Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
STU er ikke en traditionel uddannelse med eksamener og karakterer, men derimod en praktisk og livsnær uddannelse, der fokuserer på den enkeltes styrker og interesser. Forløbet strækker sig over 3 år, og er en mulighed for unge med særlige behov i alderen 16 til 25 år der ikke er i stand til at tage en regelmæssig ungdomsuddannelse.
Uddannelsen bliver individuelt tilpasset og varer typisk tre år, men kan justeres i forhold til den unges behov. Formålet med STU er at udvikle de unges personlige, sociale og faglige kompetencer, så de bliver bedre rustet til et selvstændigt og aktivt voksenliv.
Forløbet kan bestå af undervisning, praktik, kreative aktiviteter og almen dannelse, der tilsammen giver den unge mulighed for at udvikle sig i et tempo og på en måde, der passer til deres situation. Der lægges vægt på at skabe et trygt miljø, hvor de unge kan opbygge selvtillid og motivation.
For at blive optaget på STU, skal den unge eller dennes forældre/værger kontakte Assens Kommunes visitationsenhed. En faglig vurdering fra en særligt udpeget UU-vejleder vil derefter afgøre, om uddannelsen er det rette valg, og om ansøgeren vil være i stand til at gennemføre 21 timers undervisning om ugen.
Denne vurdering vil eksempelvis se nærmere på om det er nødvendigt for den unge at tage et forløb på STU, eller om der i stedet kan ansøges på en ordinær uddannelse. Samtidig vil det også blive vurderet, hvilke specifikke behov den unge har, og hvordan et STU-forløb kan imødekomme disse.
Vurderingen sker i tæt samarbejde med den unge, deres familie eller værger samt relevante fagpersoner. Målet er at sikre, at uddannelsesforløbet er skræddersyet til den unges ønsker, evner og fremtidige muligheder.
Hvis det besluttes, at STU er det rette valg, udarbejdes der en individuel uddannelsesplan. Denne plan indeholder konkrete mål og aktiviteter, der skal hjælpe den unge med at opnå personlig, social og faglig udvikling. Kommunen sørger for, at uddannelsesforløbet bliver tilrettelagt på en måde, der giver den unge den bedste mulighed for at trives og udvikle sig.
STU er skabt for unge, der har brug for en anden type uddannelse end dem, der tilbydes i det ordinære system. Det kan være på grund af psykiske, fysiske eller sociale udfordringer, som gør det svært at navigere i de krav og strukturer, der findes på almindelige ungdomsuddannelser.
Målgruppen kan blandt andet omfatte unge med udviklingshæmning, autisme, ADHD, angstlidelser, eller generelle indlæringsvanskeligheder. Derudover kan STU være relevant for unge der har oplevet andre særlige livsudfordringer, som har påvirket deres mulighed for at deltage i en traditionel uddannelse.
Uddannelsen tilbyder praktiske aktiviteter, fælles undervisning og mulighed for at udforske interesser med støtte fra personalet. Det kan for eksempel inkludere træning i dagligdagens færdigheder som økonomi, madlavning og offentlig transport.
Der kan også fokuseres på mere personlige emner, som at styrke selvværdet og opbygge sociale relationer. STU giver plads til læring i et tempo der passer til den unge, og tilbyder støtte fra undervisere og mentorer, der alle har erfaring med målgruppens behov.
STU fungerer som et springbræt til et aktivt voksenliv med forløbets kombination af praktik, undervisning og træning i selvstændighed. Samtidig giver praktikophold de unge mulighed for at prøve kræfter med forskellige jobområder og opnå erfaringer, som kan hjælpe dem med at finde en meningsfuld plads på arbejdsmarkedet.
For nogle vil målet være at blive klar til et fleksjob eller skånejob, mens det for andre handler om at opnå større selvstændighed i hverdagen, for at finde en stabil livsbane der passer til deres unikke forudsætninger og drømme.
STU-forløbet er bygget op omkring en individuelt tilpasset struktur, der tager højde for den enkeltes behov og udvikling. Dagene bliver planlagt i god tid og følger et personligt skema. Dette skaber en tryg og forudsigelig ramme for hver enkelt dag.
Undervisningen bliver opdelt i overkommelige moduler, hvor indholdet tilpasses den enkelte elevs niveau og mål, så undervisningen er relevant og motiverende. Sammen skaber disse elementer en varieret hverdag, der støtter eleverne i både deres faglige og personlige udvikling.
Fysisk aktivitet indgår som en naturlig del af hverdagen med aktiviteter som yoga, boldspil eller gåture, der fremmer både sundhed og velvære. Og en række praktikophold der tilrettelægges i løbet af uddannelsen, giver de unge mulighed for at afprøve forskellige jobfunktioner i virksomheder, der matcher deres interesser og kompetencer.
Faglige kompetencer på STU Assens handler om at udvikle praktiske og teoretiske færdigheder, der kan bruges i hverdagen og på arbejdsmarkedet. Den individuelt tilpassede undervisning kan omfatte alt fra grundlæggende færdigheder som læsning, skrivning og matematik til specialiserede emner som IT, madlavning, kunst, musik eller forskellige håndværksfag.
Forløbet tager udgangspunkt i den unges interesser og evner, hvilket gør det lettere at motivere dem til læring. Målet er ikke blot at opnå viden, men at kunne anvende denne viden i konkrete sammenhænge, som for eksempel på et praktikophold, et fremtidigt job eller i hverdagen.
Der lægges også vægt på at udvikle struktur og arbejdsdisciplin, i det omfang der anses som vigtigt for at kunne begå sig i voksenlivet, deltage på arbejdsmarkedet og på andre måder indgå i samfundet på en sund og inkluderende måde.
På STU er sociale færdigheder en vigtig del af undervisningen, fordi det sociale samspil ofte kan være udfordrende for unge med særlige behov. Der arbejdes målrettet med at styrke den unges evne til at samarbejde, kommunikere klart og forstå sociale normer.
Dette sker gennem praktiske øvelser, rollespil, gruppeaktiviteter og mere, hvor den unge kan afprøve sine sociale evner i trygge og støttende rammer. Målet er at hjælpe den unge med at navigere i sociale situationer, opbygge relationer og deltage aktivt i fællesskaber, både i hverdagen og ved eventuel beskæftigelse.
Gennem denne træning opnår eleverne en større forståelse for andre menneskers perspektiver og lærer at håndtere udfordringer som konflikter og misforståelser på en konstruktiv måde. Mængden af undervisning og træning i sociale færdigheder vil variere fra elev til elev, på baggrund af de aktuelle behov.
Personlig udvikling er en anden vigtig del af STU-forløbet, fordi mange unge med særlige behov har brug for ekstra støtte til at finde deres plads i livet. Det handler om at styrke den unges selvtillid, selvværd og tro på egne evner.
Gennem individuelt tilrettelagte aktiviteter, særlig indsats og samtaler, arbejdes der med at opbygge robusthed og evnen til at håndtere udfordringer. De unge lærer at forstå og udtrykke deres følelser, træffe beslutninger og tage ansvar for deres handlinger.
Derudover er der fokus på at udvikle praktiske livsfærdigheder, som for eksempel at kunne strukturere sin dag, tage vare på sig selv og håndtere voksenlivets krav og forventninger. Målet er, at den unge bliver mere selvstændig og kan skabe en fremtid, der er meningsfuld og i overensstemmelse med deres egne ønsker og behov.
Personalets opgave handler til dels også om jævnligt at sikre den unge er på rette vej og får den støtte, der er nødvendig for deres udvikling. Løbende evalueringer gennemføres derfor både af elevens afdelingsleder, undervisere og vejledere i forhold til uddannelsesplanen.
Dette kan indebære alt fra at vurdere de faglige fremskridt i specifikke moduler som dansk eller matematik, til at følge den unges udvikling i sociale færdigheder og personlig trivsel. Der bliver også afholdt regelmæssige møder med den unge, deres familie eller værger samt relevante fagpersoner.
I slutningen af hver periode eller modul afholdes der en samlet opfølgning, der giver både den unge og deres netværk et overblik over studiet, samt hvad der eventuelt skal arbejdes videre med. Hvis det viser sig, at der er behov for ændringer i undervisningen eller støtteforanstaltninger, bliver disse justeret i tæt samarbejde med alle involverede.
Unge der studerer på ungdomsuddannelsen modtager ikke SU, men kan i stedet få økonomisk støtte gennem uddannelseshjælp. Støtten administreres af kommunen og afhænger af den unges alder, familiens økonomi og boligforhold.
Kommunen dækker desuden udgifter til uddannelsen, hvilket betyder, at STU-forløbet ikke medfører ekstra omkostninger for den unge eller familien. Dette gælder også for udgifter til transport, både til og fra selve skolen, såvel som praktikophold m.m.
Unge der modtager uddannelseshjælp har særlige pligter og rettigheder. De skal deltage aktivt i deres STU-forløb og følge den uddannelsesplan, der er lagt sammen med kommunen. Hvis den unge udebliver uden gyldig grund, kan det få konsekvenser for deres uddannelseshjælp.
Samtidig har den unge ret til at modtage støtte og vejledning, så eleven kan få mest muligt ud af uddannelsesforløbet. Kommunen har ansvaret for at sikre, at den økonomiske støtte er tilpasset den unges behov og situation.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved