Opret din STU helt gratis på siden

STU Ballerup

Søger du en ungdomsuddannelse i Ballerup, der er skræddersyet til unge med særlige behov? STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse) i Ballerup tilbyder et treårigt forløb, der er designet til unge under 25 år, som har behov for en mere individuel og specialiseret uddannelsesplan. Her på siden kan du finde information om STU-tilbuddene i Ballerup, læse om, hvad STU indebærer, hvem det henvender sig til, og hvordan du kan ansøge om optagelse.

STU Ballerup

By

Botilbud

Antal pladser

Antal pladser - slider
2424

Joanna i Vesterborg

Joanna i Vesterborg tager udgangspunkt i den enkelte studerendes behov og forudsætninger. Fokus er på omsorg, nærvær og sociale fællesskaber, hvor der skabes en tryg...

Havredal Praktiske Uddannelser

Havredal Praktiske Uddannelser er et samlet tilbud, der støtter unge i at blive selvhjulpne, ligeværdige og aktive medborgere. Her får du mulighed for at udvikle...
Ledestjernen stu

Ledestjernen STU

Ledestjernen STU er en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse i Haslev, der skaber individuelt tilpassede forløb med fokus på personlig, social og faglig udvikling. Uddannelsen henvender sig...
Logo

Socialcode STU

Socialcode STU er en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse i København, der tilbyder IT-specialiserede linjer inden for software- og spiludvikling, support og infrastruktur samt grafisk design. Uddannelsen...

Erhvervsskolen Vestjylland

Erhvervsskolen Vestjylland er en socialøkonomisk virksomhed beliggende i naturskønne omgivelser i udkanten af Borris, kun 8 km fra Skjern. Her tilbydes et sammenhængende uddannelses- og...

Bøgevangskolen – Vejle Fri Fagskole

Bøgevangskolen tilbyder et individuelt tilrettelagt uddannelsesforløb, der leder unge mod en aktiv og ligeværdig tilværelse som voksne. Med en velstruktureret hverdag, passende udfordringer og stor...

Efterskolen Helle

Efterskolen Helle har siden 2007 tilbudt STU-forløb til unge med særlige behov. Her bliver eleverne en del af et stærkt og positivt fællesskab, hvor de...

STU Nyborg

SAJL STU er opdelt i to stærke faglige miljøer, der er tilrettelagt efter de forskellige behov blandt eleverne på de to matrikler....

Parat til Start

Parat til Start er et uddannelsestilbud, der hjælper elever med særlige behov til at frigøre deres ressourcer og skabe muligheder for en fremtid på arbejdsmarkedet...

STU FGU-Nord

På STU FGU Nord er fællesskab og fælles ansvar fundamentet for personlig styrke og udvikling. Eleverne indgår i en aktiv hverdag med mange fysiske aktiviteter...

Fonden ConCura STU

ConCura STU tilbyder en tryg og nærværende ungdomsuddannelse, hvor relationer og individuelt tilpasset undervisning er i centrum. Vi prioriterer at opbygge tillidsfulde relationer til vores...

KLAR TIL START

KLAR TIL START er en Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) for unge med autisme spektrum forstyrrelse, der drømmer om at få et rigtigt arbejde. Med en...

STU Greve

På STU Greve prioriterer vi at forberede de unge til voksenlivets mange fællesskaber. Gennem målrettet undervisning introduceres de til arbejds-, fritids-, uddannelses- og familiefællesskaber, som...

Idrætsakademiets Specialskoletilbud

Idrætsakademiet STU henvender sig til unge og yngre voksne med psykiatriske problematikker, psykiske sårbarheder, autismespektrumforstyrrelser, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser. Med fokus på ressourcerne i diagnosebillederne...

Erhvervsskolen Det Musiske Kompagni

EDMK tilbyder Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) i et kreativt og praksisorienteret miljø, hvor elevernes læring og udvikling er i centrum. Siden 2003 har skolen specialiseret...

Fokushuset

Fokushuset STU tilbyder en struktureret og fleksibel hverdag med fokus på ro og nærvær. Her får du mulighed for at arbejde med dine egne mål,...

Hestehavegaard Stu

Hestehavegaard STU er for normaltbegavede unge mellem 16 og 25 år med autisme og/eller psykisk sårbarhed, som med støtte kan trives i et mindre fællesskab....

STU Filadelfia

STU Filadelfia fokuserer på at skabe en hverdag, der er tilpasset den enkelte unges ønsker og behov. De unge har mulighed for at kombinere dagligdagen...

Aalborg Katedralskole

Undervisningen tilbydes i et miljø med en høj grad af struktur, tydelighed og forudsigelighed. Det autismevenlige undervisningsmiljø er nøje tilrettelagt for at imødekomme den enkelte...

STU Rosa

Hos STU ROSA anser de den unges livssituation som en central del af deres daglige samarbejde. Deres unikke tilgang bygger på fire psykologiske akser og...

Hvad er STU Ballerup?

STU står for særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, og er et tilbud i Ballerup Kommune der giver unge i alderen 16 til 25 år mulighed for at udvikle deres personlige, sociale og faglige kompetencer i eget tempo. 

Som udgangspunkt vil studerende på STU Ballerup have behov for ekstra støtte, hvilket gør at de ikke anses som værende i stand til at kunne gennemføre en ordinær uddannelse. Derfor bliver STU-forløbet individuelt tilpasset hver enkelt elev, på baggrund af behov, interesser og udfordringer.

Kort omkring uddannelsesforløbet

Uddannelsen forløber sig over en periode på 3 år, og med 840 timers undervisning om året, hvilket svarer til cirka 21 timer om ugen, er det altså en fuldtidsuddannelse. Af denne årsag skal elever altså være i stand til aktivt at deltage i denne mængde undervisning, for at være egnede til STU, dette er for at give den enkelte elev de bedste forudsætninger.

Personalet vil sørge for, at eleverne indgår i et trygt miljø der er inkluderende og positivt. Udover faglige kompetencer, vil der også lægges vægt på at styrke elevernes selvstændighed og forberede dem på et aktivt voksenliv. 

Adgangskrav for tilrettelagt ungdomsuddannelse

STU henvender sig specifikt til unge med særlige behov. Der er ikke krav om enkelte karakterer eller lignende, derimod skal hver ansøger have et reelt behov for den udvidede støtte som et STU-forløb byder på.

Det vil skulle vurderes individuelt, af en UU-vejleder der bliver tildelt via kommunen eller direkte af uddannelsesvejledningen.

Aktuelt behov for STU

Dette reelle behov kan baseres på mange forskellige udfordringer, herunder autisme, ADHD, et fysisk handicap, andre psykiske diagnoser, udviklingsforstyrrelser, eller vanskeligheder med at læse, skrive, høre eller se for eksempel.

Skræddersyet uddannelsesplan

Såfremt disse adgangskrav opfyldes, vil det næste skridt være at udarbejde en uddannelsesplan, der vil kortlægge hvilke fag der skal studeres og hvilke kompetencer der forbedres. Dette vil blive gjort i forhold til ansøgerens interesser og behov, og er en central del af den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse.

Forældre og nære relationers indflydelse på forløbet

Her kan forældre eller andre nære relationer også være med at til at have indflydelse på selve forløbet. Formålet med denne uddannelsesplan er, at indholdet på STU passer til ansøgerens ønsker om fremtiden, så der kan eksempelvis fokuseres på at gøre ansøgeren klar til et videre studie, eller i stand til at søge job efter STU.

Selve planen kan være bygget op på mange forskellige måder, hvor forskellige aktiviteter og fag, praktikophold og mere vil danne rammen for de fleste elevers studietid. Typisk vil det være med tanke på at give eleverne de nødvendige værktøjer og kompetencer der skal bruges videre ud i deres voksenliv som selvstændige medlemmer af samfundet.

Strukturen på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse

Selve opbygningen af uddannelsen kan også variere fra skole til skole. Dog vil der være elementer som går igen for alle eleverne, og danner rammen om hele forløbet.

Indledende fase

Dette vil typisk klassificeres som faser, hvor den første fase går ud på at introducere eleverne til uddannelsen, deres medstuderende og sørge for de finder sig godt til rette på deres nye skole.

Afklarende fase

Derefter vil personalet typisk arbejde med en fase hvor elevernes individuelle evner bliver afklaret, for at finde frem til det bedste videre forløb i forhold til selve undervisningen.

Samtidig bliver eleverne opfordret til at danne nye venskaber og være sociale, i det omfang der findes relevant, ligesom de fleste skoler har en række partnere med eksterne virksomheder, lokale organisationer og kommunale tilbud, der kan give eleverne gode erfaringer med forskellige opgaver og roller.

Elevernes personlige og sociale tilbud i form af valgfag, gruppeaktiviteter og lignende vil også blive taget i betragtning. Denne fase vil typisk være den primære i forløbet, og der kan løbende blive justeret og evalueret efter behov.

Overgangsfasen

I den sidste periode på forløbet vil eleverne blive klargjort til et liv efter STU. Her vil der igen blive taget hånd om hver elev individuelt, hvor der kan tilpasses aktiviteter og undervisning for at eleven kan nå deres ønskede mål om en videre uddannelse eller indgang på jobmarkedet, ligesom der kan tilbydes træning i at bo alene og mere. 

Uanset hvilken fase eleven befinder sig i, vil selve undervisningen bygges op med en kombination af praktiske opgaver, faglig læring og praktikophold, sociale aktiviteter og spændende valgfag. Der tilbydes specialpædagogisk støtte undervejs i det omfang der måtte være nødvendigt.

Faglige kompetencer

De studerende på en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse får rig mulighed for at udvikle deres faglige kompetencer, baseret på hver enkelt elevs individuelle forudsætninger og mål. Som udgangspunkt vil alle elever arbejde med obligatoriske skolefag som dansk og matematik i forhold til lovgivningen.

Derudover vil undervisningen kunne inkludere IT færdigheder, engelsk, samfundsfag og andre typiske skolefag, såvel som en række forskellige valgfag der både kan have fokus på erhvervslivet som håndværk og madlavning, eller være mere kreative som musik og e-sport, alt afhængigt af elevens interesser og fremtidige ønsker.

Sociale færdigheder

Sideløbende med mere klassisk undervisning, vil personalet også kunne hjælpe eleverne på STU med at udvikle deres sociale kompetencer.

Her kan der tilbydes træning i effektiv kommunikation, samarbejde og konflikthåndtering, så de studerende bliver i stand til at håndtere en række forskellige situationer på en ansvarlig måde.

Samtidig vil der også være mulighed for eleverne at indgå i fællesskaber, gruppeaktiviteter og sociale projekter. Her vil personalet støtte og vejlede eleverne med det formål at opbygge deres selvtillid og empati, så de kan føle sig trygge under sociale begivenheder.

Personlig udvikling

Elever der måtte have behov eller ytre ønske om personlige udvikling kan også få støtte til at opnå et højere niveau af selvstændighed i dagligdagen. Denne træning vil typisk fungere individuelt, og baseres på aktuelle behov som eleverne måtte have, hvor fokus vil være på den gode dialog og et trygt miljø.

Eksempelvis kan der trænes håndtering af privatøkonomi, planlægning af aktiviteter og madindkøb, eller brug af offentlig transport på egen hånd.

Målet vil være at give eleverne små positive oplevelser der kan give dem en større tro på deres egne evner, samt en bedre forståelse for deres styrker og fulde potentiale.

Målsætningen på STU

Det overordnede mål for samtlige elever på STU, er at hjælpe dem til at udvikle deres faglige kompetencer, styrke deres personlige og sociale færdigheder, og give dem de bedste vilkår for et liv efter uddannelsen. 

Derfor kan der være stor forskel på hver enkelt elev og deres studietid på STU. Den individuelle uddannelsesplan danner grundlaget for starten på studiet, og vil løbende kunne justeres til bedre at passe forventinger og målsætninger som personalet og eleven lærer mere om elevens evner, ønsker og muligheder.

Et aktivt voksenliv

For eksempel handler et af de primære mål på STU om at sikre eleven kan få et aktivt og selvstændigt voksenliv. Dette vil af sagens natur variere meget fra elev til elev, i forhold til hvilken træning og undervisning der kunne være relevant.

Nogle elever vil være interesserede i at prøve kræfter med et botilbud, hvor de allerede under STU-forløbet kan flytte hjemmefra og bo tæt på STU under trygge rammer. Andre elever vil have et ønske om at kunne navigere offentlig transport og tage til koncerter eller festival uden ledsagelse.

Personalet kan derfor tilbyde særlig støtte der fokuserer på virkelige scenarier, og træne de specifikke øvelser som eleven ønsker at blive bedre til at gennemføre eller opnå. Uanset hvad, vil der arbejdes ud fra den målsætning om at eleverne kan få et aktivt voksenliv i det omfang der er muligt. 

Fremtidsmuligheder

Mange elever på STU har et ønske om at blive i stand til at gennemføre et ordinært studie eller en specifik eksamen for at kunne erhverve sig kompetencegivende kvalifikationer, ligesom det også er normalt at eleverne ønsker at flytte hjemmefra eller komme i fast arbejde.

Hjælp til videre studie

Derfor kan STU hos en specifik skole der har samarbejde med ordinære institutioner være et springbræt til dette mål, hvor studietiden primært kan fokusere på at give de unge mulighed for at afprøve forskellige fagområder, som kan inspirere til fremtidige uddannelsesvalg. 

Dette kan inkludere både teoretiske og praktiske forløb der styrker de faglige færdigheder, eller specifik undervisning på et højere niveau i eksempelvis dansk eller matematik, således at eleven får de bedste forudsætninger for at gennemføre en fremtidig uddannelse, afgangseksamen fra folkeskolen, gymnasiet eller lignende bagefter.

Beskæftigelsesmuligheder

Ofte vil der også være stor interesse blandt eleverne på STU i forhold til at indgå på arbejdsmarkedet. I løbet af deres studie vil der gives de unge mulighed for at prøve kræfter med en række praktikforløb der kan give dem indsigt i forskellige brancher, og samtidig afklare deres evner og muligheder fremadrettet.

De fleste STU-skoler har også en stærk tilknytning til de lokale Jobcentre i området, hvor eksperter kan rådgive og vejlede omkring aktuelle muligheder og jobs, eller være i stand til at foreslå områder eller brancher der kunne være oplagte for den enkelte elev. 

Støtte til overgangen

Der kan også arrangeres undervisning eller træning i særlige kompetencer målrettet erhvervslivet, såsom mødestabilitet, samarbejdsevner og kommunikation, i det omfang der måtte være nødvendigt for eleverne at kunne begå sig succesfuldt på en arbejdsplads.

Ofte stillede spørgsmål

STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.

Formålet med STU er at støtte unge med særlige behov i at udvikle personlige, sociale og faglige færdigheder, så de kan leve et selvstændigt og aktivt voksenliv.
Undervisningen i STU er individuelt tilpasset og kombinerer teoretisk støtte med praktisk træning, hvor der tages hensyn til elevens unikke behov og ambitioner.
STU-elever kan modtage kommunal støtte, og det er afgørende for familier at undersøge de specifikke økonomiske støtteordninger, der findes i deres kommune.
For at ansøge om at komme ind i STU-programmet, skal man kontakte en STU for vejledning om ansøgningsprocessen og de nødvendige skridt.
STU-programmet er åbent for unge mellem 15 og 25 år, der har udviklingsmæssige udfordringer, herunder psykiske udfordringer og indlæringsvanskeligheder.

Vil du kontaktes?

Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.

Hvordan vil du vurdere oversigten?

Samlet 4 / 5. Antal vurderinger 22

Ikke nok bedømmelser endnu