Opret din STU helt gratis på siden
By
Botilbud
Antal pladser
Aalborg Kommune tilbyder unge i alderen 16-25 år, der ikke er i stand til at studere på en traditionel uddannelse, muligheden for at læse på en 3-årig særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse. Her vil hver enkelt elev studere under trygge rammer, med personale der er uddannet til at yde støtte og vejledning, samt skabe en inklusiv og lærerig atmosfære.
Forløbet på STU vil blive tilpasset hver enkelt studerende, både hvad angår de reelle skolefag og ekstra valgfag, ligesom der vil kunne vælges mellem flere forskellige retninger og linjer, praktikophold og sociale aktiviteter.
Denne specielle tilgang til undervisningen har til formål, at skabe en oplevelse for de studerende der kan sikre engagement og motivation, tilbyde de nødvendige vilkår og læringsmuligheder for at eleverne kan tilegne sig faglige kompetencer der kan bruges på arbejdsmarkedet, videre uddannelse og i voksenlivet, samt give de unge med særlige behov en række værktøjer og kurser med fokus på styrkelse af deres personlige og sociale færdigheder.
Unge med særlige behov der studerer på STU har i visse tilfælde blot afsluttet 9. klasse eller 10. klasse, hvor andre kan have erfaringer med andre uddannelsesforløb, som de af forskellige årsager ikke har kunne gennemføre. Forløb som gymnasiet, teknisk skole eller andre traditionelle uddannelsestilbud kan vise sig uoverkommelige for unge med udfordringer, og derfor tilbyder STU en fleksibel løsning, hvor elevens individuelle behov er i centrum.
Årsagerne til, at en traditionel uddannelse ikke fungerer kan variere markant. Nogle elever oplever udfordringer ved det faglige niveau eller en manglende social trivsel, mens andre har savnet den nødvendige støtte i form af mere personlig undervisning for at håndtere studiets krav. På STU bliver skemaet og rammerne tilpasset, så eleverne kan lære i mindre grupper eller individuelt, samt få adgang til hjælpemidler der støtter deres personlige udvikling.
Sammenlignet med andre uddannelser, er der ikke specifikke krav om karakterer eller afsluttede uddannelser. Derimod skal ansøgeren gennem en såkaldt målgruppevurdering, være mellem 16 til 25 år gammel, og have et behov i form af fysiske eller psykiske udfordringer, der gør at ordinære uddannelser ikke er en mulighed.
Målgruppen der gælder for STU spænder bredt og inkluderer blandt andet unge med psykiske, kognitive eller fysiske udfordringer. Eksempler på gældende udfordringer og behov kan være diagnoser som autisme, ADHD, skizofreni, eller lidelser som angst og depression. STU er også en mulighed for unge med ordblindhed, bevægelseshandicap eller andre syndromer som Tourette eller Downs.
STU er ligesom andre uddannelser i Danmark helt gratis for de elever der optages. Der er desuden mulighed for at søge økonomisk støtte til at dække leveomkostninger i form af uddannelseshjælp, som et alternativ til SU samt tilskud til transport og andre uddannelsesrelaterede udgifter.
En væsentlig del af STU’s tilgang er den personlige uddannelsesplan, der tager udgangspunkt i den enkeltes behov og ressourcer. Her er det ikke kun faglige mål der er i fokus. Eleverne får også støtte til at udvikle deres sociale og praktiske færdigheder, som både kan styrke deres selvstændighed og fremtidsmuligheder. Uddannelsen varetages af dedikerede fagfolk, herunder pædagoger og vejledere med specialviden, der sikrer en helhedsorienteret indsats.
Alle unge i Danmark har krav på en uddannelse, men ikke alle trives i det traditionelle uddannelsessystem. STU udfylder derfor et vigtigt hul ved at skabe et miljø der møder eleverne i øjenhøjde, hvor unge med særlige behov kan blomstre. Med fokus på tilpassede løsninger og individuelle værktøjer, hjælper STU de unge med at realisere deres potentiale på deres egne vilkår.
Unge der ønsker et forløb på STU skal henvende sig til en UU-vejleder i Aalborg Kommune. Her vil man så i fællesskab indlede en dialog, der blandt andet kommer ind på ansøgerens ønsker omkring selve uddannelsen samt fremtid, ligesom vejlederen vil gennemgå ansøgerens kompetencer og erfaring med praktik og andre uddannelser.
Der vil også blive spurgt ind til eventuelle diagnoser, sygdomme eller andre udfordringer som ansøgeren måtte have, for at afklare hvilke egentlige behov ansøgeren har. På baggrund af denne samtale, vil UU-vejlederen derefter indstille ansøgeren til visitationsudvalget for at afvente den officielle optagelse på STU-forløbet.
I forbindelse med ansøgningen på STU, vil den studerende også skulle udarbejde en forløbsplan i samarbejde med UU-vejlederen. Denne plan vil blive brugt jævnligt undervejs, både af den studerende selv, såvel som personalet på skolen og eventuelle offentligt ansatte såsom kommunale rådgivere og vejledere.
Forløbsplanen indeholder en række vigtige detaljer om eleven og uddannelsen på STU. Heriblandt tidligere studier og erfaringer, diagnoser eller lægeerklæringer og lignende, en detaljeret plan over selve tiden på STU, samt en idé om hvad der skal ske efter eleven er færdig med forløbet på STU.
Dette gør arbejdet lettere for det personale der har med eleven at gøre, og kan hjælpe med eventuelle skift af uddannelsessteder eller kommuner undervejs. Samtidig fungerer det som en fast skabelon som eleven kan følge og regne med, samt have indflydelse på løbende.
Forløbsplanen bliver jævnligt gennemgået for at sikre indholdet af uddannelsen i form af skolefag, valgfag, aktiviteter, praktikophold og eventuel anden støtte er relevant, interessant og aktuel for eleven. Der kan derfor ændres undervejs skulle der opstå ændrede livsvilkår for den studerende, hvis eleven får nye fremtidsønsker, eller på anden måde ikke længere føler at det er muligt at følge den oprindelige plan.
På denne måde er håbet, at eleven hele tiden vil få den nødvendige støtte og vejledning, samtidig med at deres ønsker og mål forbliver i fokus og inden for rækkevidde hvad angår de sociale og faglige kompetencer. Skolen og UU-vejlederen kan i tæt dialog med eleven og andre parter som forældre eller rådgivere også anbefale ændringer.
Eleverne på STU vil i løbet af de 3 års fuldtidsuddannelse modtage undervisning i en række forskellige skolefag og valgfag. Som udgangspunkt vil dette svare til omkring 5 timers undervisning om dagen. Dette vil blive individuelt tilrettelagt i forhold til den enkelte unge, og kan tage udgangspunkt i træning efter eget valg med forslag fra personalet.
Alt afhængigt af den enkelte elevs ønsker om eventuel videre uddannelse, kan der være tale om adskillige valgfag med fagligt fokus, udover de få obligatoriske skolefag der dækker det lovpligtige pensum. Det kan også dreje sig om besøg på STU College eller andre skoler og institutioner, hvor eleven kan deltage i undervisningen eller tage en kompetencegivende eksamen.
Ofte vil det også være muligt for eleverne at tilegne sig faglig erfaring med praktiske opgaver og fag hvor det eksempelvis kan være muligt at deltage i undervisning på værksteder, køkkener eller lignende, alt afhængigt af interesse og evner. For at give unge med potentiale herfor forudsætninger for videre uddannelse og beskæftigelse
Praktik er en vigtig del af et forløb på STU, og de fleste elever vil skulle ud på 3 eller flere ophold undervejs. Dette vil dog kun være aktuelt for de studerende der aktivt kan deltage, observere eller på anden måde vil få noget positivt ud af disse ophold. Det vil endvidere være muligt at få en ledsager med der kan støtte den studerende.
En vigtig del af forløbet på STU handler også om at styrke de sociale kompetencer og personlige færdigheder, for at forberede eleverne til at stå på egne ben efter afsluttet studie. For eksempel vil det tit være muligt at indgå i botræning eller botilbud, hvor den studerende får erfaring med at bo alene.
Studerende vil blive tilbudt muligheden for undervisning i privatøkonomi, øvelser der styrker evnerne til at begå sig på en arbejdsplads, kurser med fokus på samarbejde, eller støtte i forhold til at indgå i fællesskaber, danne nye venner, have forhold og meget mere.
Alt afhængigt af den specifikke skole, vil der også tit arrangeres social arrangementer, både på selve skolen, såvel som i form af udflugter og studieture rundt omkring i landet og eventuelt udlandet.
Ofte vil skolen begynde at fokusere mere på den unges ønsker hvad angår fremtiden i løbet af det sidste års skolegang. Det kan indebære en samtale eller dialog med hver enkelt elev, hvor særlige vilkår, såvel som deres personlige sociale og faglige mål og ønsker bliver afklaret.
Herefter vil personalet typisk kunne sammensætte et skema der bedre formår at hjælpe de unge på vej videre i livet, ligesom der kan indledes en dialog med forældre/værger, for at komme frem til en realistisk idé om hvordan dette kan se ud i praksis.
Uanset om elevens ønsker drejer sig om en eksamen i matematik, en videre ungdomsuddannelse, beskæftigelse på arbejdsmarkedet, fleksjob eller beskyttet beskæftigelse, vil der altså kunne udarbejdes en handleplan i løbet af den sidste tid på STU.
Her vil der være mulighed for særligt tilrettelagt skoleundervisning, et større fokus på praktikken, læring og aktiv deltagelse baseret på den studerendes interesser for at opnå de individuelle mål og den unges ønsker om et liv som selvstændig voksen.
STU, som står for “særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse,” er en treårig uddannelse målrettet unge med særlige behov. Denne uddannelse er skræddersyet til at imødekomme de individuelle behov hos unge, der ikke har mulighed for at gennemføre traditionelle ungdomsuddannelser. Fokus er på at styrke elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.
Hvis du udfylder formularen, vender STU’en hurtigst muligt tilbage til dig.
Hvordan vil du vurdere oversigten?
Samlet 5 / 5. Antal vurderinger 4
Ikke nok bedømmelser endnu
Svanevej 22, 2400 København NV
CVR: 44877279
©2024 All Rights Reserved