Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Unge personer der ikke føler sig egnet til et ordinært uddannelsesforløb kan overveje STU, der er en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, og som er målrettet unge med særlige behov i alderen 16 til 25 år. Selve forløbet tager 3 år, og bliver individuelt tilpasset hver student efter evner og behov.
Dette tilbud er derfor oplagt til unge der har psykiske diagnoser såsom autisme, ADHD og lignende, personer med fysiske handicap, udviklingshæmning eller andre udfordringer i dagligdagen der gør en traditionel uddannelse umulig eller for besværlig at gennemføre.
På STU vil eleverne blive mødt af et personale i stand til at skabe en stabil og tryg hverdag, hvor der bliver fokuseret på en kombination af praktiske opgaver, faglige kompetencer, social udvikling og personlige færdigheder.
På denne måde vil eleverne bedre blive udrustet til et liv fyldt med muligheder og mening efter uddannelsen, og øge deres chancer for at kunne komme på jobmarkedet, læse på en videre uddannelse, flytte hjemmefra eller danne nye venskaber og bevare deres relationer.
Ansøgere der kommer i betragtning til et studie på STU har som udgangspunkt en eller flere udfordringer der gør sig gældende på en sådan måde, at normale uddannelser ikke er hensigtsmæssige. Der er ingen faste regler for hvilke lidelser eller diagnoser man skal have, men mange elever på STU har typisk udfordringer såsom:
Et forløb på STU bliver individuelt tilpasset elevernes udfordringer, for at kunne imødekomme deres behov og give dem de bedste muligheder for at udvikle sig både fagligt, personligt og socialt. For eksempel vil unge der lider af autisme eller andre lidelser som ADHD eller Aspergers blive tilbudt særlig undervisning i et tempo så eleverne kan følge med, deltage aktivt, føle sig trygge, og på andre måder indgå i læringen så effektivt som muligt.
Personalet på et STU-forløb vil have erfaring med unge og deres udfordringer, både hvad angår sociale interaktioner og kommunikation, såvel som tilpasning til struktureret undervisning eller kontakt til medstuderende.
Samtidig vil et forløb på STU også tilbyde unge der lider af fysiske handicaps muligheden for hjælpemidler og nødvendig støtte i forhold til aktivt at deltage i undervisningen, så de kan være med på lige fod med de andre elever. Igen vil der tages højde for hver enkelt elev, og fundet løsninger der passer bedst muligt.
For at kunne blive optaget på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, skal personen være mellem 16 og 25 år på tidspunktet for ansøgningen. STU er specifikt målrettet dem der har behov for en individuelt tilpasset uddannelse, og optagelsen kræver en tæt dialog med kommunen og elevens familie.
Selve behovet for dette skræddersyede forløb anses som værende et af de mest væsentlige krav for optagelse på STU. Med andre ord, skal det altså vurderes at STU er den bedste løsning for eleven, sammenlignet med andre ungdomsuddannelser såsom gymnasiet, erhvervsskole eller lignende.
Det vil være kommunen der foretager denne vurdering. Det fungerer ved at ansøgeren eller dennes forældre/værger kontakter uddannelsesvejledningen på Bornholm, hvorefter de vil blive tildelt en UU-vejleder der vil stå for at håndtere det videre forløb for ansøgningen.
Der stilles også krav og forventninger omkring elevens deltagelse i undervisningen. I løbet af den 3-årige uddannelse, vil eleven skulle gennemgå 840 timers skemalagte lektioner om året, hvilket svarer til 20-21 timer ugentligt.
Her skal eleven altså vurderes i stand til, og motiveret til, at møde op til den planlagte undervisning, tage del i opgaverne og engagere sig i de sociale og faglige fællesskaber. Den aktive deltagelse handler altså ikke blot om fysisk at være til stede, men også i forhold til at eleven bidrager så undervisningen bliver meningsfuld og udviklende.
Den aktive deltagelse strækker sig også til at gælde i forhold til forventningen om at eleverne udviser en vis grad af motivation og vilje til samarbejde med underviserne og andet personale på skolen.
Med støtte og vejledning fra personalet, vil eleverne altså skulle deltage aktivt i planlægningen omkring deres individuelle forløb og uddannelsesplan, såvel som arbejde mod at nå deres målsætninger i forhold til specifikke fag, praktikophold og eventuelle andre aktiviteter og valgfag.
Underviserne og vejlederne på STU vil derfor løbende vurdere udviklingen for hver enkelt elev, både fagligt såvel som personligt og socialt. Der kan derfor blive justeret på tilgangen til indlæring, blive tilbudt nye hjælpemidler eller kurser og andet for at eleven kan opnå et forløb der stimulerer og udvikler efter forventningerne.
Som nævnt tidligere, vil hver person der ansøger på STU blive sat i kontakt med en UU-vejleder der repræsenterer kommunen. Her vil man invitere til en indledende dialog mellem eleven, deres familie og kommunens uddannelsesvejleder.
Denne dialog har til formål at afklare elevens behov, såvel som diskutere interesser og ønsker om en specifik skole eller linje. Dette kan både indebære hobbyer og aktiviteter, men vil som minimum handle om hvad eleven ønsker at opnå fagligt på studiet, såvel som forventninger til fremtiden i forhold til arbejde eller anden uddannelse.
Vejlederen vil samtidig sikre sig at de forskellige adgangskrav, som beskrevet ovenfor, er opfyldt og derefter indsende ansøgningen officielt til visitationsudvalget, der står for at træffe den endelige beslutning.
Studerende der optages på STU vil gennemgå et forløb der bliver tilpasset hver enkelt elevs interesser og evner. Forløbet bliver opbygget af en kombination af skolefag, valgfag, praktiske aktiviteter og praktikophold, der tilsammen giver eleverne både faglige, sociale og personlige kompetencer. Formålet er ikke blot at udruste de studerende med den nødvendige faglige viden, men derimod at sikre hver elev bliver klar til et liv som selvstændig voksen i det omfang der måtte være muligt og ønsket.
Der vil som udgangspunkt skulle studeres obligatoriske fag som dansk og matematik. Alt afhængigt af den enkelte elev, kan der også studeres IT-kundskab, engelsk, samfundsfag og lignende traditionelle skolefag. Undervisningen vil typisk blive tilrettelagt i form af mere praktiske scenarier, der tager udgangspunkt i situationer der kan opstå i dagligdagen. For eksempel kan matematik dreje sig om at lægge budget, hvor dansk kan fokusere på jobansøgninger eller kommunikation.
Hver enkelt STU-skole på Bornholm tilbyder diverse valgfag og aktiviteter som eleverne kan vælge mellem efter hvad der motiverer og interesserer dem. Typisk vil man finde madlavning, kunst, musik, e sport, håndværk og sport på de fleste skoler. Her kan undervisningen og aktiviteterne foregå i fællesskab med andre elever såfremt det er hensigtsmæssigt, hvor eleverne altså både kan lære nye praktiske færdigheder, udfolde sig kreativt, og få muligheden for at danne nye venskaber og udvikle sig socialt.
En vigtig del af enhver studerendes tid på STU handler om at komme ud i praktik. Typisk vil elever skulle på 3 ophold i løbet af deres uddannelse, dog kan dette variere alt afhængigt af elevens ønsker og evner. Derfor vil praktikopholdene foregå i et tilpasset tempo, og kan eventuelt gennemføres med en ledsager for mere støtte.
Ofte vil der være samarbejde og partnerskaber med en række virksomheder lokalt, der allerede har erfaring med og kendskab til det at have elever fra STU på besøg i en periode. Det kan eksempelvis være et besøg på Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole, Campus Bornholm eller lignende.
Typisk vil der det sidste år til 6 måneder komme større fokus på en udslusning af eleverne, for at klæde dem bedst muligt på til deres næste skridt i livet. Alt afhængigt af deres alder, evner og ønsker, kan dette indebære at hjælpe dem med at kontrollere deres sundhed og hygiejne, flytte hjemmefra, søge et job eller tage en uddannelse eller eksamen på en ordinær skole.
Personalet på STU, UU-vejlederen og eleven selv vil i denne periode arbejde sammen om at finde frem til den bedste løsning, i forhold til uddannelsesplanen og det kompetencebevis som eleven vil få ved afslutningen på STU-forløbet.
Her kan forældre eller andre nære relationer også inddrages i det omfang der måtte være nødvendigt, for at komme frem til konkrete aftaler om beskæftigelse, tilmelding til kurser eller videregående uddannelser, samt ansøgning om støtte til praktiske ting som bolig og økonomi.
Ofte vil skolen have kontakt til flere forskellige kontaktpersoner der kan hjælpe denne overgang, såsom i jobcenteret, på kommunen eller ude på arbejdsmarkedet. Eleverne kan derfor få tilbudt ekstra praktikforløb, komme på arbejdsprøve, blive tilbudt beskyttet beskæftigelse eller hvad der ellers måtte passe til deres interesser og kompetencer.
Det samme gør sig gældende for eventuel videre uddannelse, hvor personalet kan fokusere på at udvikle elevens faglige og personlige færdigheder i den grad der måtte være nødvendig, for at klare overgangen til en ny uddannelse.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved