STU kan også modtage støtte på flere andre niveauer end rent økonomisk. Eksempelvis er der en række praktiske tilbud og hjælpemidler til rådighed, der har til formål at gøre undervisningen nemmere og mere tilgængelig for eleverne.
Dette kan for eksempel dreje sig om specialpædagogisk støtte, hjælp til kommunikation eller støtte til deltagelse i sociale aktiviteter, for eksempel i form af ledsagelse eller træning på forhånd, så eleven fortsætter med at udvikle sine færdigheder uden bekymring.
Personalet på et STU-forløb vil konstant arbejde på at skabe trygge rammer for samtlige studerende, og jævnligt følge op med hver enkelt for at holde sig opdateret med hvad der foregår, og om der skal ændres i tilgangen eller uddannelsesplanen.
Sidst men ikke mindst, er der også mulighed for de studerende at få adgang til særlige hjælpemidler som computere, skriveredskaber, visuelle kort, stole eller borde, hvis det vurderes at hjælpe eleven med at gennemføre deres studie.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved