Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Aarhus Kommune tilbyder en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), som er skræddersyet til at støtte alle elever med særlige behov. Denne uddannelse har til formål at skabe en tryg og inkluderende ramme, hvor STU arbejder målrettet med udvikling af den enkeltes faglige, sociale og personlige kompetencer.
STU er en uddannelse i Danmark, der er målrettet unge mellem 16 og 25 år, som på grund af særlige behov ikke kan gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse som gymnasiet, erhvervsuddannelser eller HF. Dette forløb tilbydes på en række skoler i Aarhus og omegn, hvilket gør det muligt at finde et lokalt studie i de fleste tilfælde. Det er en gratis uddannelse, der studeres på fuldtid.
Selve uddannelsen varer normalt op til 3 år, men kan tilpasses individuelt for at sikre samtlige studerende får den støtte de har brug for, til at blive så selvstændige som muligt, tilegne sig faglige kompetencer, og udvikle deres sociale og personlige færdigheder i eget tempo.
STU er målrettet unge med særlige behov der har fysiske eller psykiske handicap, kæmper med autisme, ADHD eller andre udviklingsforstyrrelser, unge der udviser særlige sociale eller emotionelle udfordringer og lignende.
Af andre unge der kan tilhøre målgruppen for STU, finder man også personer der har det vanskeligt med at læse, skrive, tale eller forstå sprog, ligesom personer med nedsat hørelse eller syn også kan være kandidater for et skræddersyet forløb på STU.
Der er ikke et krav om specifikke diagnoser, sygdomme eller lidelser, og hver enkelt ansøger til STU bliver derfor vurderet individuelt. Typisk vil unge i målgruppen have et behov for at få særlig støtte til at kunne opnå videre uddannelse, en meningsfuld tilværelse, eller tilknytning til arbejdsmarkedet.
For at komme i betragtning til en plads på et STU-forløb i Aarhus Kommune, skal den unge udfylde en ansøgning og sende denne ind til kommunen. Ansøgeren skal have et aktuelt behov for denne særlige støtte for at have mulighed for optagelse.
Derefter vil der blive planlagt en samtale med en UU-vejleder fra uddannelsesvejledningen. Denne vejleder vil efterfølgende stå for kontakten mellem ansøger og kommune, og være med til at vurdere om ansøgeren vurderes egnet til STU.
Vejlederen vil også i fællesskab med den unge og dennes forældre/værger planlægge selve forløbet på STU, vælge den ønskede STU-skole og indhente oplysninger omkring ansøgerens omstændigheder, både hvad angår diagnoser/udfordringer, såvel som tidligere studier.
På baggrund af vejlederens vurdering, vil ansøgeren derefter blive tilbudt et forløb på STU, hvorefter den endelige beslutning vil blive taget af STU visitationsudvalget i Aarhus Kommune. Det er muligt for udvalget at afvise en ansøgning hvis ikke det vurderes at eleven vil passe ind på et STU-forløb. I dette tilfælde kan der klages over beslutningen.
Med udgangspunkt i forløbsplanen, vil studiet på STU kunne indeholde en række forskellige former for undervisning, aktiviteter og praktikophold. Hver elev gennemgår et skræddersyet forløb over de 3 års uddannelse, der fokuserer på den enkeltes interesser, ønsker og aktuelle behov.
I denne forbindelse vil UU-vejlederen og personalet på skolen forsøge at tilrettelægge uddannelsen, så hver studerende får de bedste vilkår for at styrke de områder der måtte være nødvendige, med fokus på eksempelvis faglige kompetencer, sociale færdigheder eller anden relevant undervisning.
Vejlederen vil med høj prioritet forsøge at finde en balance mellem den enkelte elevs behov og potentiale, og sammen med Aarhus Kommune sikre, at den tilrettelagte ungdomsuddannelse giver de optimale muligheder for udvikling og succes i fremtiden.
Ønsker den unge for eksempel at blive i stand til at studere på en videre uddannelse, tage en eksamen på gymnasiet eller en erhvervsskole, kan undervisningen blive sammensat på en måde der giver mening for dette mål, med mere fokus på skolefag og faglige kompetencer.
Som udgangspunkt vil samtlige studerende skulle læse dansk og matematik. Herudover kan det være muligt at supplere med ekstra lektioner for at hæve deres niveau i disse fag, såvel som studere andre fag såsom engelsk, IT, samfundsfag m.m.
Ved at skabe rammer, hvor eleverne kan interagere og samarbejde i et trygt og inkluderende miljø, kan de gradvist udvikle deres sociale færdigheder, som er vigtige både i hverdagen og i fremtidige arbejdssituationer.
Omvendt er det også muligt at tilrettelægge forløbet på STU med det endelige mål, at eleven bliver klædt ordentligt på til at deltage aktivt på arbejdsmarkedet. Her vil praktikophold og specifikke aktiviteter kunne spille en større rolle end enkelte skolefag.
Indledende vil personalet og UU-vejlederen arbejde ud fra et mål om at sende eleverne ud på minimum 3 praktikophold i løbet af deres uddannelse. Varigheden kan være en uge eller længere, alt afhængigt af omstændighederne. Det vil være muligt for eleven at gennemføre praktikken selvstændigt, eller i ledsagelse af støttende personale.
Dette er blot et par eksempler, og hver studerende vil få udarbejdet en forløbsplan der stemmer overens med deres målsætning om fremtiden, ønsker og interesser, såvel som realistiske forventinger i forhold til deres evner og styrker.
Sideløbende med praktisk undervisning, kan der også være fokus på andre værdier og færdigheder. Mange unge der studerer på STU kan have fordel af at deltage i projekter og fællesaktiviteter, med det formål at udvikle deres sociale evner.
Dette vil give eleverne rig mulighed for at danne nye venskaber med deres medstuderende, måske finde en kæreste, og på andre måder åbne op for sociale relationer, som kan styrke deres trivsel og selvværd. Disse aktiviteter kan omfatte alt fra kreative workshops, sportsaktiviteter og teambuilding, til sociale arrangementer som fester, udflugter eller frivillige projekter i lokalsamfundet.
Derudover kan fællesaktiviteter være en måde at lære vigtige livskompetencer som kommunikation, problemløsning og konfliktløsning, alt imens de oplever glæden ved fællesskab og samarbejde.
For mange unge på STU kan disse erfaringer være lige så værdifulde som de praktiske og faglige færdigheder, de opnår gennem uddannelsen. Det sociale aspekt er ofte med til at styrke deres motivation og give dem troen på, at de kan indgå i forskellige typer fællesskaber.
Sidst men ikke mindst, kan et forløb på STU også være med til at udvikle eller styrke elevernes personlige kompetencer. Her kan der fokuseres på specifikke situationer, der hjælper eleven med at håndtere hverdagen på en måde, der styrker deres selvstændighed og giver dem mulighed for at tage ansvar for eget liv.
Dette kan omfatte praktiske færdigheder som at bo alene, lave mad, klare indkøb og vasketøj, samt organisere deres dagligdag. Derudover kan der arbejdes med evner som budgethåndtering, planlægning og personlig hygiejne, alt sammen for at forberede eleven bedst muligt på en selvstændig og meningsfuld tilværelse.
Der kan også arbejdes med håndtering af udadreagerende adfærd, bedre kontrol over følelser og udvikling af strategier til at håndtere stress eller frustration. Gennem individuelle samtaler, praktiske øvelser og støtte fra fagpersoner kan eleverne lære at genkende deres egne reaktioner og finde måder at tackle udfordrende situationer på en mere konstruktiv måde.
I løbet af den sidste tid på studiet, vil der komme mere fokus på det kompetencepapir man som studerende får ved gennemførelse af STU-forløbet. I modsætning til ordinære uddannelser, er STU ikke direkte kompetencegivende.
Dog vil dette kompetencepapir beskrive hvad eleven har studeret og gennemgået på uddannelsen, både hvad angår faglige kompetencer og praktikophold, såvel som anden erhvervserfaring og eventuelt tilegnede sociale og personlige færdigheder.
Efter afslutningen af STU kan der også være fokus på overgangen til videre uddannelse, beskæftigelse eller andre meningsfulde aktiviteter. I forbindelse med erfaringen eleverne har opnået via deres praktikforløb og undervisning i praktiske kompetencer, vil personalet have fået mulighed for at afklare de studerendes interesser og styrker.
Dette har til formål at hjælpe eleverne med at forberede sig på uddannelsesmiljøer eller støttede jobordninger, så de bliver bedre rustet til det næste skridt i livet. Målet er at hjælpe eleverne til at danne en plan der er realistisk og meningsfuld, og som bygger videre på de kompetencer og erfaringer de har opnået under deres uddannelse.
Som udgangspunkt vil man efter afsluttet studie på STU overgå til Jobcenteret, der står for at hjælpe de unge videre. Her kan der eksempelvis være tale om et fuldtidsjob, fleksjob eller en ordning i beskyttet beskæftigelse, hvor der kan tages udgangspunkt i kompetencebevis og de erfaringer den studerende har fået i løbet af deres uddannelse.
Alternativt vil det være muligt for de studerende at ansøge om optagelse på videre uddannelser hvis dette ønskes, og de vurderes i stand til at kunne gennemføre et sådan ophold. Her kan eleven i dialog med deres UU-vejleder eller andet personale på skolen planlægge de næste skridt.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 3
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved