Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU står for særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, og er et tilbud i Ballerup Kommune der giver unge i alderen 16 til 25 år mulighed for at udvikle deres personlige, sociale og faglige kompetencer i eget tempo.
Som udgangspunkt vil studerende på STU Ballerup have behov for ekstra støtte, hvilket gør at de ikke anses som værende i stand til at kunne gennemføre en ordinær uddannelse. Derfor bliver STU-forløbet individuelt tilpasset hver enkelt elev, på baggrund af behov, interesser og udfordringer.
Uddannelsen forløber sig over en periode på 3 år, og med 840 timers undervisning om året, hvilket svarer til cirka 21 timer om ugen, er det altså en fuldtidsuddannelse. Af denne årsag skal elever altså være i stand til aktivt at deltage i denne mængde undervisning, for at være egnede til STU, dette er for at give den enkelte elev de bedste forudsætninger.
Personalet vil sørge for, at eleverne indgår i et trygt miljø der er inkluderende og positivt. Udover faglige kompetencer, vil der også lægges vægt på at styrke elevernes selvstændighed og forberede dem på et aktivt voksenliv.
STU henvender sig specifikt til unge med særlige behov. Der er ikke krav om enkelte karakterer eller lignende, derimod skal hver ansøger have et reelt behov for den udvidede støtte som et STU-forløb byder på.
Det vil skulle vurderes individuelt, af en UU-vejleder der bliver tildelt via kommunen eller direkte af uddannelsesvejledningen.
Dette reelle behov kan baseres på mange forskellige udfordringer, herunder autisme, ADHD, et fysisk handicap, andre psykiske diagnoser, udviklingsforstyrrelser, eller vanskeligheder med at læse, skrive, høre eller se for eksempel.
Såfremt disse adgangskrav opfyldes, vil det næste skridt være at udarbejde en uddannelsesplan, der vil kortlægge hvilke fag der skal studeres og hvilke kompetencer der forbedres. Dette vil blive gjort i forhold til ansøgerens interesser og behov, og er en central del af den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse.
Her kan forældre eller andre nære relationer også være med at til at have indflydelse på selve forløbet. Formålet med denne uddannelsesplan er, at indholdet på STU passer til ansøgerens ønsker om fremtiden, så der kan eksempelvis fokuseres på at gøre ansøgeren klar til et videre studie, eller i stand til at søge job efter STU.
Selve planen kan være bygget op på mange forskellige måder, hvor forskellige aktiviteter og fag, praktikophold og mere vil danne rammen for de fleste elevers studietid. Typisk vil det være med tanke på at give eleverne de nødvendige værktøjer og kompetencer der skal bruges videre ud i deres voksenliv som selvstændige medlemmer af samfundet.
Selve opbygningen af uddannelsen kan også variere fra skole til skole. Dog vil der være elementer som går igen for alle eleverne, og danner rammen om hele forløbet.
Dette vil typisk klassificeres som faser, hvor den første fase går ud på at introducere eleverne til uddannelsen, deres medstuderende og sørge for de finder sig godt til rette på deres nye skole.
Derefter vil personalet typisk arbejde med en fase hvor elevernes individuelle evner bliver afklaret, for at finde frem til det bedste videre forløb i forhold til selve undervisningen.
Samtidig bliver eleverne opfordret til at danne nye venskaber og være sociale, i det omfang der findes relevant, ligesom de fleste skoler har en række partnere med eksterne virksomheder, lokale organisationer og kommunale tilbud, der kan give eleverne gode erfaringer med forskellige opgaver og roller.
Elevernes personlige og sociale tilbud i form af valgfag, gruppeaktiviteter og lignende vil også blive taget i betragtning. Denne fase vil typisk være den primære i forløbet, og der kan løbende blive justeret og evalueret efter behov.
I den sidste periode på forløbet vil eleverne blive klargjort til et liv efter STU. Her vil der igen blive taget hånd om hver elev individuelt, hvor der kan tilpasses aktiviteter og undervisning for at eleven kan nå deres ønskede mål om en videre uddannelse eller indgang på jobmarkedet, ligesom der kan tilbydes træning i at bo alene og mere.
Uanset hvilken fase eleven befinder sig i, vil selve undervisningen bygges op med en kombination af praktiske opgaver, faglig læring og praktikophold, sociale aktiviteter og spændende valgfag. Der tilbydes specialpædagogisk støtte undervejs i det omfang der måtte være nødvendigt.
De studerende på en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse får rig mulighed for at udvikle deres faglige kompetencer, baseret på hver enkelt elevs individuelle forudsætninger og mål. Som udgangspunkt vil alle elever arbejde med obligatoriske skolefag som dansk og matematik i forhold til lovgivningen.
Derudover vil undervisningen kunne inkludere IT færdigheder, engelsk, samfundsfag og andre typiske skolefag, såvel som en række forskellige valgfag der både kan have fokus på erhvervslivet som håndværk og madlavning, eller være mere kreative som musik og e-sport, alt afhængigt af elevens interesser og fremtidige ønsker.
Sideløbende med mere klassisk undervisning, vil personalet også kunne hjælpe eleverne på STU med at udvikle deres sociale kompetencer.
Her kan der tilbydes træning i effektiv kommunikation, samarbejde og konflikthåndtering, så de studerende bliver i stand til at håndtere en række forskellige situationer på en ansvarlig måde.
Samtidig vil der også være mulighed for eleverne at indgå i fællesskaber, gruppeaktiviteter og sociale projekter. Her vil personalet støtte og vejlede eleverne med det formål at opbygge deres selvtillid og empati, så de kan føle sig trygge under sociale begivenheder.
Elever der måtte have behov eller ytre ønske om personlige udvikling kan også få støtte til at opnå et højere niveau af selvstændighed i dagligdagen. Denne træning vil typisk fungere individuelt, og baseres på aktuelle behov som eleverne måtte have, hvor fokus vil være på den gode dialog og et trygt miljø.
Eksempelvis kan der trænes håndtering af privatøkonomi, planlægning af aktiviteter og madindkøb, eller brug af offentlig transport på egen hånd.
Målet vil være at give eleverne små positive oplevelser der kan give dem en større tro på deres egne evner, samt en bedre forståelse for deres styrker og fulde potentiale.
Det overordnede mål for samtlige elever på STU, er at hjælpe dem til at udvikle deres faglige kompetencer, styrke deres personlige og sociale færdigheder, og give dem de bedste vilkår for et liv efter uddannelsen.
Derfor kan der være stor forskel på hver enkelt elev og deres studietid på STU. Den individuelle uddannelsesplan danner grundlaget for starten på studiet, og vil løbende kunne justeres til bedre at passe forventinger og målsætninger som personalet og eleven lærer mere om elevens evner, ønsker og muligheder.
For eksempel handler et af de primære mål på STU om at sikre eleven kan få et aktivt og selvstændigt voksenliv. Dette vil af sagens natur variere meget fra elev til elev, i forhold til hvilken træning og undervisning der kunne være relevant.
Nogle elever vil være interesserede i at prøve kræfter med et botilbud, hvor de allerede under STU-forløbet kan flytte hjemmefra og bo tæt på STU under trygge rammer. Andre elever vil have et ønske om at kunne navigere offentlig transport og tage til koncerter eller festival uden ledsagelse.
Personalet kan derfor tilbyde særlig støtte der fokuserer på virkelige scenarier, og træne de specifikke øvelser som eleven ønsker at blive bedre til at gennemføre eller opnå. Uanset hvad, vil der arbejdes ud fra den målsætning om at eleverne kan få et aktivt voksenliv i det omfang der er muligt.
Mange elever på STU har et ønske om at blive i stand til at gennemføre et ordinært studie eller en specifik eksamen for at kunne erhverve sig kompetencegivende kvalifikationer, ligesom det også er normalt at eleverne ønsker at flytte hjemmefra eller komme i fast arbejde.
Derfor kan STU hos en specifik skole der har samarbejde med ordinære institutioner være et springbræt til dette mål, hvor studietiden primært kan fokusere på at give de unge mulighed for at afprøve forskellige fagområder, som kan inspirere til fremtidige uddannelsesvalg.
Dette kan inkludere både teoretiske og praktiske forløb der styrker de faglige færdigheder, eller specifik undervisning på et højere niveau i eksempelvis dansk eller matematik, således at eleven får de bedste forudsætninger for at gennemføre en fremtidig uddannelse, afgangseksamen fra folkeskolen, gymnasiet eller lignende bagefter.
Ofte vil der også være stor interesse blandt eleverne på STU i forhold til at indgå på arbejdsmarkedet. I løbet af deres studie vil der gives de unge mulighed for at prøve kræfter med en række praktikforløb der kan give dem indsigt i forskellige brancher, og samtidig afklare deres evner og muligheder fremadrettet.
De fleste STU-skoler har også en stærk tilknytning til de lokale Jobcentre i området, hvor eksperter kan rådgive og vejlede omkring aktuelle muligheder og jobs, eller være i stand til at foreslå områder eller brancher der kunne være oplagte for den enkelte elev.
Der kan også arrangeres undervisning eller træning i særlige kompetencer målrettet erhvervslivet, såsom mødestabilitet, samarbejdsevner og kommunikation, i det omfang der måtte være nødvendigt for eleverne at kunne begå sig succesfuldt på en arbejdsplads.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 4 / 5. Antal vurderinger 22
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved